به‌دلیل عملکرد شورای‌شهر تهران، باید از شوراها ناامید شد؟


اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی  , شورای‌شهر

نظام جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای آغازین با دوبال به پرواز درآمد یکی اسلامیت و تکیه بر شرع مقدس و دیگری جمهوریت و تکیه بر رای مردم. رکن اسلامیت نظام را نهادهایی همچون خبرگان رهبری و شورای نگهبان نظارت و اجرا می کنند از این رو در تحقق این رکن فی نفسه نباید مشکلی در پیش باشد.

رکن دیگر اما با چالشهایی رو به رو است. جمهوریت یا همان دموکراسی با هدف تجلی اراده مردم در سرنوشتشان به عنوان مترقی ترین نوع حکومت شناخته می شود. پس از سرنگونی نظام شاهنشاهی ایران، تعابیر مختلفی برای نظام آتی مطرح شد از "جمهوری دمکراتیک" تا "حکومت اسلامی" اما امام خمینی با تاکید بر "جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" عملا شعارها و خواست های پیش از انقلاب مردم را محقق کرد.

 

یکی از مظاهر تجلی جمهوریت نظام، انتخابات شورای شهر است. اگر جمهوریت را به معنای حکومت مردم بر مردم تعبیر کنیم؛ بارز ترین جلوه گاه آن در انتخابات شورای شهر است که مردم سرنوشت شهر خود را خود به دست گرفته و در پارلمانهای محلی برای داشتن زندگی بهتر و سالمتر تلاش می کنند. شوراهای شهر و روستا، را می توان بهترین روش برای تسلط مردم بر سرنوشتشان تلقی کرد از این رو در سالهای اخیر نگاه مردمی به این مساله تغییر کرده است.

 

تهران امروز به عنوان یکی از بزرگترین کلان شهرهای دنیا، نیازمند نظارت دقیق، عمیق، منصفانه و غیر سياسي بر عملکرد مسئولین شهر است. شهرداری تهران نوعی دولت محلی است که علی رغم وسعت زیاد آن، نظارت اندکی را پذیرا است. همین امر در سنوات گذشته سبب نارضایتی بخش بزرگی از مردم تهران از عملکرد شهرداری و شورای شهر شد. اگر چه در همین شورای شهر چهارم تلاشهای بسیاری از سوی همکاران اینجانب در راستای افزایش نظارت ها بر عملکرد شهرداری صورت گرفت اما رفتار سیاسی برخی دیگر از اعضا و تلاششان برای گریز از نظارت شهردار و شهرداری، مانع از تحقق خواسته‌های عمومی شد.

 

با این حال نه تنها نباید از شورا و انتخابات آن ناامید شد بلکه با اتکا به مساله جمهوریت و حق رای شهروندان، باید در انتخابات پیش رو، شورای شهری قوی‌تر، و شهرداری نظارت پذیر تر به میدان فرستاد. در این راستا آزموده را نباید بار دیگر آزمود بلکه باید به کارنامه آنها نگرسیت و افرادی را برگزید که قانوگراتر، پاکدستی بیشتر و عقبه کارشناسی قدرتمندتری را برای مدیریت شهری به همراه دارند. باید توجه کنیم که در بروز حوادثی چون پلاسکو، همه شهروندان سهیم هستند. آنهایی که در انتخابات شورای چهارم پای صندوق رای نرفتند، و یا بدون شناخت و توجه به تخصص افراد نام آنها را به صندوق انداختند در نتیجه به دست آمده به اندازه سایرین سهیم هستند.

 

داشتن شهری زیبا، زندگی سالم، ترافیک کمتر، هوای پاکتر و هزینه زندگی شهری کمتر، نیازمند حضور همگانی پای صندوق رای است.

 

 احمد حکیمی‌پور 

* عضو فعلی شورای‌شهر تهران

 

 اخباراجتماعی  -  خبر آنلاین