ایران با یک پل هوایی هر روز به قطر مواد خوراکی ارسال می کند


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ایران و قطر

روزنامه لاستمپا در گزارشی با عنوان 'پل هوایی ایران با قطر' نوشت:ایران با ایجاد یک پل هوایی به صورت روزانه مواد خوراکی مورد نیاز قطر را برای آن کشور ارسال می کند.

 به گزارش ایرنا از این روزنامه، ایران با قاطعیت هر چه تمامتر وارد دوئل کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شد و با ایجاد یک پل هوایی به صورت روزانه مواد خوراکی مورد نیاز قطر را برای آن کشور ارسال می کند.

 

لاستمپا افزود: تاکنون پنج فروند هواپیمای بوئینگ باری 747 تهران را با محموله های غذایی خود به سوی دوحه ترک کرده اند و به گفته شاهرخ نوش‌ آبادی، سخنگوی شرکت ایران ایر (هما) ، وزن هر کدام از محموله های ارسال شده برای قطر نزدیک به 90 تن است و تا زمانی که از سوی قطر تقاضا وجود داشته باشد، ارسال محموله‌ها ادامه خواهد داشت.

 

این روزنامه نوشت: قطر با جمعیتی نزدیک به دو میلیون و هفت صد هزار نفر، حدود ٨٠ درصد از مواد خوراکی مورد نیاز خود را از خارج وارد می ‌کند. بزرگترین آزاد راه قطر، این کشور را به عربستان متصل می کند که در پی بروز بحران اخیر با ریاض، مسدود شده است.هفته گذشته کشورهای عربستان، بحرین و امارات و متعاقبأ مصر و یمن، اعلام کردند که تمامی مناسبات خود با قطر را به‌ دلیل آنچه حمایت دوحه از تروریسم می‌خواندند، قطع می‌کنند.

 

لاستمپا افزود:عربستان سعودی همواره درپی انزوای ایران درمنطقه بوده و تهران را رقیب شماره یک خود به شمار می آورد. به همین دلیل قطر را با ادامه مناسبات خوب خود با ایران، که حتی دردوره تحریم ها نیز قطع نشده بود، تنبیه کرده است. اما ایران به همراهی ترکیه، به سرعت به قطر پیشنهاد ارسال مواد غذایی دادند تا به این ترتیب این امیرنشین بتواند در برابر محاصره دیگر کشورهای عربی همسایه خود، مقاومت کند.

 

این روزنامه نوشت:انزوای قطر از سوی عربستان سعودی و متحدان آن به روابط بانکی نیز گسترش یافته است و نقدینگی بانک های قطری نیز پس از بروز بحران به سرعت رو به پایان است. چرا که کارگران خارجی مقیم قطر در حال ارسال پس اندازهای خود به بانک های خارجی هستند. در این میان کویت و مراکش به میانجی گری بین عربستان و قطر مشغول هستند تا بلکه به اختلاف بین کشورهای عرب سنی پایان دهند.