آقایان مسئول؛ همین یک بار را درس بگیرید


تهران پر از این ساختمان‌هاست. آیا بهتر نیست برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای مانند ریزش پلاسکو، به اهالی ساختمان‌های فرسوده تهران مانند ساختمان علاءالدین و یا آلمینیوم کمک کنیم.

پیکر شهدای آتش‌ پلاسکو درتهران برگزار شد. بسیاری از مردم آمدند و آتش‌نشان‌های شهید را تا خانه ابدی بدرقه کردند. این مراسم باعث شد تا بازهم داغ پلاسکو تازه شود.

 

خواست مردم بعد از فاجعه پلاسکو این بود که حواس مسئولان به پلاسکوهای دیگر شهر باشد. مردم می‎گفتند دیگر طاقت دیدن چنین غمی را ندارند. برای حل بحران ساختمان‌های فرسوده تهران و دیگر شهرهای کشور چه باید کرد؟

 

بعد از ریختن پلاسکو، دولت و شهرداری تصمیم گرفتند تسهیلاتی را به اهالی پلاسکو بدهند تا آنها بتوانند دوباره روی پای خود بایستند.

اخبار اجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,ریزش پلاسکو

رییس بانک مرکزی اعلام کرد: « به واحدهای خسارت‌دیده پلاسکو تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی اعطا خواهد شد. وام گیرندگان تا یکسال، هیچگونه اقساطی پرداخت نمی کنند. پس از گذشت این مدت زمان، ظرف ۳ سال اقساط این تسهیلات باید بازپرداخت شود؛ به همین دلیل، تمام ۶۰۰ واحد آسیب دیده می توانند از این وام بهره مند شوند.»

 

همچنین رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان اعلام کرد که مرکز تجاری نور با حدود ۷۰۰ واحد تجاری خالی، جایگزین مرکز تجاری پلاسکو شده است. سرقفلی 700 واحد خالی تجارت این مرکز تجاری به چند بانک واگذار شده و اتاق اصناف طی رایزنی‌هایی که با صاحبان آن انجام داده، واحدهای خالی این پاساژ را برای فعالیت مجدد کسبه تا آماده‌سازی ساختمان پلاسکو در اختیار آنها قرار می‌دهد.»

 

بعد از فاجعه همه به فکر تامین آسیب دیده‌های پلاسکو افتاده‌اند. همه می‌خواهند به آنها کمک کنند.

 

تهران پر از این ساختمان‌هاست. آیا بهتر نیست برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای مانند ریزش پلاسکو، به اهالی ساختمان‌های فرسوده تهران مانند ساختمان علاءالدین و یا آلمینیوم کمک کنیم.

 

ساختمانی جدید در اختیار آنها بگذاریم، بانک‌ها به آنها تسهیلات بدهند تا با ایمن سازی ساختمان‌های فرسوده جلوی تکرار فاجعه‌ای دوباره در تهران و یا شهرهای دیگر را بگیرند. نمی‌شود انتظار داشت که این افراد کار خود را برای یک یا دو ماه تعطیل کنند تا کسی بیاید و ساختمان آنها را ایمن کند.

 

کمک کردن بعد از فاجعه تقریبا ساده ترین کاری است که به ذهن همه می‌رسد. مدیریت کردن قبل از حادثه هنری است که مدیر لایق را از دیگر مدیران مشخص می‌کند.

 

مردم حاضر در تشییع پیکر شهدای آتش نشان از مسئولان دولتی و شهری انتظار دارند به هر شکل ممکن بدون سیاست زدگی مشکلات ساختمان‌های فرسوده را حل کنند.

 

سال‌هاست ایرانی‌ها شاهد حوادث این چنین هستند. حوادثی که بعد از مدتی فراموش شد. حداقل آقایان مسئول تلاش کنند برای اولین بار بعد از یک حادثه از علل بروز فاجعه درس گرفته و از تکرار آن جلوگیری کنند. 

 

 اخبار  اجتماعی  -  عصر ایران/ مصطفی داننده