پوسیدگی دندان های ایرانی ها بیشتر شده است


اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی ,پوسیدگی دندان

دانشیار دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: اقداماتی که تاکنون برای ارتقای سلامت دندان ها در کشور انجام داده ایم، نتوانسته شاخص های پوسیدگی را کاهش دهد و در پیشگیری موفق نبوده ایم. 

دکتر علی اسکندری زاده در گفتگو با مهر، اظهارداشت: پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های عفونی محسوب می شود که میزان شیوع آن در کشور ما بالاست و به جای آنکه با افزایش تعداد دندانپزشکان، شاخص های پوسیدگی دندان در کشور پایین بیاید بالا رفته است، یعنی عملا ما هیچ کاری برای پیشگیری انجام نداده ایم و فقط کارهای درمانی انجام می دهیم و روز به روز هم وضعیت بهداشت دهان و دندان در کشورمان بدتر می شود.

 

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، گفت: بهتر است مسئولین یک فکری کنند و پیشگیری را در اولویت قرار دهند زیرا تا چند سال پیش ۷ یا نهایتا ۱۷ دانشکده دندانپزشکی داشتیم ولی الان ۶۰ دانشکده دندانپزشکی داریم و اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد واقعا نگران کننده است و هیچ کدام از کارهایی هم که در دانشکده های دندانپزشکی انجام می شود پیشگیری محور نیست .

 

وی ادامه داد: یک کار دیگر اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی است و متاسفانه در کشور ما خیلی بهش توجه نمیشود ولی در خیلی از کشورها که توانستن جلوی پوسیدگی را بگیرند اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی است چون نمی توان به همه مردم آموزش دادکه مواد قندی نخورند

 

اسکندری زاده اظهار داشت در بحث پیشگیری ۴ مرحله مهم است، یک داشتن میزبان مستعد یعنی دندانی که مستعد پوسیدگی است دوم مواد غذایی پوسیدگی زا، سوم باکتری های پوسیدگی زا و چهارم زمان است که اگر هر کدام از این ۴ آیتم حذف شوند، در واقع پوسیدگی را حذف کرده ایم.

 

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، افزود: باید تجمع میکروب ها و باکتری های پوسیدگی زا را از بین ببریم و بهترین راه استفاده از مسواک و نخ دندان است و مسئله بعدی مواد غذایی پوسیدگی زا است.

 

وی ادامه داد: مواد پوسیدگی زا عمدتا مواد کربوهیدرات هستند یعنی هر ماده شیرین و مواد غذایی که سلولزو ساکاروز داشته باشد اینها قابل تبدیل به اسید هستند و باید یا کم مصرف شود یا کنترل شود و اگر بتوانیم زمان پوسیدگی را نیز کنترل کنیم می توانیم نقش اساسی در پیشگیری از پوسیدگی داشته باشیم.

 

اسکندری زاده افزود:  به مردم آموزش داده شود تا بعد از هر وعده غذایی حتما مسواک و نخ دندان استفاده کنند و از مسواک مهم تر، نخ دندان است. چرا که نخ دندان سطوحی از دندان را تمیز می کند که معمولا در دسترس نیستند و بالای ۹۰ درصد بیماران که به مطب مراجعه می کنند طریقه درست استفاده از نخ دندان را نمی دانندو این نشان دهنده فقر آموزش است.

 

وی گفت: ما دندانپزشکان متولی بهداشت دندان های مردم هستیم و تنها با یک آموزش ساده نخ دندان و طریقه صحیح مسواک زدن بسیاری از مشکلات مردم حل می شود.

 

اسکندری زاده اظهار داشت: هر موقع یک ماده شیرین می خوریم و روی دندان قرار می گیرد تنها ظرف ۵ دقیقه میکروب ها ماده شیرین را به اسید تبدیل می کنند و توصیه می شود زمانی که از ماده شیرین استفاده می کنیم در همان ۵ دقیقه اول کافی است تنها دهان را با آب بشوییم و مواد شیرین را از دسترس میکروب ها خارج کنیم و این کار در کاهش پوسیدگی دندان ها بسیار موثر است.