سلیمانی: اگر بازی پرتغال و شیلی حساس نبود فغانی حتما فینال را سوت می‌زد


اخبارورزشی ,خبرهای ورزشی,علیرضا فغانی

کارشناس داوری معتقد است داورانی همچون فغانی اعتبار فوتبال ایران هستند و به‌ دلیل حساس بودن دیدار شیلی و پرتغال، قضاوت این دیدار به وی سپرده شد.

 حیدر سلیمانی کارشناس داوری فوتبال در گفت‌و گو با ایسنا، درباره اهمیت دیدار شیلی و پرتغال اظهار کرد: بازی اول تیم داوری ایران با قضاوت خیلی خوب همراه شد که فیفا را مجاب کرد تا بازی حساس پرتغال و شیلی را به آنها بسپارد و به جرات می توان گفت که فینال بازی ها همین بازی بود.

 

سلیمانی درباره قضاوت فغانی در این دیدار اظهار کرد:  علیرضا فغانی داور خوب کشورمان در نیمه اول قضاوت بسیار عالی داشت به موقع آوانتاژ داد و به موقع هم از کارت زرد خودش با همکاری کمک داور دوم استفاده کرد. وی مدیریت بسیار خوبی هم در بازی اعمال کرد جایی‌که باید مقتدرانه مدیریت می کرد فریاد زد و گاهی هم به بازیکنان لبخند زد. مراجعه نکردن به ویدئو چک یکی از بارزترین خصوصیات این تیم داوری بود که نشان از تمرکز بالای فغانی و همکارانش در تصمیم گیری‌ها داشت.

 

او افزود: در نیمه دوم عملکرد فغانی بهتر از نیمه اول بود. شاداب دوید و با دوندگی بالا در تمام صحنه‌ها حاضر بود و در دو متری صحنه ها دیده می شد. همین امر باعث می شد تا تصمیمات صحیح بگیرد. نکته جالب علمی در خصوص داوران این است که در هر نیمه داوران بطور متوسط شش استارت جهشی می زنند که انرژی بسیار زیادی از آنها می گیرد ولی فغانی در نیمه دوم 10 استارت با جهش بالا داشت که نشان از آمادگی بالای اوست.

 

بازرس کانون داوری ایران درباره کارت‌هایی که فغانی در این دیدار نشان داد و خطاهایی که اعلام کرد گفت:  اخطارهایی که در نیمه دوم داد بجا و به موقع بود و هماهنگی وی با سخندان در صحنه ای که یک خطا را ندیده بود کاملا آشکار بود. در وقت های اضافه فقط یک صحنه در دقیقه ۱۱۲ بوجود آمد که بازیکنان شیلی اعتقاد به پنالتی داشتند اما صحنه طوری نبود تا داور را متقاعد به اعلام پنالتی کند و فغانی هم کاملا به صحنه نزدیک بود.

 

استفاده کردن از تکنولوژی در فوتبال خوب است اما اگر بخواهیم در تمام صحنه ها از ویدئو چک استفاده کتیم روح بازی را از بین خواهیم برد و به نظر من باید در دو موقعیت حساس یعنی خط دروازه و خط آفساید از تکنولوژی استفاده شود.