المانیتور: ترامپ تمایل دارد پرونده‌ای را برای نواقص جدی برجام باز کند


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وزارت خارجه آمریکا

پایگاه خبری المانیتور گزارش داد: در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین تام شانون و کریس بک مایر به عنوان نمایندگان آمریکا حضور خواهند یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی المانیتور، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین ساعات روز دوشنبه (به وقت محلی) به کنگره اعلام کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است؛ در حالی که آمریکا تلاش می‌کند تا دوباره بر سر این توافق بین‌المللی مذاکره کند.

 

این تایید پایبندی که باید هر 90 روز یک بار به کنگره ارائه شود با یک سری تحریم غیرهسته‌ای علیه 18 فرد و نهاد ایران همراه شد. مقامات دولت ترامپ به خبرنگاران گفته‌اند که آنها در تلاش‌اند تا با متحدان آمریکایی برای سخت‌تر کردن شروط توافق همکاری کنند.

 

یک مقام ارشد دولت در یک تماس تلفنی با خبرنگاران گفت: توافق هسته‌ای سیاست ایران را وارونه کرد. ما مصمم هستیم که آن را ادامه ندهیم.

 

به گزارش المانیتور، این دومین باری است که وزارت امور خارجه از زمان روی کار آمدن ترامپ پایبندی ایران را تایید می‌کند. این بار دولت، یک آشفتگی بی‌سابقه و غیرمعمول برای اتخاذ این تصمیم، از خود نشان داد. از جمله لغو کردن ناگهانی کنفرانس خبری کاخ سفید با خبرنگاران در اواسط روز که سپس به عصر همان روز موکول شد.

 

هرچند این مقامات مطمئن نیستند که لغو کنفرانس خبری می‌تواند نشان دهنده تردید دولت برای اتخاذ تصمیم پیش‌بینی شده‌اش باشد. شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید بعد از ظهر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران که بدون حضور حتی یک دوربین انجام شد، گفت که وزارت امور خارجه به زودی تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

 

ادامه تردیدها و متناقض گویی‌های دولت ترامپ در قبال توافق هسته‌ای می‌تواند سرانجام به این منجر شود که وی راهی برای زیرپا گذاشتن این توافق بدون اینکه مورد سرزنش قرار گیرد، بیابد. مقامات ارشد تاکید می‌کنند که رئیس‌جمهور ترامپ مصمم است که سیاست گسترده‌تر دولتش در قبال ایران در گروی توافق هسته‌ای باشد، حتی اگر تا به امروز آماده نبوده است از این توافق خارج شود.

 

یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا گفت: دولت ترامپ تمایل دارد با متحدان اروپایی‌اش همکاری کند تا پرونده را برای نواقص جدی توافق باز کند و همچنین به طور هم‌زمان به دنبال راه‌هایی برای اجرای سخت‌گیرانه‌تر توافق هسته‌ای است.

 

به گفته این مقام آمریکایی، یکی از نقاط ضعفی که دولت در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به آن اشاره می‌کند مربوط به محدودیت‌هایی است که پس از چند سال پایان می‌یابند و در نتیجه ایران می‌تواند در نهایت غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی را دنبال کند. دولت به علاوه نسبت به عدم رسیدگی به فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران در برجام انتقاد دارد.

 

دولت در تلاش است به این اقدامات ایران از جمله تحریم‌هایی که علیه این 18 فرد و نهاد وضع کرده، رسیدگی کند.

 

المانیتور در ادامه گزارش داد: کمیسیون مشترک برجام که موظف به رسیدگی به روند اجرای این توافق است، روز جمعه در وین یک نشست برگزار خواهد کرد. این جلسه به سرپرستی هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و فرصتی است تا نگرانی‌ها درباره اجرای توافق بررسی شود. انتظار می‌رود تام شانون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و کریس بک مایر، معاون و دستیار وزیر امور خارجه به عنوان نمایندگان آمریکا در این نشست حضور یابند.

 

بر اساس گزارش بی‌ بی سی فارسی، استفان مال، دیپلمات عالی‌رتبه آمریکایی که از سال ۲۰۱۵ توسط جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد در اعمال برجام در این دفتر مشغول به کار شده بود نیز به بخش دیگری منتقل شده است.

 

بر اساس گزارش بی‌ بی سی فارسی وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که در حال بررسی بستن دفتر "اِعمال توافق برجام" است.

 

دفتر اعمال برجام، در پی نهایی شدن این توافق در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما در وزارت امور خارجه آمریکا شروع به کار کرد.

 

جان سولیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به کمیته‌ای از سناتورهای این کشور گفت موضوع بسته شدن دفتر اعمال توافق برجام در دست بررسی است و نهایتا تا ۱۵ سپتامبر درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

 

با این حال او وعده داد هر اتفاقی که بیافتد "از اهمیت موضوعی که حوزه کار این دفتر بوده" کاسته نخواهد شد.