ارائه طرح مجوز حمله به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا


اخبار,اخبار سیاست خارجی,کنگره آمریکا

ماه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا طراحی را ارائه کرد که ترامپ بتواند در صورت تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به ایران حمله نظامی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه پولتیکو طرح «اختیار استفاده از گزینه نظامی علیه ایران» که از سوی آلیس هستینگز نماینده جمهوری خواه مطرح شده است به رئیس جمهور آمریکا این اجازه را می دهد تا علیه ایران در صورت نیاز و با هدف جلوگیری از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای از گزینه نظامی استفاده کند.

 

جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد ادعاهای بی اساس آمریکا و غرب بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) نیز در گزارش‌های متعدد خود از زمان اجرایی شدن برجام به عنوان مفاد نظارت بر این توافق بر حرکت ایران در راستای برجام و اجرای تعهدات ایران تاکید کرده است.

 

بنابراین طرح انجام هرگونه گزینه نظامی مشمول قانون اختیارات جنگی می‌شود که عملیات نظامی را به کمتر از 60 روز محدود می‌کند مگر آنکه کنگره مجوز آن را به رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا بدهد.

 

در این طرح آمده است که آمریکا باید همه اقدامات ضروری را برای اطمینان از آنکه ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کند انجام دهد و دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نه تنها برای آمریکا تهدید است بلکه متحدان آمریکا در منطقه را نیز تهدید می‌کند.

 

این درحالی است که آخرین ارزیابی همه 16 آژانس اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که ایران در تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست که مورد تایید آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیل نیز قرار گرفته است.