حمله به فریدون برای فرار ازآتش‌ پلاسکو


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , قالیباف

 درست در زمانی که همه اخبار تحت الشعاع حادثه پلاسکو هستند و با گذشت چند روز از این فاجعه، این بحث که چه‌کسان یا ارگان‌هایی در این حادثه پایشان گیر است مطرح شده و نگاه‌های مردم، خواه ناخواه، به سمت کوتاهی و سهل‌انگاری برخی سازمان‌ها همچون شهرداری تهران خیره مانده است، محافظه کاران تصمیم گرفتند برخلاف آب شنا کنند و همه کار انجام دهند تا اخبار را از حول و حوش پلاسکو؛ مدیریت شهری و اینکه شهردارتهران تا چه میزان دراین ماجرا مقصر است به سمت دیگری شیفت دهند.

 

طبیعی است که جریان راست در چنین شرایطی، موقعیت سیاسی خود را در خطر می‌بیند. هرچه نباشد! شهردار تهران کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ است و اکنون این فاجعه، انگشت‌های اتهام را به سمت او روانه کرده است. اصولگرایان این روزها با به کار بستن روش‌های مختلف درصدد برآمده‌اند که وی (شهردارتهران) را از معرکه نجات دهند.

 

*تطهیر

پس از فاجعه پلاسکو محافظه‌کاران در تلاش برای تطهیر وی برآمدند و سعی کردند تا به طرق مختلف او را نه مقصر حادثه پلاسکو بلکه یک قهرمان معرفی کنند. به همین سبب بود که یکی دو روز پس از این سانحه به او لقب فرمانده عملیات پلاسکو را دادند.

 

اما عمق فاجعه و همین طور بغرنج بودن وضعیت آواربرداری، باعث شد جناح راست به جای قهرمان‌سازی، شهردار تهران را از هرگونه خطایی در سانحه پلاسکو مبرا بداند، آنها مدام با بیان اینکه پیش از این شهرداری به این مکان تذکر داده بود ؛ تلاش داشتند تا به این مهم برسند.

 

وقتی کوشش‌های رسانه‌ای آنها راه به جایی نبرد، این جماعت به خیال خود برگ برنده‌شان را که یک تکه فیلم آرشیوی از سال ۹۳ بود رو کردند! فیلمی‌که در آن شهردار مشخصا می‌گوید:"ما اگر همین الان اماکنی که شرایط ایمنی را رعایت نمی‌کنند پلمپ کنیم، داد همه درمی‌آید و می‌گویند در این بحران اقتصادی و بیکاری، شهرداری می‌خواهد چوب لای چرخ دولت بگذارد.... اگر نبندیم فردا دوباره آتش می‌گیرد و دو سه نفر می‌میرند و می‌گویند چرا شهرداری کاری نکرده و خواب بوده است.... مثلا شما وارد ساختمان پلاسکو شوید وحشت می‌کنید.... بالاخره من چه‌کار کنم. ببندم یا نبندم؟"

 

بسیاری تصور می‌کردند که پخش این فیلم می‌تواند وی را به مانند عالمی‌فرزانه در افکار عمومی‌مطرح کند، اما این اتفاق نیفتاد و هنوز هم عده ای با بیان اینکه "چگونه است شهرداری که برای نپرداختن عوارض کسبه، کسب و کارشان را فورا پلمب می‌کند و دلش نمی‌سوزد اما در ارتباط با این اتفاق که با جان مردم سروکار داشت اقدام جدی انجام نداده است " شهردارتهران را نه تنها پاک و منزه نمی‌دانند بلکه این فیلم را اقرار او در تقصیر کاری در پلاسکو توصیف می‌کنند.

