آنکارا، تصویب طرح تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را فاقد اعتبار خواند


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,وزارت امور خارجه ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم یکجانبه و دور از واقع‌نگری پارلمان اروپا برای توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا فاقد اعتبار است.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه عنوان کرد که تصویب توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در راستای اهداف خاصی گرفته شده و تاثیر منفی بر روابط ترکیه با اروپا خواهد داشت.

 

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: این تصمیم بر اساس ادعا و اتهامات بی‌پایه اتخاذ شده و اعتبار این نهاد را زیر سوال برده است و به همین جهت نزد ترکیه اعتباری ندارد.

 

به گزارش ایرنا، همچنین عمر چلیک مذاکره کننده ارشد و وزیر اتحادیه اروپای ترکیه در نخستین واکنش نسبت به تصویب توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت که گزارش اتحادیه اروپا درباره ترکیه بدون بررسی اعاده خواهد شد.

 

وی افزود: این گزارش خرابکارانه نتیجه تلاش برخی کشورهای دارای موضع سیاسی یکطرفه با منطق ائتلافی و برای تخریب روابط ترکیه با کشورهای اروپایی است و ترکیه مانند دو سال گذشته، آن را فاقد اعتبار و غیرقابل قبول می‌داند.

 

وی اضافه کرد: گزارش پارلمان اروپا زمانی که به دست ترکیه برسد، بدون ارزیابی، بازگشت داده خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا، طرح توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا که روز گذشته در نشست مجمع عمومی این اتحادیه در شهر استرازبورگ فرانسه پیشنهاد شده بود، امروز پنجشنبه با 64 رای منفی، 477 رای مثبت و 97 رای ممتنع از مجموع 638 عضو پارلمان اروپا به تصویب رسید.

 

درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به جامعه اروپا که بعدها به اتحادیه اروپا تغییر نام یافت، در 14 آوریل 1987 ارائه شد و ترکیه از 12 دسامبر 1999 به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه شناخته شده مذاکرات برای الحاق ترکیه از 3 اکتبر سال 2005 آغاز شد.

 

برخی کارشناسان عقیده دارند که سیاست های دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و جاه طلبی های برخی از مسوولان آنکارا و نقض آزادی عقیده و بیان موجب سردی مناسبات این کشور با اتحادیه اروپا و مانع پیوستن ترکیه به این اتحادیه شده است.