تاثیر ژن ها بر ذهن خوانی افراد از چشمها


اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,ژن

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که توانایی خواندن افکار و احساسات افراد از طریق نگاه کردن به چشمان آنها تحت تاثیر دی.ان.ای قرار دارد.

 به گزارش  ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، 22 سال پیش گروهی از محققان دانشگاه کمبریج یک آزمون 'همدلی شناختی' به نام 'خواندن ذهن از چشم ها' ابداع کردند.

 

این آزمون نشان داد که افراد می توانند آنچه را سایرین فکر یا احساس می کنند، تنها با نگاه کردن به چشمان آنان به سرعت تعبیر کنند و این قابلیت در برخی از افراد شدیدتر از دیگران است؛ علاوه بر آن، زنان در این آزمون در قیاس با مردان توانمندتر بودند.

 

اکنون همان گروه از محققان با همکاری محققان شرکت ژنتیکی 23andMe و محققانی از فرانسه، استرالیا و هلند در مطالعه جدیدی عملکرد این آزمون را بر 89 هزار نفر در سراسر جهان بررسی کردند. اکثر این افراد از مشتریان شرکت 23andMe بودند. این نتایج تایید کرد که زنان به طور متوسط امتیاز بهتری در این آزمون کسب کردند.

 

مهمتر این که محققان تایید کردند ژن های افراد بر عملکرد آنها در این آزمون تاثیر می گذارد و علاوه بر آن، آنها موفق به شناسایی واریان های ژنتیکی بر کروموزم 3 در زنان شدند که با توانایی آنها برای ذهن خوانی از طریق چشمان ارتباط داشت.

 

این مطالعه همچنین نشان داد که عملکرد مردان در 'آزمون چشم ها'، ارتباطی با ژن ها در این بخش خاص از کروموزوم 3 نداشت.

 

نزدیک ترین ژن ها در این تکه کوچک کروموزوم 3 شامل LRRN1 است که در بخشی از مغز انسان به نام 'جسم مخطط' (striatum) بسیار فعال است و اسکن های مغزی نشان داده اند که این بخش از مغز در 'همدلی شناختی' نقش دارد.