مرجانه گلچین: با کلمات توهین‌آمیز عشق می‌ورزند


اخبار فرهنگی ,خبرهای   فرهنگی ,مرجانه گلچین

مرجانه گلچین با بیان اینکه این روزها تب خوانندگی در بین بازیگران خانم و آقا راه افتاده است، گفت: معتقدم عالم هنر خط‌کشی ندارد اما باید تخصص و توانایی لازم را در آن عرصه هنری نیز داشته باشند.

 به گزارش  ایلنا، مرجانه گلچین متولد ۳ اسفند ۱۳۴۷ در شهرستان رشت است. این بازیگر سینما که تحصیلکرده هنرستان موسیقی است سال‌هاست که در عرصه بازیگری سینما و تئاتر فعال است. پرنده کوچک خوشبختی و شب بیست و نهم از آثار این هنرمند است. او کمتر از یکسال است که به همراه خواهرش منیژه گلچین؛ گروهی به نام «نوای گلچین» را تشکیل داده و در عرصه موسیقی فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده است. گروه نوای گلچین آذرماه امسال و در تالار وحدت برای اولین بار روی صحنه رفت.

 

مرجانه گلچین بازیگر و خواننده گروه نوای گلچین با بیان اینکه موسیقی همیشه دغدغه اصلی‌اش بوده؛ گفت: در تمام این سال‌ها که از موسیقی دور بودم همیشه سعی کردم ارتباط خودم را با این حوزه حفظ کنم حتی در سال ۷۶  که هنوز مانند امروز خانم‌های بازیگر به عرصه خوانندگی ورود نکرده بودند؛ در گروهی به سرپرستی آقای مولانیا به نام «آژنگ» حضور داشتم و قرار بود با آقای امیرحسین مدرس کنسرتی را برگزار کنیم. البته من به عنوان همخوان در این اجرا حضور داشتم که متاسفانه به دلایلی عملی نشد.

 

او ادامه داد: در این مدت تا تشکیل گروه گلچین به صورت خیلی کمرنگ با گروه‌های دیگر نیز قصد همکاری داشتیم که بازهم عملی نشد و پس از صحبت‌هایی که با خواهرم داشتم به این نتیجه رسیدیم که خودمان به صورت مجزا گروهی تشکیل دهیم و این‌گونه گروه نوای گروه نوای گلچین شکل گرفت.

 

این هنرمند با اشاره به اینکه حدود ۸ ماه است که گروه نوای گلچین شکل گرفته؛ افزود: سرپرستی گروه برعهده آقای امیر صادقین بود همچنین خانم آذر معماریان پس از شنیدن صدای ما، قرار شد به عنوان سرمایه‌گذار با گروه همکاری کنند. آقای فرزام شکاری نیز به دلیل دوستی دیرینه‌ای با هم داشتیم؛ به‌عنوان تهیه‌کننده همراه ما بودند.

 

گلچین با بیان اینکه کنسرت‌های بانوان همیشه در بدترین ساعات روز برگزار می‌شود، گفت: متاسفانه اجراهای بانوان را در ساعات مرده قرار می‌دهند ساعاتی که طرح ترافیک است و خانم‌های شاغل نیز در آن زمان سرکار هستند و نمی‌توانند در این برنامه‌ها حضور داشته باشند. همچنین این تایم برای اجرا اصلا مناسب نیست چراکه صدا در آن زمان آمادگی لازم را ندارد البته ما همیشه خداراشکر می‌کنیم که این اتفاق حتی در بدترین ساعت روز شکل گرفته است.

 

او تاکید کرد: همه انسان‌ها از بدو تولد تا زمان مرگ با موسیقی عجین هستند و چقدر خوب است که بانوان نیز در این بخش به فعالیت بپردازند و باید فضایی ایجاد شود تا خانم‌ها بتوانند قابلیت‌های خود را در این عرصه نیز به ظهور برسانند و نباید آن‌ها را از حضور در این عرصه‌ها محروم نکنیم. همه این محدودیت‌ها باعث می‌شود تا بخش کوچکی از توانایی‌هایمان را به نمایش بگذاریم طبیعتا اگر دستمان باز باشد می‌توانیم بخش‌های دیگر را درصدد کامل‌تر شدن اجرا تقویت کنیم.

 

بازیگر فیلم سینمایی «شب بیست‌و نهم» با اشاره به اینکه از زمان گرفتن مجوز تا اجرا، گروه گلچین کمتر از یک هفته فرصت داشت، اضافه کرد: در این مدت زمان کوتاه باید تبلیغات مناسبی برای گروه انجام می‌دادیم و با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در زمینه تبلیغات محیطی داشتیم و نمی‌توانستیم از تبلیغات محیطی استفاده کنیم تمام تمرکزمان را در شبکه‌های اجتماعی گذاشتیم و دوستداران و هواداران ما در اینستاگرام در زمینه تبلیغات بسیار به ما کمک کردند و تمام این تبلیغات به صورت خودجوش از طرف آن‌ها انجام می‌شد.

