جمع آوری شماری آثار از نمایشگاه کتاب - کتاب های جمع آوری شده نمایشگاه 95

کتاب های جمع آوری شده نمایشگاه 95

کتاب های جمع آوری شده نمایشگاه 95

برگزیده ها: جمع آوری شماری آثار از نمایشگاه کتاب

برگزیده ها  عضو شورای نظارت و ارزشیابی و ناظر کمیته ناشران بین الملل از جمع آوری شماری کتاب از این بخش که به لحاظ محتوایی با معیارهای نمایشگاه و جمهوری اسلامی همخوانی نداشت خبر داد.
 
علی فریدونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتاب ها در بخش عربی مروج افراطی گری و تفرقهٔ قومی و مذهبی و در بخش لاتین دارای تصاویر نامناسب بوده اند.
به گزارش برگزیده ها دبیر نظارت محتوایی بخش بین الملل بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، دربارهٔ نظارت بر محتوای کتاب های بخش بین الملل و تخلف های دو روز ابتدایی بیست و نهمین دورهٔ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: نظارت بر محتوای کتاب های بخش بین الملل نمایشگاه در سه مرحله و حتی قبل از نمایشگاه آغاز شد.
به گفته فریدونی، همچنین در این خصوص تذکرات جدی به بخش های عربی و لاتین داده شد.
این مسئول در نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: ناظران کمیتهٔ نظارت بر محتوای بین الملل در غرفه های لاتین و عربی این بخش حضور روزانه دارند و تا به حال تعدادی کتاب که به لحاظ محتوایی با معیارهای نمایشگاه همخوانی نداشته اند از بین کتاب های قابل عرضه در نمایشگاه جمع آوری شده اند.
فریدونی در عین حال اظهار داشت: این کتاب ها در بخش عربی عموما کتاب هایی بودند که مروج افراطی گری و تفرقهٔ قومی و به ویژه تفرقه مذهبی بودند. این کتاب ها که معمولا با تمرکز بر تفکرات وهابی نگاشته شده بودند؛ از نظر ما قابل عرضه در نمایشگاه نیستند.
دبیر نظارت محتوایی بخش بین الملل بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: در بخش لاتین نیز برخی کتاب ها به دلیل تصاویر و عکس های نامناسب که با فرهنگ اسلامی ما سازگاری ندارند؛ تذکر گرفته و از بین کتاب ها جدا شده اند.
وی همچنین دربارهٔ تعداد این کتاب ها و غرفه هایی که این کتاب ها در آن ها عرضه می شده نیز اظهار داشت: از آنجا که در بخش بین الملل معمولا موزعان به توزیع کتاب های ناشران خارجی مشغول هستند و ناشران خارجی این کتاب ها ممکن است به طور مستقل در نمایشگاه حضور نداشته باشند؛ پس این کتاب ها ممکن است در چندین غرفه ارائه شده باشد که توسط ناظران ما در سالن ها دایم کنترل می شوند.
مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش نیز با اشاره به شاخص ها و معیارهای مدنظر برای نظارت محتوایی کتاب های خارجی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، اظهار داشت: هماهنگی های لازم با کمیته ناشران بین المللی و مدیر این کمیته در خصوص نظارت محتوایی بر آثار این بخش از نمایشگاه کتاب تهران بطور کامل انجام شده است.
وی افزود: بحث ارزیابی محتوا و مضامین کتاب های بخش بین الملل آیین نامه و اصولی دارد که توجه به حفظ ارزش های ملی- دینی- حاکمیتی برخی از سرفصل های این آیین نامه ها هستند.
وی افزود:درواقع در بحث نظارت بر محتوای کتب خارجی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عدم عرضه و توزیع آثاری که به نوعی منجر به تفرقه افکنی مذهبی- قومیتی شود یا ترویج دهنده اندیشه های تکفیری و تروریستی و انحرافی و التقاطی باشد؛ آنهم در شرایط خاصی که خاورمیانه با آن مواجه است از مهمترین فاکتورهای مدنظر شورای نظارت محتوایی بخش بین الملل نمایشگاه کتاب به شمار می رود.
فریدونی همچنین تاکید کرد:از عرضه کتاب های نافی هنجار ها و ارزش های جمهوری اسلامی ایران جلوگیری به عمل خواهد آمد.
عضو شورای نظارت و ارزشیابی و ناظر کمیته ناشران بین الملل این را هم گفت که برخی کتب جمع آوری شده بعضا دارای ویژگیها و ظواهر فیزیکی نامناسب بوده اند که با معیارهای کشور ماهمخوانی نداشتند.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور 1700 ناشر داخلی و 130 ناشر خارجی در 170 غرفه برگزار می شود.
این نمایشگاه با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از ساعت 10 تا 20 روز های 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس (عوارضی اتوبان تهران - قم) ، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
,