مسعود کیمیایی: «رئیس» شنیدنی است


اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی , مسعود کیمیایی

موزیک‌ویدئوی «رئیس» با صدای «فریان» از آلبوم «خدای عشق» و با حضور متفاوت استاد «مسعود کیمیایی» منتشر شد. فریان در قطعه «رئیس» با استفاده از اسامی فیلم‌هایی نظیر رئیس، حکم، متروپل، داش‌آکل، قیصر و... و همچنین بهره‌گیری از اتفاقات شاخص و دیالوگ‌های مهم این فیلم‌ها ترانه‌ای را ساخته و به مسعود کیمیایی تقدیم کرده است.

 

آهنگ‌سازی و تنظیم این اثر از آلبوم «خدای عشق» هم ازسوي خود فریان انجام شده و نوازندگان مطرح موسیقی در این اثر ساز زده‌اند، اما نکته حائزاهمیت موزیک‌ویدئوی رئیس، صحبت‌های استاد مسعود کیمیایی در ابتدای آن است. این برای اولین‌بار است که کارگردان «گوزن‌ها» درباره یک خواننده پاپ و توانایی‌هایش صحبت می‌کند.

 

«ساسان سالور»، تهیه‌کننده آلبوم خدای عشق و موزیک‌ویدئوی رئیس، درباره جزئیات این اثر گفت: «از حدود دو سال پیش روند تولید اولین آلبوم رسمی فریان، «خدای عشق»، به شکل جدی و منسجم در دستور کار قرار گرفت. خاطرم هست در همان اوایل همکاری فریان، با اسم، دیالوگ‌ها و اتفاق‌های شاخص فیلم‌های مسعود کیمیایی ترانه‌ای سروده بود به نام «رئیس». دکوپاژ زیبای ترانه و اینکه تاکنون مشابه آن ازسوي  هیچ خواننده‌ای اجرا نشده بود باعث شد تا از همان ابتدا دقت‌نظر خاصی روی این کار داشته باشیم و آهنگ‌سازی و تنظیم درخشان فریان که کاملا با فضا و حال‌وهوای این ترانه هم‌آغوشی دارد باعث شد جذابیت‌های این قطعه دوچندان شود و به‌همین‌دلیل «رئیس» یکی از مهم‌ترین قطعات آلبوم خدای عشق است».

 

او سپس به اولین رونمایی از قطعه رئیس اشاره کرد و گفت: «پس از اتمام تولید این قطعه تصمیم گرفتیم تا «رئیس» را به شکلی متفاوت به استاد کیمیایي تقدیم کنیم تا به مرد خاطره‌ساز چهار دهه سینمای کشور ادای دین کرده باشیم و تقدیری باشد از ایشان بابت نیم‌قرن تلاشی که در راه اعتلای سینمای ملی ایران کردند. به‌همین‌دلیل اولین رونمایی از این قطعه در حضور استاد کیمیایی بود و فریان، «رئیس» را در مراسم پایانی کارگاه آزاد فیلم ایشان به شکل زنده اجرا کرد و مورد استقبال و توجه جناب کیمیایی قرار گرفت. در ادامه، ایشان ما را شرمنده محبت‌ها و لطف بی‌دریغشان کردند و دیدگاه ارزشمند خودشان را درباره فریان و قطعه رئیس عنوان کردند که این مهم برای ما بسیار والا و گران‌بهاست چون ایشان به‌خوبی ترانه و موسیقی را می‌شناسند».

 

ساسان سالور که یکی از تهیه‌کننده‌های باسابقه سینماست و برای اولین‌بار تهیه‌کنندگی در عرصه موسیقی را تجربه می‌کند، صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «نسل قبل از ما و نسل ما با آثار استاد کیمیایی خاطره ساخته‌اند، زندگی کرده‌اند، اشک ریخته‌اند و لبخند زده‌اند. مگر ما چه تعداد کارگردان جریان‌ساز در عرصه سینما داریم؟ مگر ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی‌ و مسعود کیمیایی چند نفرند؟ به نظر من اگر فیلم‌سازی حتی یک فیلم خوب در کارنامه هنری‌اش داشته باشد باید به احترامش ایستاد و کلاه از سر برداشت. اینها تک‌ستاره‌های تکرارنشدنی هنر این مرزوبوم هستند. بزرگانی چون کیمیایی را تا زمانی که هستند باید دریافتشان کنیم یا به‌عنوان‌مثال چند سال باید بگذرد تا واروژان دیگری در عرصه موسیقی پاپ ظهور کند؟ ساده بگویم هر کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم قبلا این بزرگان انجام داده‌اند».

 

این تهیه‌کننده نهایتا تاریخ انتشار آلبوم خدای عشق را هم اعلام کرد: «مراحل بسته‌بندی آلبوم خدای عشق به پایان رسیده و در حال هماهنگی برای ارسال به شهرستان‌ها هستیم. این آلبوم از صبح روز سه‌شنبه، هفدهم اسفند با یک طرح کاملا متفاوت از سوی مؤسسه فرهنگی- هنری «فریاد نت هشتم» توزیع شد و در فروشگاه‌های معتبر فرهنگی و هنری سراسر کشور قابل تهیه است.

 

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت «بیپ تونز» نسخه دیجیتالی آلبوم خدای عشق فریان را تهیه کنند. درباره موزیک‌ویدئویی که منتشر شد هم باید بگویم که قطعه رئیس و موزیک‌ویدئوی آن یک کار کاملا دلی از جانب فریان و من بود چون هر دو با فیلم‌های مسعود کیمیایی خاطره داریم و به‌نوعی دوست داشتیم آثار ماندگار ایشان با زبان موسیقی هم مرور شود. اجازه بدهید صحبت‌های خودم را با این بخش از ترانه زیبای فریان به پایان برسانم: حکم تو عشق رئیس/ واسه این خاک تنم / یک‌به‌یک خاطرهامو با تو فریاد می‌زنم. سایه‌تان مستدام عالی‌جناب مسعود کیمیایی».

 

 اخبار فرهنگی  -  شرق