 

او ادامه داد: قطعا بدون استفاده از شبکه‌های مجازی ما هیچ امکانی برای تبلیغ نداشتیم ضمن اینکه اجرای ما بلافاصله بعد از ماه صفر برگزار شد و از آنجا که این ماه نیز دارای حرمت است ما قصد نداشتیم در این ماه هیچ نوع تبلیغاتی بکنیم اما خداراشکر با توجه به اینکه فرصت اندکی در تبلیغات داشتیم بازهم اجرای بسیار خوبی بود و مخاطبان زیادی در بدترین ساعت روز برای تماشای کنسرت آمدند و پرسنل و مدیریت تالار وحدت نیز نهایت همکاری را با ما داشتند.

 

بازیگر سریال «آیینه» با بیان اینکه، شهرت او در تلویزیون در جذب مخاطب بی‌تاثیر نبوده، افزود: بدون شک حضور من در تلویزیون و شهرتم در این زمینه برای شروع این کار بی‌تاثیر نبوده است اما همیشه معتقدم تنها اسم نمی‌تواند در جذب و نگه داشتن مخاطب موثر باشد. ممکن است در اولین اجرا اسم و شهرت باعث حضور مخاطب شود اما اینکه این مخاطب در اجراهای بعدی ما نیز حضور داشته باشد به موفقیت کار ارتباط دارد.

 

گلچین با تاکید براینکه سعی‌شان در رضایت مخاطب بوده، اظهارکرد: تمام تلاش‌مان را کردیم تا مخاطب با رضایت کامل سالن را ترک کند و فکر نکند که هزینه‌ای را که برای بلیت پرداخت کرده به هدر رفته است و همانطور که در عرصه بازیگری تمام انرژی‌ام را می‌گذارم درباره این اجرا نیز همه تلاش خود را کردم چراکه معتقدم مخاطبی که وقت می‌گذارد و بلیت تهیه می‌کند باید یک اثر مطلوب را ببیند و اگر ما متعهد به حرفه‌مان هستیم باید آن را به بهترین نحو اجرا کنیم.

 

او به بروز قابلیت‌ها به بهترین شکل به مخاطب اشاره کرد و گفت: معتقدم چون زن هستیم باید بیشتر تلاش کنیم و با ایجاد یک فضای رفاقتی در این حوزه فضا را برای حضور و فعالیت همه گروه‌ها فراهم کرده و از همدیگر حمایت کنیم.

 

خواننده گروه نوای گلچین تصریح کرد: این روزها تب خوانندگی در بین بازیگران خانم و آقا راه افتاده است و خیل عظیمی از بازیگران نیز در این عرصه فعال شدند. طبیعی است که هر فردی تمایل دارد جنبه‌های مختلف و قابلیت‌های متفاوتی از خود را به معرض نمایش بگذارد و چقدر خوب است که هنرمند بتواند در عرصه‌های مختلفی فعالیت کند اما معتقدم که باید توانایی این کار را نیز داشته باشد چراکه عالم هنر خط‌کشی ندارد اما باید تخصص در آن زمینه هنری داشته باشند.

 

گلچین با بیان اینکه هنر دریای وسیعی است که ابتدا و انتهایی برای آن قابل تصور نیست، اضافه کرد: قطعا باید تنوع برای مخاطب ایجاد کرد اما نباید خوانندگی را سهل و آسان گرفت و به صرف اینکه فقط یک صدای خوبی دارند و گهگاهی در برخی محافل خوانده‌اند تصور کنند که می‌توانند خواننده خوبی باشند و اجرا بگذارند. بلکه باید برای کار‌مان ارزش قائل شویم و با کیفیت‌ترین اثر را به مردم ارائه دهیم. تنها کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند می‌دانند که بازیگری و خوانندگی چه کارهای سختی است.

 

بازیگر سریال «بزنگاه» در بخش دیگری درباره تشکیل گروه ادامه داد: ما در صحبت‌هایی که با گروه داشتیم قرار گذاشتیم تا برای ایجاد یک رابطه صمیمانه با مخاطب خاطرات زیبای آنها ر ا نیز دوباره زنده کنیم از همین رو تصمیم گرفتیم در اولین اجرایمان آثاری را ارائه دهیم که مخاطب با آن‌ها خاطره دارد چراکه مخاطب با این آثار بهترین اوقاتش را گذرانده است.

