ترامپ پس از حمله داعش، بر زخم ایران نمک پاشید / این کاسبِ نیویورکی فراموش کرد تهران چطور بابت 11 سپتامبر به امریکا تسلیت گفت


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ترامپ

فارین پالسی:

ترامپ پس از حمله داعش، بر زخم ایران نمک پاشید / این کاسبِ نیویورکی فراموش کرد تهران چطور بابت 11 سپتامبر به امریکا تسلیت گفت / فرصت مذاکره با ایران از دست رفت 

امریکا روز چهارشنبه گذشته درحالی از خواب بیدار شد که داعش مردم ایران را هدف قرار داده بود، حمله ای که منجر به کشته شدن 12 انسان بی گناه شده بود. 

 فارین پالسی در گزارشی تحت عنوان «ترامپ بر زخم ایران نمک پاشید و هیچی بدست نیاورد» نوشت: امریکا روز چهارشنبه گذشته درحالی از خواب بیدار شد که داعش مردم ایران را هدف قرار داده بود، حمله ای که منجر به کشته شدن 12 انسان بی گناه شده بود.

 

به گزارش «انتخاب»، در روز ترور، اقدام دیپلماتیک درست و نجیبانه این بود که این حمله را محکوم کرده و با قربانیان ابراز همدردی کنیم.  در واقع در روزی که کشور مخالف ما ایران با دشمن مشترک ما داعش روبرو شده، کار چندان سختی نبود که بیرون بیاییم و حمله تروریستی را محکوم کنیم.  حداقلش این بود که شاید بارقه امیدی برای همکاری بیشتر با ایران علیه داعش بوجود می آمد.

 

با این حال، به نظر می رسد این نوع نکات و سیاست ها در دفترچه سیاست های دیپلماتیک ترامپ جایگاهی ندارد.

 

در بهترین و خوش بینانه ترین حالت، بیانیه ترامپ در مورد حملات تروریستی در ایران را می توان یک فرصت از دست رفته و در بدترین سناریو می توان آن را نقص سیاست خارجی او تلقی کرد.

 

این اقدام ترامپ همچنین کوته بینانه و فراموشی تاریخ بود، آن هم برای کسی که خود را کاسب و اهل نیویورک می داند و اکنون دچار نسیان شده و یادش رفته ایران چطور به امریکا بابت حملات یازده سپتامبر تسلیت گفت. 

 

اقدام ایران در آن زمان، از طرفی فرصتی برای کسب موفقیت های ژئوپلتیک و از طرف دیگر واکنشی تحسین برانگیز بود، آن هم از سوی کشوری که مخالف ما محسوب می شد.

 

خیلی سخت است که از سیاست خارجی ترامپ سر دربیاریم. همانطور که این هفته دیدیم، ترامپ توییت هایی در مورد قطر کرد و از هیچ فرصتی برای افزایش تنش ها دریغ نکرد.

 

البته ترامپ در این اتفاق، تنها نبود، در همان روز که حملات تروریستی در ایران در حال وقوع بود، سنای امریکا رای به تحریم ایران داد. زمان، زمان جیبی بود. جدا از اینکه اساسا این طرح باید تصویب می شد یا نه، مهم این است که کنگره می توانست زمان تصویب آن را تغییر دهد و قدری صبر به خرج دهد.

 

حملات در ایران توسط گروهی صورت گرفت که حدود سه سال است با آن ها در جنگیم. با توجه به افزایش لفاظی های ترامپ در مورد شکست داعش، چرا به جای همکاری و تعامل بیشتر با ایران علیه دشمن مشترک مان، دست به چنین اقداماتی می زنیم؟   به نظر می رسد ترامپ به این تصور در خاورمیانه دامن زده است که امریکا در این جنگ های فرقه ای نهایتا طرف یکی از جناح ها ابستاده است.

 

فراموش نکنید که سربازان امریکایی در خاورمیانه به طور مستمر جان شان وابسته به تلاش های نیروهای مورد حمایت ایران در جنگ علیه داعش  در عراق است.

 

حملات تروریستی در تهران فرصت قائل تاملی برای ترامپ در جهت اغاز تعامل با ایران بود، تعاملی که شاید می توانست به رفع برخی اختلافات منجر شود.  روحانی پیش از این از امادگی اش برای برخی مذاکرات سخن گفته بود، اما ترامپ این فرصت را از دست داد.