کشف یک سلاح مخفی طبیعت برای مقابله با دیابت حاد


اخبارپزشکی ,خبرهای   پزشکی,کلم بروکلی

محققان سوئدی دلیل تازه ای برای مصرف کلم بروکلی یافته اند. به گفته آنان وجود یک آنتی اکسیدان قدرتمند در این گیاه موسوم به سولفورافان سلاح مخفی طبیعت برای نجات بیماران دیابتی است.

 به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع دو باید سطح گلوکز خون خود را همیشه پایین نگهدارند تا بتوانند به خوبی با بیماری قند مقابله کنند. حالا دیگر تردیدی وجود ندارد که مصرف کلم بروکلی می تواند یک داروی موثر برای این افراد باشد.

 

این اولین بار نیست که مشخص شده سولفورافان خواص بی نظیری برای حفظ سلامت انسان دارد. ماده مذکور به مقدار بسیار زیاد در کلم بروکلی و به میزان کمتری در کلم عادی وجود دارد و پیش از این مشخص شده بود مصرف آن برای مقابله با ابتلا به بیماری سرطان و به منظور کاهش برخی التهاب ها در بدن انسان مفید است. اما این اولین بار است که ثابت می شود سولفورافان برای مقابله با بیماری دیابت نوع ۲ هم مفید است.

 

بیماری مذکور زمانی رخ می دهد که بدن قادر به تولید انسولین کافی برای تنظیم سطح گلوکوز خون نباشد. در این شرایط قند خون به شدت افزایش یافته می یابد. مشکل یاد شده برای افراد چاق حادتر است، زیرا بر کبد آنها تاثیر منفی می گذارد.

 

امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند که ۹۰ درصد از کل موارد مبتلا به دیابت را دربر می گیرند. باید توجه داشت داروی متفورمین که برای کنترل گلوکوز خون به کار می رود برای همه بیماران و به خصوص کسانی که با مشکل نارسایی کلیه مواجه هستند مناسب نیست و برخی عوارض جانبی مانند تهوع، نفخ، درد شکم، اسهال و ... به همراه می آورد. اما خوردن کلم بروکلی هیچ یک از این مشکلات را به وجود نمی آورد.