مطهری: نقد و انتقاد در کشور یا لجن مال کردن است یا تملق و چاپلوسی


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , مطهری

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در کشور ما نقد و انتقاد دو حالت دارد، یا لجن مال کردن است یا دچار تملق و چاپلوسی می‌شویم، در حالی که نقد منصفانه بین این دو قرار می‌گیرد. کسی که بخواهد در مجلس نقد کند باید نقدش منصفانه باشد.

 به گزارش ایسنا ، علی مطهری در دومین نشست هشتمین دوره مجلس دانش آموزی گفت: این مجلس تمرین دموکراسی و مردم سالاری دینی است و با توجه به اینکه حکومت ما جمهوری است باید در همه شئون حکومت جریان داشته باشد. یکی از آثار مجلس دانش آموزی تربیت اجتماعی و سیاسی است.

 

وی افزود: برخی کتب درسی را مروری کرده‌ام و به عنوان مثال کتاب درسی جامعه شناسی علوم اجتماعی دوره پیش دانشگاهی را تورق کردم و احساس کردم کسی که این کتاب را نوشته صرفا می‌خواسته نوعی اظهار فضل کند و چندان به اینکه دانش آموز بتواند استفاده خوبی از مطالب داشته باشد توجهی نکرده است. هم موضوعات و هم نقش کتاب مناسب نبود.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محتوای این کتاب درسی بالاتر از سطح دبیرستان نگارش شده و فهم آن مشکل است اظهار کرد: دانش آموز مجبور می شود این مطالب را حفظ کند که بدترین روش آموزش است. بهترین روش تعلیم و آموزش تقویت قوه تعقل و تجزیه و تحلیل دانش آموز است نه اینکه ذهن او همانند یک انبار کالا باشد و اقلامی به طور نامنظم در آنجا قرار گیرند و صرفا مطالب را به صورت طوطی وار حفظ کنند.

 

مطهری ادامه داد: آثار شهید مطهری را مرور کنید در می یابید مسائل پیچیده را چقدر روشن و روان بیان کرده است. باید برای محتوای کتب درسی فکر اساسی کرد و آن را در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار داد تا اگر لازم است برخی کتب اصلاح شوند و یا از نو نگارش شوند.

 

وی توصیه‌ای به مولفان کتب درسی داشت و گفت: در تدوین کتب درسی نباید به فکر اظهار فضل خودمان باشیم. حتی در مقایسه کتب فعلی با کتب قبل از انقلاب می‌توان گفت بسیاری از آن کتب روان‌تر از کتاب‌های فعلی بوده است؛ البته در آن دوره مرحوم شهید بهشتی و شهید باهنر در نگارش کتب تعلیمات دینی نقش داشته‌اند و معمولا آن را به رویت شهید مطهری می رساندند.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به اهمیت مقوله مشورت اشاره کرد و گفت: نقد منصفانه مساله مهمی است و یکی از کارهای همه مجالس نقد است. نقد بسیار مثبت و مفید است، اما باید معنای درست آن را بدانیم. نقد در لغت یعنی تعیین عیار طلا و نقادی یعنی جدا کردن خالصی‌ها از ناخالصی‌ها. بنابراین نقد واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که نقاط قوت و ضعف یک امر را همزمان بررسی کند.

 

مطهری ادامه داد: اما متاسفانه در کشور ما نقد و انتقاد دو حالت دارد، یا لجن مال کردن است یا دچار تملق و چاپلوسی می شویم، در حالی که نقد منصفانه بین این دو قرار می گیرد. کسی که بخواهد در مجلس نقد کند باید نقدش منصفانه باشد.

 

وی بر ضرورت قانونمندی تاکید کرد و گفت: اگر ملاک را قانون قرار ندهیم، انضباط مالی کشور از بین می‌رود و همه چیز دچار آسیب خواهد شد، علاوه بر این نمایندگان مجلس دانش آموزی باید بیاموزند نگاه کلان داشته باشند. ممکن است دانش آموزی از منطقه آمده باشد و در هنگام تصویب اسناد تنها به نقد منطقه اش بیندیشد اما باید دید چه چیزی به نفع کل کشور است.

 

مطهری در پایان درباره پیشنهادات نمایندگان مجلس دانش آموزی مبنی بر اختصاص ردیف بودجه به این مجلس گفت: باید این موضوع ابتدا در دولت و سپس کمیسیون آموزش مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. برگزاری نشست مشترک مجلس دانش آموزی با مجلس شورای اسلامی هم باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.