خطاب قرار دادن معده مردم به جای شعور آن‌ها‌عقب ماندگی است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

 

سعید لیلاز تحلیل گر مسائل اقتصادی و سیاسی در گفتگو با جماران از انتخابات ایران و شکست پوپولیسم در این انتخابات می‌گوید که در ادامه بخش‌ها‌یی از آن را می‌خوانید:

 

 مردم ایران به پوپولیسم «نه» گفتند به این خاطر که ما این تجربه را تازه از سر گذرانده بودیم. ایرانی‌ها‌ تازه 3 سال است که از این بند رها شده اند، به طوری که هنوز با آثار و عوارض وحشتناکش دست و پنجه نرم می‌کنند و تا مدت‌ها‌ گریبانگیرشان خواهدبود. طبیعی است که مردم و رهبران سیاسی ایران در این تجربیات خیلی جلو تر از سایر کشورهای خاورمیانه هستند.

 

 اشتباه بزرگ آقای قالیباف و رئیسی این بود که برای مردم زیادی کهنه بودند. این که افرادی بعد از تجربه 8 ساله 84 تا 92 به جای شعور مردم، معده آنها را مورد خطاب قرار دهند در واقع یک نوع عقب‌ماندگی است. جناح راست حداقل 4،3سال از ملت ایران در این انتخابات عقب بود. اما اگر احمدی‌نژاد می‌آمد این ضعف را نداشت و یک فاز کاملاً نوینی از پوپولیسم را مطرح می‌کرد. به اعتقاد من اگر پوپولیسم احمدی‌نژاد قلابی بود پوپولیسسم قالیباف و رئیسی مبتذل بود.

 

میزان رای آقای رئیسی نیز رای به جناح راست نبود بلکه رایی بود که نزدیک به 5 تا 6 میلیون نفر از مردم به بهتر شدن معیشت خودشان دادند. چرا که رای جناح راست هرگز بیش از 10 میلیون نفر نیست. شما ببینید جناح راست در انتخابات شورا‌ها‌ که معیشت دخیل نبود چه مقدار رای آورد. ما 15 میلیون رای شناور داشتیم که 5 میلیون را آقای رئیسی و 10 میلیون را آقای روحانی جذب کرد. پس در این زمینه هم موفقیت آقای روحانی بالا بوده است.

 

جناح راست و آقای رئیسی در این انتخابات به امیر تتلو دست انداخت اما درنهایت نتوانست بیشتر از 15میلیون رای بیاورد. این نکته بسیار حائز اهمیت است. این‌ها با استفاده از شبکه خود در تک‌تک روستاها تبلیغ کردند که دولت می‌خواهد همجنس گرایی را در مدارس ترویج دهد. ببینید چقدر این کار به سقوط اخلاقی نیاز دارد. در حالی که آقای روحانی و جهانگیری علیه کاندیدای رقیب، به بسیاری از موارد که می‌توانستند اشاره کنند،اشاره نکردند.

 

 ما در آینده به خاطر برد آقای روحانی حتماً در سیاست داخلی تنش خواهیم‌داشت ولی دیگر نقطه حادش را پشت‌سر گذاشته‌ایم. این موضوع برای من بسیار امیدبخش است. من سال 92 گفتم که جامعه ایران در حال میل به مرکز است. خود آقای روحانی محصول این مصالحه تاریخی بین چپ و راست است. این بود که باعث شد آقای علی لاریجانی، ناطق نوری، علی مطهری و... به سمت آقای روحانی گرایش پیدا کردند. چون آقای روحانی فرد تندی نبوده و نیست و در مرکز حرکت می‌کند.