تحریم‌کنندگان، قطر را به اتخاذ اقدامات تنبیهی بیشتر تهدید کردند


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,کشورهای عربی

چهار کشور عربی، که قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند، تاکید کرده‌اند که با توجه به خودداری قطر از پذیرش شروط ۱۳ گانه این خواسته‌ها، این کشورها اقدامات تنبیهی بیشتری علیه دوحه اتخاذ خواهند کرد.

 به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، پنجشنبه‌شب در بیانیه‌ای گفته‌اند، مخالفت قطر با درخواست کشورهای عرب برای حل مناقشه اخیر، اثبات می‌کند که دوحه با گروه‌های تروریستی مرتبط است.

 

این چهار کشور در بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که با توجه به خودداری قطر از پذیرش شروط ۱۳ گانه این خواسته‌ها، این کشورها تصمیمات و اقدامات تازه سیاسی، اقتصادی و حقوقی علیه دوحه اتخاذ خواهند کرد.

 

عربستان، امارات، بحرین و مصر می‌گویند، دولت قطر کوشیده است تا تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه بین کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را خنثی کند و این بیانگر تداوم تلاش‌های دوحه برای تخریب واز بین بردن امنیت و ثبات درمنطقه است.

 

چهار کشور عرب همچنین اعلام کرده‌اند، هرگونه تصمیمات و اقدامات تازه‌ای که اتخاذ شود علیه مردم قطر نخواهد بود و فقط دولت این کشور را هدف قرار خواهد داد.

 

روز چهارشنبه وزیران خارجه چهار کشور عربی که برای بررسی وضعیت بحران روابط خود با قطر در قاهره گرد هم آمده‌ بودند،‌ پاسخ «منفی» قطر به شروط سیزده‌گانه این چهار کشور را محکوم کردند.

 

عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی ماه گذشته قطر را به «حمایت از تروریسم» متهم کردند. این کشورها روابط خود را با قطر قطع و تحریم هایی علیه دوحه اتخاذ کردند. قطر این اتهام را رد می‌کند.

 

عربستان و متحدانش شروط ۱۳ گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم قطر مطرح کرده‌ بودند.

 

بر اساس این شروط، از قطر خواسته شده است تا روابط خود را با ایران به‌شدت محدود و پایگاه نظامی ترکیه را در خاک خود تعطیل کند، و همچنین ارتباط خود را با گروه‌های اسلام‌گرای منطقه نظیر اخوان‌المسلمین، داعش، القاعده و نیز حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است، قطع کند.

 

تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که برنامه‌های آن با مخالفت عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای عربی روبه‌رو است، و همکاری قطر برای تعقیب مخالفان دولت‌های عربستان سعودی، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، آمریکا و دیگر کشورها، از دیگر شروط سیزده‌گانه برای بهبود روابط با قطر است.