معبد وات رانگ کان مکان مورد علاقه گردشگران در کشور تایلند /تصاویر


معبد وات رانگ کان یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در کشور تایلند می باشد که در سفر به این کشور نباید بازدید از آن را فراموش کرد. این معبد  که به عنوان معبد سفید نیز شناخته می‌شود  در استان چیانگ ری Chiang Rai تایلند قرار دارد .

 

تاریخچه معبد سفید: در اواخر قرن بیستم که اصل معبد وات رانگ کان ر وضعیت نامناسبی قرار داشت ترمیم آن آغاز شد، اما به دلیل کمبود بودجه مراحل بازسازی آن متوقف شد.

 

در این میان هنرمند توانا، Chalermchai Kositpipat که زاده چیانگ رای بود تصمیم به بازسازی و ساخت این قلعه با سرمایه خویش گرفت و به منظور یادگیری و مراقبه مردم از آموزه‌های بودایی کار خود را شروع کرد. کار ساخت و بازسازی این معبد همچنان ادامه دارد و برآورد شده است که تا سال ۲۰۷۰ این پروژه تکمیل می‌شود.

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

نحوه دسترسی به معبد: معبد وات رانگ کان در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر چیانگ رای قرار دارد و راحت‌ترین راه برای دستیابی به آن استفاده از تاکسی‌های در نظر گرفته شده برای معبد است که نزدیک به ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. علاوه‌ بر این، اتوبوس‌هایی هم وجود دارد که طول سفر با استفاده از آن‌ها ۳۰ دقیقه است. هزینه ورودی و ساعات کاری معبد معبد سفید در آخر هفته‌ها و تعطیلات سراسری بیشترین بازدید را دارد و هر روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر برای بازدید عموم باز است.

 

هزینه ورودی برای هر فرد ۵۰ بات تایلندی یعنی ۵۰۰۰ تومان است. نکته مهمی که باید توجه کرد این است که قبل از وارد شدن به معبد باید کفش‌های خود را در بیاورید و عکس گرفتن از داخل معبد نیز ممنوع است.معبد وات رانگ کان

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

معبد سفید، معبدی منحصر به فرد: وات رانگ کان با داشتن رنگ سفید که نشانی از پاکی و خلوص است و همچنین تکه شیشه‌های بکار رفته که نمادی از خرد بودا و تعالیم بودایی محسوب می‌شود، معبدی منحصر به فرد و خاص است. زمانی که نور خورشید به این معبد می‌تابد زیبایی و شکوه آن دو چندان می‌شود. این معبد به سبک معماری معابد بودایی ساخته شده است.

 

در سال ۲۰۱۴ زلزله‌ای منجر به خسارت بسیاری به بخش‌های مختلف این معبد شد و پس از بازرسی‌های تیم مهندسی، Chalermchai Kositpipat اعلام کرد که در طی دو سال دوباره این معبد را به شکل قبل خود باز خواهد گرداند و زندگی خود را وقف ترمیم و بازسازی آن خواهد کرد.

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

پل چرخه تولد دوباره (The bridge of the cycle of rebirth): برای دسترسی به Ubosot ساختمان اصلی معبد باید از یک پل که دریاچه‌ کوچکی در زیر آن قرار دارد عبور کرد. در مقابل پل صدها دست وجود دارد که هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند. دست‌ها نشانی از میل و آرزوهاست و این منطقه نمادی از رنج و جهنم است.

 

گذر از این پل و رسیدن به Ubosot نشان‌دهنده عبور از چرخه مرگ و تولدی دوباره به دور از رنج و غم است. این راه معرف راه سعادت است که برای رسیدن به آن باید از تمایلات دنیوی و هر حرص و طمعی گذر کرد. در کنار دریاچه دو مجسمه «کیناره» (Kinnaree) که موجودات اساطیری بودایی هستند که نیمه انسان و نیمه پرنده هستند در زیباترین شکل ممکن وجود دارد.

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

سازه‌های معبد وات رانگ کان و نماد آن‌ها: هر بخش از معبد سفید دارای معانی مختلفی است و بیننده را تشویق می‌کند تا به درک بیشتری نسبت به آموزه‌های بودا بپردازد و از وسوسه‌ها، خواسته‌های دنیوی و هر چیزی که با حرص و طمع همراه باشد دوری کند.

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

دروازه بهشت (Gate of Heaven): پس از عبور از پل، بازدیدکنندگان به «دروازه بهشت» می رسند که دو مجسمه از نمایندگان مرگ و «راحو» (Rahu) در آنجا وجود دارد که سرنوشت مرگ را تعیین می‌کنند. همچنین در مقابل بخش اصلی و پس از عبور از دروازه بهشت، چند تصویر دیدنی از مدیتیشن بودا نصب شده است.

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

ساختمان طلایی (The golden building): این ساختمان به دلیل رنگ طلایی خود بسیار برجسته است و بسیار زیبا و مجلل است. این بخش نمادی از بدن انسان است در صورتیکه ubosot با رنگ سفید نمادی از ذهن انسان است .طلا نمایانگر چگونگی تمرکز انسان بر روی تمایلات و هزینه‌های دنیوی است و ساختمان طلایی این ایده را نشان می‌دهد که شایستگی و تمرکز بر روی ذهن، به جای چیزهای مادی ارجحیت بالاتری دارد.

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

ساختمان The ubosot: مهمترین ساختمان معبد وات رانگ کان ، ubosot است که ساختمانی سفید به همراه قطعات شیشه‌ای است که با بازتابش نور خورشید، شکوه و جلال آن دوبرابر می‌شود. این ساختمان که بسیار پر زرق و برق است از عناصر طراحی معابد کلاسیک شمالی تایلندی، نظیر سقف‌های سه لایه و مارهای «نگا» (Naga) استفاده شده است.

 

نقاشی‌های بسیاری از داستان‌های بودایی بر دیوارهای معبد وجود دارد و همچنین نقاشی‌هایی که به شرح خوبی و بدی می‌پردازد.

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

اخبار,اخبار گوناگون, معبد وات رانگ کان

 

میهن پست