کلاهبرداری پیامکی با ادعای برنده‌شدن در قرعه‌کشی


اعضای باندی که از طریق ارسال پیامک و با وعده برنده‌شدن در قرعه‌کشی یکی از اپراتورهای همراه اول از ٢٣ نفر در شهرهای مختلف حدود ٤٣٠ میلیون ریال کلاهبرداری کرده بود، ‌توسط کارآگاهان پلیس فتا دستگیر شدند.

شخصی اواخر اسفند سال گذشته به پلیس فتای استان مرکزی مراجعه کرد و خبر داد از حساب بانکی‌اش سرقت شده است. با شروع تحقیقات کارآگاهان پلیس فتا مشخص شد مدتی قبل پیامکی درخصوص برنده‌شدن شاکی در یکی از طرح‌های شرکتی مخابراتی به گوشی وی ارسال شده و او نیز برای دریافت مبلغ جایزه اطلاعات حساب خود را در اختیار فردی ناشناس قرار داده و بعد از آن مبلغ ٢٠ میلیون ‌ریال از حساب او برداشت شده است.


کارشناسان با انجام تحقیقات تخصصی موفق شدند عاملان این کلاهبرداری را که در کرج سکونت داشتند، شناسایی کنند. سپس تیمی از مأموران انتظامی با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده، برای دستگیری این افراد به کرج اعزام شدند و در هماهنگی با دستگاه قضائی مخفیگاه آنان را شناسایی و پنج نفر از اعضای این باند را در عملیات جداگانه و طی چند روز دستگیر و برای تکمیل تحقیقات به استان مرکزی منتقل کردند. 

 

متهمان در بازجویی‌ها به جرائم خود اعتراف کردند و مشخص شد دو زندانی نیز در ارتکاب این کلاهبرداری‌ها با اعضای این باند همکاری داشتند. به این ترتیب با هماهنگی دستگاه قضائی دو فرد زندانی نیز به پلیس فتای استان مرکزی منتقل شدند و در بازجویی‌های انجام‌شده مشخص شد اعضای این باند با همکاری یکدیگر و با ارسال پیامک به تلفن همراه شهروندان و با وعده برنده‌شدن در قرعه‌کشی یکی از شرکت‌های مخابراتی، اطلاعات حساب آنها را اخذ می‌کردند و سپس از حسابشان برداشت‌های غیرمجاز انجام می‌دادند.

 

سرگرد «مصطفی نوروزی» رئیس‌ پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این‌باره گفت: با ادامه تحقیقات مشخص شد این افراد از ٢٣ نفر در استان‌های تهران، اصفهان، فارس، هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد، آذربایجان‌غربی و... در حدود ٤٣٠ میلیون ‌ریال کلاهبرداری کرده‌اند.

 

این مقام انتظامی با تاکید بر لزوم دقت شهروندان در نگهداری اطلاعات حساب‌های بانکی خود بیان کرد: به هیچ عنوان به پیامک‌هایی که با عنوان شرکت‌های مختلف برای افراد پیامک می‌شود اعتماد نکنید و قبل از هرگونه اقدامی راجع‌ به صحت آن پیامک تحقیق کنید.

 

وی افزود: توجه به این نکته نیز الزامی است که اگر شرکت یا سازمانی قصد واریز وجه به حساب شما را داشته باشد نیاز به حضور شخص در کنار خودپرداز نیست و در صورتی که پیامکی مبنی بر واریز وجه به هر دلیلی برای شما ارسال شد حتما موضوع را به‌صورت حضوری با بانک یا شرکت معرفی‌شده بررسی کنید.

اخبار حوادث - شرق