احساس یک بازیگر نسبت به خدمت سربازی روی صحنه


اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,محمدخاکساری

محمد خاکساری می‌گوید نمایش «ارسبازان» به واسطه احساسی که خودش نسبت به خدمت سربازی داشته شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «ارسبازان» از روز دوشنبه نهم اسفند در سالن موج نو واقع در خیابان شریعتی روی صحنه رفته است. نویسنده و کارگردان این نمایش محمد خاکساری است که یکی از نقش‌ها را هم بر عهده دارد و نقش دیگر را به امیر جنانی سپرده است که اگر اهل دیدن تلویزیون باشید با شنیدن نامش به یاد شخصیت لالا و نقش رفیق یویو در «دورهمی» می‌افتید.

 

در خلاصه داستان «ارسبازان» آمده است؛ دو روایت متفاوت از دو سرباز درگیر در جنگ جهانی دوم...   

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,حساس یک بازیگر نسبت به خدمت سربازی روی صحنه

 

محمد خاکساری در مورد این که چرا به سراغ این طرح داستانی رفته است گفت: «در متن‌هایی که خودم می‌نویسم تلاش می‌کنم بخشی از زندگی شخصی‌ام را به شکلی صادقانه نشان دهم. با توجه به این که چند سالی از موعد اعزامم به خدمت سربازی گذشته این مسئله جدا از بحث ناسیونالیستی‌اش یکی از دغدغه‌های کنونی ذهنم است.»

 

کارگردان نمایش «گزارش» ادامه داد: «در مطالعاتی که داشتم به اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم رسیدم. اتفاقی که یک سویش ایرانی‌ها بودند و سمت دیگرش نیروهای شوروی. سربازان ایرانی حاضر در این ماجرا برای من شبیه به خودم بودند که شکل کلیشه‌اش در وضعیت دراماتیک تقابل عشق و وظیفه بروز پیدا می‌کند و من با استفاده از ترکیبی از سینما و تئاتر به سمت تئاتر دیجیتال بردمش.»

 

او که دی ماه سال گذشته نمایش «گزارش» را در همین سالن روی صحنه برده بود در مورد چرایی حضور دوباره‌اش در این تماشاخانه خصوصی افزود: «یکی از مهمترین نکات این است که مسئولین موج نو برخلاف بسیاری از تماشاخانه‌های خصوصی هر شب بعد از اجرا فشار روحی ناشی از تعداد بلیتی که فروخته شده یا فروخته نشده است را به گروه و کارگردان منتقل نمی‌کنند و سر حوصله صبر می‌کنند تا تبلیغات در مورد اثر به صورت زبان به زبان بچرخد.»  

 

خاکساری همچنین در خصوص این که چرا در این اثر علاوه بر نویسندگی و کارگردانی بازی هم می‌کند توضیح داد: «در واقع به علت کمبود وقت برای انتقال آن‌چه در مورد نقش می‌دانستم به بازیگری دیگر، ناچار شدم این کار را کنم والا ترجیحم این بود که بازی نکنم.»

 

نمایش «ارسباران» تا 26 اسفند هر شب به غیر از شنبه‌ها ساعت 20 در سالن موج روی صحنه می رود.