 

**ساخت مقصران دیگر

محافظه‌کاران هنگامی‌که در استراتژی تطهیر وی ناکام ماندند، سعی کردند تا در رسانه‌های خود کسان دیگری را مقصر پلاسکو بنامند؛ بلکه شاید از این طریق اندکی از فشارهای مردمی‌علیه شهردار بکاهند. آنها به همین خاطر، پرده از تقصیر علی ربیعی وزیر کار دولت حسن روحانی در حادثه پلاسکو برداشتند! و از روزنامه وطن امروز گرفته تا خبر گزاری تسنیم، بازی جدیدی را آغاز کردند؛ آنها بحث بیمه نبودن کسبه‌ها در حادثه پلاسکو را پیش کشیدند و آن را بهانه خوبی تلقی می‌کردند تا تقصیرها از گردن شهردارتهران به گردن وزیر دولت بیفتد. این رسانه‌ها با بیان مسائلی چون "وزارت کار مقصر بیمه نبودن کارگران پلاسکو است " سعی در پاک کردن صورت مسئله داشته اند اما با معرفی یک مقصر جدید تقصیرات شهردارتهران کمرنگ نشد. مقصرین را چه بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پلاسکو، چه وزیر کار و چه شهردار بدانیم، مردم نام شهردار یعنی همان کاندیدای سال ۹۶ را به عنوان یکی از سهل انگاران حادثه پلاسکو از ذهن پاک نمی‌کنند، برای همین، رسانه‌های اصولگرا به فکر دیگری افتادند.

 

**انحراف کامل اخبار از پلاسکو به حسین فریدون

و آن فکر این بود؛ "انحراف کامل اذهان از اخبار پلاسکو و این موضوع که تا چه اندازه شهردارتهران در این حادثه مقصر است..."این استراتژی تنها راه چاره جریان اصولگرا برای حمایت از کاندیدای محبوب‌شان در سال ۹۶، در چنین لحظات بحرانی است.

 

آنها برای این تغییر مسیر افکار عمومی‌نیاز به یک جریان سازی دروغین و کاملا متفاوت با ساختمان پلاسکو داشتند و برای این جریان‌سازی چه گزینه‌ای بهتر از حسین فریدون برادر حسن روحانی! و تکرار اتهامات مختلف و اثبات نشده به او؟

 

در دو روز گذشته حسین فریدون همان آقای دوربینی! دولت که زمانی چشم و چراغ حسن روحانی به شمار می‌آمد و هر جا که رئیس جمهور بود او نیز همین طور ؛ بار دیگر سر تیتر اخبار و عکس شماره یک روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اصولگرا شده است. جریان راست بهتر دانسته تا در اوضاع سیاسی نامطلوب در ماجرای پلاسکو دوباره بحث حسین فریدون را به پیش بکشد و از طریق او شانتاژ کند. بلکه سروصداهای پلاسکو و تقصیرکاری شهردارتهران بخوابد.

 

**اما چرا فریدون ؟

اما چرا فریدون؟ برادر حسن روحانی، همیشه سوژه جالبی برای تخریب دولت از سوی راستی‌هاست. چه وقت‌هایی که باید با ابزار فریدون دولت را بکوبند و چه وقتی که باید با اسم رمز او ! جریان سازی جدیدی برخلاف اخبار رایج کشور به راه اندازند.

 

حسین فریدون هر کاری که بکند رسانه‌های اصولگرا وی را به نقد می‌کشند.یک وقت‌هایی این رسانه‌ها حرف‌شان این بود که او از معاون رئیس جمهور هم بیشتر سرو کله اش پیدا می‌شود و به همین خاطر به وی لقب آقای دوربینی را دادند؛ اما جالب اینکه همین رسانه‌ها زمانی که فریدون ریال دیگر مثل سابق در جلسات هیئت دولت نبود می‌گفتند چرا او سروکله اش پیدا نمی‌شود؟ پس‌کجاست؟.

 

کار به جایی رسید که " فریدون " را خیلی‌ها " رحیم مشایی " حسن روحانی معرفی کردند.

 

اتهامات فریدون

اما حسین فریدون هر از گاهی از سوی رسانه‌های راست در مظان اتهامات مختلفی نیز قرار می‌گرفت. اتهاماتی که هیچ یک تا به امروز به اثبات نرسید.

