ثبت اطلاعات ژنتیک عاملان حوادث تروریستی تهران


اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی , حوادث تروریستی تهران

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی از ثبت اطلاعات ژنتیک مجرمان حوادث تروریستی خبر داد و جزئیاتی از آمار خودکشی در کشور را تشریح کرد.

 به گزارش ایسنا، دکتر قدیرزاده در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سازمان پزشکی قانونی برگزار شد، درباره افزایش یا کاهش آمار قصورات پزشکی گفت: پرونده‌های شکایت از کادر درمان در پزشکی قانونی افزایش یافته اما میزان تبرئه نیز در کمیسیون‌ها افزایش یافته است به طوریکه در سال گذشته 56 درصد از شکایت‌ها در کمیسیون‌های پزشکی منجر به تبرئه شده است.

 

وی درباره آمار مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر نیز گفت: همانطور که دکتر شجاعی رییس سازمان اشاره کردند: مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در سال 95 نسبت به 94 رشد داشته است اما باید بدانید که اکثر فوتی‌های سوء مصرف در منزل جان خود را از دست داده‌اند.

 

به گفته مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی بیش از 60 درصد افرادی که با سوء مصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند اوردوز کرده‌اند و اوردوز به معنای مصرف همزمان و تداخل چند ماده دارویی است.

 

مرگ 50 نفر به خاطر مصرف تریاک سربی 

وی در پاسخ به سوالی درباره مرگ ناشی از مصرف تریاک سرب دار خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 50 جسد به پزشکی قانونی ارجاع شد که بررسی‌ها حاکی از این بود که به دلیل مصرف تریاک سرب دار فوت شده‌اند.

 

قدیرزاده افزود: آمارهای جدید از الگوی مصرف نشان می‌دهد که تریاک، گل و مشتقات حشیش و علف در صدر الگوی مصرف مواد مخدر قرار دارد.

 

وی در توضیح بیشتر از آمار جان باختگان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر خاطرنشان کرد: علت افزایش آمار سوء مصرف این است که در چند سال گذشته پزشکی قانونی آمارهای ناشی از سوء مصرف روان گردان را به این آمار اضافه کرده است.

 

علت فوت شهید رکن آبادی را اعلام نکردیم 

قدیرزاده در پاسخ به سوالی دیگر درباره بررسی هویت شهدای فاجعه منا و به خصوص شهید رکن آبادی اظهار کرد: شهید رکن آبادی در کشور عربستان کالبدشکافی شده و برخی از اعضای بدنش همچون قلب خارج شده و جسد به صورت مومیایی به ما تحویل داده شد و به همین دلیل ما به هیچ عنوان علت مرگ وی را اعلام نکرده‌ایم چرا که امکان تشخیص علت مرگ در جسد مومیایی شده وجود ندارد.

 

وی افزود: متاسفانه کشور عربستان نیز اطلاعاتی در خصوص نتایج کالبدشکافی شهید رکن آبادی به ما نداد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدام کشور عربستان در انجام کالبدشکافی رکن آبادی درست بود یا خیر؟ گفت: از نظر پروتکل‌های بین‌المللی مرگ در هر جایی که رخ دهد در همان جا کالبدشکافی انجام می‌شود اما آنان باید نتایج کالبدشکافی را به ما می‌دادند.

 

کشف هفته 100 جسد مجهول الهویه کذب است 

قدیرزاده در پاسخ به سوال دیگر درباره ادعای کشف هفته‌ای 100 جسد مجهول الهویه در کشور اظهار کرد: چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت نداشته و ما آن را قویا تکذیب می‌کنیم.

 

وی درباره آمارهای خودکشی نیز اظهار کرد: متاسفانه پررنگ کردن بحث خودکشی در رسانه‌ها اثرات سوئی دارد و متاسفانه باعث اشاعه آن می‌شود. سال گذشته در اردیبهشت ماه چندین خبر خودکشی منتشر شد و متاسفانه در همین ماه شاهد افزایش آمار خودکشی بودیم. به عنوان مثال در یکی از جنگل‌های یاسوج دو نفر خودکشی کرده و پس از انتشار این خبر دو نفر در شمال از این شیوه برای خودکشی تقلید کردند.

 

وی با بیان اینکه آمار خودکشی در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بسیار پایین‌تر است گفت: به نظرم باید نسبت به انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌ها حساسیت‌های لازم صورت پذیرد.

 

اعلام آمار و ارقام خودکشی در کشور 

قدیرزاده درباره آمار خودکشی در کشور نیز گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که 25.2 درصد از افرادی که دست به خودکشی زده‌اند بین 30 تا 39 سال، 21.9 درصد بین 18 تا 24 سال و 15.9 درصد نیز بین 25 تا 29 سن داشته‌اند همچنین 7.5 درصد این افراد سن‌شان کمتر از 18 سال بود.

 

وی درباره شیوه‌های خودکشی گفت: در سال گذشته 52 درصد خودکشی‌ها به شیوه حلق آویز، 17 درصد از طریق مسمومیت با سم و 7 درصد نیز به شیوه مسمومیت دارویی بوده است. همچنین به وسیله سلاح گرم و چهار درصد نیز به شیوه سقوط از بلندی خودکشی کرده‌اند.

 

قدیرزاده درباره حوادث تروریستی در مجلس و حرم امام خمینی(ره) گفت: اطلاعات ژنتیک این افراد از سوی پزشکی قانونی به ثبت رسیده، البته دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما هویت این افراد را در اختیار دارند.