قیمت جهانی نفت افزایش یافت


اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی ,نفت

قیمت هر بشکه نفت امروز با ۱۱ سنت افزایش به ۵۵ دلار و ۷۶ سنت رسید.

 به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، انتشار گزارشی مبنی بر اینکه اوپک ممکن است توافق کاهش تولید را تمدید نماید موجب شد تا قیمت نفت امروز افزایش یابد.

 

بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت امروز با 11 سنت افزایش به 55 دلار و 76 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 10 سنت افزایش داشت و به 53 دلار و 46 سنت رسید.

 

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولید کنندگان از جمله روسیه قصد دارند تولید خود را در نیمه نخست امسال به میزان حدود 1.8میلیون بشکه در روز کاهش دهند و برآوردها از تبعیت 90 درصدی اوپک از این توافق حکایت دارد.

 

منابع آگاه در اوپک گفتند، برای کمک به برقراری توازن مجدد در بازار ، در صورت «همکاری موثر» همه تولید کنندگان عمده ممکن است توافق کاهش تولید مجددا تمدید شود.

 

فعلا میزان ذخایر نفتی کشورها به ویژه ذخایر آمریکا بالاست و بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه است.

 

با توجه به اینکه قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت از ابتدای ماه جاری تاکنون نوسان محدود و در حد 5 دلار را تجربه کرده، نوسانات محدود قیمت ها نشان دهنده تداوم مازاد عرضه در بازار است.

 

استفن اینس، تاجر بازار نفت در این باره گفت: «به رغم انتشار خبرهای مثبت، حجم بالای ذخایر نفت و بنزین مانع از رشد قابل توجه قیمت ها می شود.»

 

در آمریکا، افزایش تولید به بالا ماندن مازاد عرضه و حجم ذخایر نفتی کمک کرده است.

 

آمارهای موسسه تامسون رویترز نشان می دهد، در آسیا، عرضه نفت به بازار همچنان به اندازه زمان قبل از اجرای توافق کاهش تولید است، زیرا صادر کنندگان برای حفظ سهم خود از بازار، عرضه نفت به مشتریان کلیدی شان را همچنان بالا نگه داشته اند.

 

این در حالی است که نشانه هایی از کاهش رشد تقاضا در بازارهای کلیدی یعنی چین و هند دیده می شود.

 

در هند، رشد تقاضا برای سوخت در ماه ژانویه کاهش یافته، در حالی که در چین، فروش ضعیف خودرو و بالا رفتن صادرات بنزین و گازوئیل نشان از کاهش رشد تقاضا دارد.