 

شاید اولین اتهامی‌که گریبان " فریدون " را به‌طور جدی گرفت مربوط باشد به زمان حقوق‌های نجومی؛ وقتی که فیش حقوقی علی صدقی مدیر عامل بانک رفاه لو رفت، بعدها قاضی سراج در اینباره گفت: "حسین فریدون اصرار کرد که ایشان بیاید و رئیس بانک رفاه شود، حتی من مخالفت کردم و گفتم که او پرونده سنگینی دارد اما متاسفانه با اصرار و لابی آن مسئول، این فرد رئیس بانک رفاه شد.»

 

خیلی‌ها می‌گویند سابقه رفاقت "فریدون" و"صدقی "برمی‌گردد به زمانی که این دو، صرافی "صدقی و شرکا " را داشتند. خلاصه اینکه حسین فریدون شده بود شریک جرم روی کار آمدن مدیرانی با دریافت حقوق‌های نجومی.

 

اصولگرایان اما علیرغم همه تلاش‌شان نتوانستند آن طور که باید وی را عامل فیش‌های نجومی‌قلمداد کنند. برای همین کم‌کم این موضوع به فراموشی سپرده شد، حتی نامه‌های سیدمحمدجواد ابطحی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و جواد کریمی‌قدوسی (نمایندگان اصولگرای مجلس ) به حسن روحانی نیز دراینباره راه به جایی نبرد و نتوانست فضاسازی رسانه‌ای آنها (علیه فریدون ) را خیلی طولانی کند.

 

پس از آن اما اتهام زنی به فریدون ادامه داشت، اتهاماتی که گاه خیلی خنده دار به نظر می‌آمد. درست مثل حرف‌های کریمی‌قدوسی که می‌گفت:" فریدون با تقلید صدای روحانی، به دیگران دستور می‌دهد!"

 

چنین اتهامی‌بیش از آنکه یقه فریدون را بگیرد گریبان خود اصولگرایان را گرفت که چرا تا این‌حد برای حمله به دولت و برادر رئیس جمهور از شیوه‌های بچه گانه و مضحک استفاده می‌کنند.

 

عده‌ای حتی تلاش کردند تا در مدرک تحصیلی وی نیز تشکیک کنند، بسیج اساتید دانشگاه شهید بهشتی چنین شبه‌های در مدرک تحصیلی او ایجاد کرد و معتقد بود نباید مدرک او را جدی گرفت!...

 

ولی بعدها گفته شد مدرک واقعی است!! اما او از رانت علمی‌استفاده کرده است. دست آخر هم، کل ماجرا از بیخ و بن تکذیب شد.

 

**جدی شدن اتهامات

بعدها حمید رسایی هم مدعی شد که بابک زنجانی پنج میلیارد به ستاد روحانی کمک کرده است که تنها دو میلیارد آن به ستاد رسیده!

 

حالا خیلی‌ها دوباره از " فریدون" می‌گفتند. حسین فریدون دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. در همین ایام تعدادی از نمایندگان مجلس، طی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی درباره عملکرد برادرش، خبر از یک دریافت نجومی‌دیگر دادند. مطابق نامه نمایندگان، حسین فریدون با استفاده از نفوذ خود، به تاریخ ۲۵ خرداد ۹۳ ملکی را به قیمت ۱۴۰میلیارد ریال واقع در تجریش (از طریق همسر) از یک ابَر بدهکار بانکی به نام "ر.د" با بیش از ۴۰هزار میلیارد ریال بدهی بانکی، دریافت کرده است.

 

**شعله آتش

حسین فریدون و آتش اتهاماتش بعد از مدتی دوباره فرونشست تا آتش دیگری این بار در ساختمان پلاسکو، شعله‌ور شد و گریبان شهردارتهران و کاندیدای آینده اصولگرایان را گرفت.

همین بهانه ای بود تا یکبار دیگر جریان راست اذهان منفی را از سمت قالیباف به سمت حسین فریدون هدایت کند. این بار اما نام آدم‌های جدیدی چون دو شخص به نام "ش. م" و "ر.د" پیش آمد؛ دو متهم به فساد اقتصادی که ادعا می‌شود اسنادی نیز از همکاری مالی این دو فرد با حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور وجود دارد. در حالیکه محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در این رابطه گفته است :" اگرچه ارتباط «ر.د» با حسین فریدون کاملاً مشهود است، ولی هم‌اکنون نحوه این ارتباط و اقدامات آنها مشخص نیست و باید منتظر نتیجه تحقیقات این پرونده باشیم."

