اسراییل به امریکا: ایران نباید در سوریه پایگاه نظامی بزند


کاتس افزود: می‌خواهم به یک تفاهم دست پیدا کنم... به توافقی میان ایالات متحده آمریکا و اسرائیل... برای اینکه به ایران اجازه مستقر کردن دائمی نیروهای نظامی هوایی، زمینی یا دریایی در سوریه داده نشود.

 وزیر اطلاعات و امنیت اسرائیل گفت که اسرائیل برای رسیدن به تفاهم با دولت دونالد ترامپ بر سر اینکه نباید به ایران اجازه داد برای خود جای پای نظامی دائمی در سوریه ایجاد کند، تلاش می‌کند.

 

به گزارش عصرایران، "اسرائیل کاتس" وزیر اطلاعات و امنیت اسرائیل که همکنون در سفر آمریکا به سر می‎‌برد در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که وی برای افزایش تحریم‌های آمریکایی علیه ایران و حزب الله لبنان از طریق دیدار و گفتگو با مقامات کاخ سفید و مقامات کنگره تلاش می‌کند.

 

کاتس افزود: می‌خواهم به یک تفاهم دست پیدا کنم... به توافقی میان ایالات متحده آمریکا و اسرائیل... برای اینکه به ایران اجازه مستقر کردن دائمی نیروهای نظامی هوایی، زمینی یا دریایی در سوریه داده نشود.

 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل (سمت راست) و اسرائیل کاتس

اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اسراییل

 

وی تاکید کرد که این مسئله باید بخشی از هر توافق بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه باشد.

 

کاتس درباره طرح اسرائیل برای تحقق این امر افزود که اسرائیل اعزام نیروی نظامی بیشتر به سوریه را از آمریکا درخواست نمی‌کند بلکه خواستار تحقق این امر [منع حضور نظامی دائمی ایران در سوریه] از طریق گفتگو با روس‌ها، تهدید ایران و اِعمال تحریم‌ها و شیوه‌های دیگر است.

 

کاتس که از اعضای حزب "لیکود" حزب راست افراطی اسرائیل است درباره حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه به بهانه حمله شیمیایی "بشار اسد" گفت: این امر از نظر اخلاقی و اسراتژیک لازم و ضروری بود.

 

دولت سوریه تا کنون مسئولیت حمله شیمیایی به غیرنظامیان در "خان شیخون" منطقه تحت کنترل مخالفان را به عهده نگرفته است.

 

اسرائیل، عربستان و آمریکا بارها از روسیه خواسته‌اند قدرت ایران در سوریه را محدود کند. پیش از این نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز برای گفتگو با ولادیمر پوتین درباره این مسئله به مسکو سفر کرده بود اما پوتین به سخنان وی واکنش نشان نداد. بعدها نتانیاهو از این مسئله گلایه کرد.

 

وزیر اطلاعات و امنیت اسرائیل در حالی به آمریکا سفر کرده و خواستار مقابله آمریکا با ایران شده است که رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا مقابله با ایران را در برنامه خود قرار داده‌اند.

 

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا ایران را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز برای بر هم زدن ثبات در برخی کشورهای خاورمیانه متهم کرده بود.

 

ایران از دولت سوریه به ریاست جمهوری بشار اسد حمایت می‌کند و در پی آغاز جنگ داخلی در سوریه برای حمایت از دولت این کشور مستشار نظامی اعزام می‌کند. اسرائیل از حضور نظامی ایران در سوریه نگران است و آن را تهدیدی علیه خود می‌داند.

 

اسرائیل طی سال‌های گذشته بارها به کاروان‌هایی در سوریه حمله هوایی کرده است و پس از آن مدعی شده که این کاروان‌ها در حال جابه‌جایی سلاح و مهمات از سوریه برای حزب الله لبنان بوده‌اند.