 

گلچین خاطرنشان کرد: معتقدم یک قطعه تکراری در صورتی که به خوبی اجرا شود خیلی بهتر از اجرای قطعات جدیدی است که خوب اجرا نشود البته برخی اوقات بعضی از این اجراهای تکراری آنقدر بی‌کیفیت است که مخاطب نه تنها خاطرات برایش تداعی نمی‌شود بلکه دوست ندارد اصلا  آن اجرا را ببیند. ما نیز تصمیم گرفتیم در ابتدا هویت خودمان را به مخاطب بشناسانیم و سپس اجراهای جدیدی را برگزار کنیم.

 

او با بیان اینکه گروه ما تنها در سبک سنتی فعالیت نمی‌کند، گفت: بدون شک ما در آینده اجراهای متفاوتی در سبک‌های مختلف موسیقی ازجمله پاپ نیز خواهیم داشت و به مخاطبان این مژده را می‌دهیم که برای‌شان در اجراهای آینده موسیقی پاپ و موسیقی فولکور با لهجه‌های مختلف ایران را اجرا ‌کنیم همچنین تاکید ما بر این است که در هنگام خواندن یک بازیگر خواننده باشیم.

 

بازیگر سریال «سه‌دونگ سه‌دونگ» با تاکید براینکه گروه گلچین در این اجرا قصد داشت به مخاطب بگوید موسیقی صحیح چیست، اضافه کرد: موسیقی ما در گذشته حتی زمانی که از بی‌وفایی یار سخن می‌گفت با احترام صحبت می‌کرد و زیبا آن را ترسیم می‌کند اما امروز ما ترانه‌هایی را می‌شنویم که با کلمات توهین‌آمیز از عشق و علاقه صحبت می‌کند. ما به عنوان یک هنرمند در هر رشته‌ای که فعالیت می‌کنیم مسئولیت داریم چراکه ناخودآگاه در شرایطی قرار می‌گیریم که خیلی از افراد ما را به عنوان الگو انتخاب می‌کنند بنابراین باید در انتخاب‌هایمان بهترین را برگزینیم.

 

گلچین با بیان اینکه تصمیم ما برای تشکیل گروه یکباره و بدون کارشناسی نبوده؛ گفت: در انتخاب آثار بسیار دقت می‌کردیم و سعی داشتیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. در آینده نیز اگر پیشنهادات مناسبی‌ داشته باشیم قطعا آن‌ها را اجرا خواهیم کرد و در صورتی که پیشنهادهای رسیده قابل قبول نباشند ترجیح می‌دهیم دوباره همان آثاری را که در گذشته اجرا شده‌اند را روی صحنه بیاوریم.

 

او با تاکید براینکه موسیقی خوب را همه می‌پسندند، تصریح کرد: قطعا اگر خوراک خوبی در اختیار مردم قرار دهیم همه آن را می‌پذیرند. برایم چه در زمینه بازیگری و چه در زمینه اجرا نقد مردم بسیار اهمیت دارد و آنچه که بیان می‌کنند احساس واقعی‌شان نسبت به آن چه دیده یا شنیده‌اند است و این احساسات و ابراز علاقه‌های مردم است که به ما انرژی می‌دهد ممکن است از لحاظ مالی خیلی بازخورد خوبی نداشتیم اما این ابراز احساسات مردم باعث شده تا حظ معنوی بسیاری از اجرای‌مان ببریم.

 

بازیگر سریال «شاهگوش» گفت: مسلما تاکنون هیچ‌کس با هوا زنده نمانده و درست است که ما حظ معنوی از ابراز احساسات مردم می‌بریم اما انتظار داریم از دست‌اندرکاران تمهیداتی بیاندیشند تا چرخ زندگی هنرمند نیز بچرخد قرار نیست که ما در سینما کار کنیم و دستمزدمان را ندهند در موسیقی نیز می‌توانیم باتوجه به مخاطبی که داریم چرا نباید سه سئانس اجرا داشته باشیم.

 

گلچین درباره اجراهای دونفره‌شان به همراه منیژه گلچین گفت: همیشه احترام خاصی برای خواهرم قائل هستم  و مدیون خواهرم هستم و معتقدم قابلیت‌های بسیاری دارند که بخش کوچکی از آن به نمایش گذاشته شده است.

 

او در پایان درباره برنامه‌های آینده گروه‌ نوای گلچین توضیح داد: خواهرم به یک سفر خارج از کشور رفتند و اگرچه در این مدت پیشنهادات بسیاری به ما شده اما ناچاریم دست نگه داریم تا خواهر از سفر بازگردد. در هر صورت ممنونیم از کسانی که به ما کمک کردند به ویژه عموی‌مان که امیدواریم همیشه سایه‌شان بر بالای سر ما و موسیقی ایران باشد.