 

اصولگرایان فارغ از تذکرات قوه قضائیه یک طرفه به قاضی رفته و تیترهای اصلی خود را از پلاسکو به سمت فریدون برده و به دور از قاضی وشاکی، وی را گناهکار شناخته‌اند!

 

مثلا فارس تیتر می‌زند:" اهدای مسکن میلیاردی از سوی «ر.د» به همسر فریدون و روابط مالی با «ش.م» تحت عنوان خیریه. اینها جزئیات روابط متهمان بزرگ مالی با حسین فریدون است!"، روزنامه وطن امروز هم در دو روز گذشته به طور متوالی عکس و تیتر اصلی خود را به جای پلاسکو، فریدون انتخاب کرده و با دو تیتر: "رد فریدون ! "و "ارتباط روشن «ش.م» (متهم به فساد مالی) با فریدون " اتهاماتی را به فریدون وارد ساخته است. خبرگزاری تسنیم هم تیتر زده:" ارتباط مفسدین اقتصادی با فریدون؛ از اهدای خانه میلیاردی در تجریش تا واریز پول به حسابی در لندن و کانادا"، رجانیوز هم با اشاره به حسین فریدون نوشت: "مفسدین باید محاکمه شوند."

 

**استراتژی خاص

متهم کردن فریدون و مطرح کردن دوباره او در چنین بره‌های بیان کننده استراتژی خاص جناح راست است، اینکه این جناح برای رهایی شهردارتهران از گناه پلاسکو، برادر رئیس جمهور را مجرم قلمداد می‌کند تا موجب تغییر جو رسانه‌ای در کشور شود، اقدامی‌است که مطمئنا از ادعای قانونمداری اصولگرایان به دور است.

 

شاید بهترین پاسخ را در اینباره محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت می‌دهد که روز گذشته در نشست خبری اش گفت:" قوه قضائیه ما مستقل است و انگیزه کافی برای برخورد با کسانی که فساد انجام می‌دهند دارد. تردید نکنید نیازی به زحمت نمایندگان نیست که برای این کار، نامه بنویسند. قبل از اینکه اتهام افکنی کنیم، اجازه بدهیم اتهام مربوطه به اثبات برسد، این‌گونه تهمت‌ها در حافظه مردم می‌ماند. اگر این اتهام ثابت نشود چه جوابی باید به مردم بدهید."

 

او البته درباره حادثه پلاسکو هم می‌گوید:"قانون شهرداری را مسئول حادثه پلاسکو می‌داند اما اجازه بدهیم این شرایط تمام شود و ما گزارشات لازم را به دست بیاوریم و بعد پاسخ‌های لازم را ارائه دهیم." پس اگر اصولگرایان پایبند قانون هستند، بدانند قوه قضائیه قانونمندانه موضوع فریدون را دنبال می‌کند ونیازی به جوسازی پیش از موعد علیه فریدون نیست و اگر باز هم پایبند قانون هستند، بدانند قانون، شهرداری را مسئول پلاسکو می‌داند....پس نیازی به فرافکنی نیست.

 

بیایید فعلا پلاسکو را نجات دهیم بعد دنبال مقصر بگردیم. این حادثه را سیاسی نکنیم.

 

در دو روز گذشته حسین فریدون همان آقای دوربینی! دولت که زمانی چشم و چراغ حسن روحانی به شمار می‌آمد و هر جا که رئیس جمهور بود او نیز همین‌طور؛ بار دیگر سر تیتر اخبار و عکس شماره یک روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اصولگرا شده است. جریان راست بهتر دانسته تا در اوضاع سیاسی نامطلوب در ماجرای پلاسکو دوباره بحث حسین فریدون را به پیش بکشد و از طریق او شانتاژ کند. بلکه سروصداهای پلاسکو و تقصیرکاری شهردارتهران بخوابد

 

 اخبار  سیاسی  -  آفتاب  یزد