حذف روزانه ۱۸۷۲ تن آلودگی مازوت از هوای اصفهان


اخبار اجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  ,آلودگی مازوت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد: اصفهان از جمله موفق ترین استان های کشور در اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا است و بهبود چشمگیر کیفیت هوا را شاهد هستیم

به گزارش  مهر حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در دیدار مجمع نمایندگان استان اصفهان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن شرح اقدام های صورت گرفته طی سه سال اخیر برای حفظ و ارتقاء محیط زیست استان، گفت: درحالیکه اصفهان و شهرهای اقماری آن در سال ۱۳۹۲ در ردیف آلوده ترین کلانشهرها و شهرهای کشور بودند و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت استان اصفهان هوایی آلوده تنفس می کردند، اکنون با گذشت سه سال، اصفهان از جمله موفق ترین استان های کشور در اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا است و بهبود چشمگیر کیفیت هوا را شاهد هستیم تا جایی که تعداد روزهای ناسالم شهر اصفهان در سالجاری به صفر و روزهای سالم نیز از ۷۵ روز در سال ۹۲ به ۲۳۹ روز در سال ۹۵ رسید.

 

ظهرابی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین اقدام ها برای بهبود کیفیت هوا اصفهان، حذف سوخت مازوت از دو نیروگاه بزرگ اصفهان بود، تصریح کرد: با این اقدام، روزانه ۱۸۷۲ تن آلودگی سوخت مازوت از هوای اصفهان حذف شد.

 

به گفته وی، اصلاح سوخت مصرفی و توزیع بنزین و گازوئیل استاندارد یورو ۴ در اصفهان، آنالیز و پایش مداوم سوخت توزیعی در جایگاه ها، توسعه حمل و نقل عمومی، جایگزین کردن خودروهای فرسوده، مدیریت ترافیک، اجرای سیستم یکپارچه معاینه فنی (سیمفا)، توقف توسعه صنایع آلاینده در اصفهان، پایش مستمر صنایع استان برخی از اقدام هایی است که منجر به بهبود چشمگیر هوای اصفهان شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: طی ۹ ماه ابتدای سالجاری، ۷هزار و ۴۱۴ صنعت مورد پایش و نظارت قرار گرفته اند.

 

این مقام مسئول، اجرای برنامه جامع پایش رودخانه زاینده رود، برخورد با صنایع و معادن آلوده استان به ویژه کارخانه های تولید گچ و آجر را از دیگر برنامه های اجرایی در این سه سال برشمرد و افزود: برنامه جامع مقابله با گرد و غبار استان نیز تهیه شده است.

 

وی، تولید آجر به شیوه سنتی را بسیار آلاینده دانست و اظهار کرد: ضروری است با توجه به حجم بالای فعالیت این واحدها در استان که هم اکنون حدود ۶۰ درصد آجر مورد نیاز کشور را تامین و تولید می کنند، ساماندهی آن ها در اولویت های برنامه ریزی استان قرار گیرد.

 

ظهرابی اشاره ای هم به تاثیر تولید گچ در ایجاد آلایندگی، همچنین کانون های جدید گرد و غبار و فرسایش بادی در استان داشت و خواستار بازنگری و اصلاح فعالیت این بخش به ویژه معادن گچ استان شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یکی دیگر از معضلات محیط زیستی استان را حجم بالای پسماند صنعتی استان دانست و گزارشی از اقدام های صورت گرفته در این بخش از جمله بازیافت لجن اسیدی و تبدیل آن به کربن دوده و اسید سولفوریک داشت.

 

این مقام مسئول همچنین از افزایش مناطق حفاظت شده استان اصفهان به حدود ۵۰ درصد خبر داد و گفت: در حال حاضر به رغم ظرفیت طبیعی بسیار بالای استان تنها حدود ۱۰ درصد از مساحت کل استان، جزء مناطق حفاظت شده است.

 

وی اشاره ای هم به سفر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این استان و بازدید وی از معادن داشت و اظهار کرد: به زودی معادن داخل شهر تعطیل خواهند شد و معادن منطقه اوره و کمجان نیز اجازه ایجاد جبهه جدید ندارند.

 

ظهرابی با یادآوری این موضوع که کوه کرکس پیش از آن که جزء مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد به دلیل ظرفیت معدنی بسیار بالا و بهره برداری های ناپایدار معادن، مورد تخریب شدید قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تنها توانست روند توسعه ای تخریب در این منطقه را متوقف کند.

 

وی تهیه و تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی و تکمیل مطالعات این تالاب را از دیگر اقدام های مهم طی این سه سال برشمرد.