سخنرانی یک میلیون دلاری باب دیلن


اخبارفرهنگی ,خبرهای فرهنگی , باب دیلن

ماجرای جایزه نوبل ادبیات باب دیلن با تقدیم سخنرانی اجباری به فرهنگستان سوئد به پایان راه رسید. اکنون دیلن صاحب نزدیک به یک میلیون دلار جایزه نقدی نوبل است.

 به گزارش خبرآنلاین، فرهنگستان سوئدی دوشنبه ۱۵ خرداد اعلام کرد که سخنرانی اجباری برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ را دریافت کرده است. به این ترتیب باب دیلن جایزه نقدی ۹۲۲ هزار دلاری نوبل را دریافت خواهد کرد.

 

سارا دانیوس دبیر فرهنگستان سوئد با اعلام این خبر سخنرانی دیلن را خارق‌العاده و فصیح توصیف کرد. به گفته مقامات رسمی جایزه نوبل این سخنرانی ۲۶ دقیقه‌ای یکشنبه ۱۴خرداد در لس‌آنجلس ضبط شده و کلیپ صوتی آن برای وبسایت نوبل ارسال شده است.

 

به گفته دانیوس رسیدن این سخنرانی به دست فرهنگستان به معانی بسته شدن پرونده جایزه نوبل ادبیات باب دیلن است. دیلن به یکی از تاثیرگذارترین ترانه‌سرایان جهان در ماه آوریل مدال و دیپلم جایزه نوبل را دریافت کرد اما برای دریافت جایزه نقدی باید سخنرانی خود را ارائه می‌کرد.

 

اهدای جایزه نوبل به دیلن یکی برای بسیاری مایه خوشحالی و برای بسیاری مایه ناامیدی بود. ستاره راک جایزه‌ای ‌گرفت که پیش از او به چهره‌های بزرگ دنیای ادبیات چون ویلیام فاکنر، گابریل گارسیا مارکز و آلیس مونرو اهدا شده بود. البته او تا مدت زمانی طولانی هیچ واکنشی به این رویداد نشان نداد و حتی در مراسم نوبل در استکهلم حاضر نشد.

 

در این سخنرانی دیلن درباره ارتباط میان ترانه‌هایش و ادبیات سخن گفته است. دیلن گفت: «وقتی جایزه نوبل ادبیات گرفتم، در شگفت بودم که چه رابطه‌ای میان ترانه‌های من و ادبیات وجود دارد.»

 

او در بخش دیگری از این سخنرانی از موزیسین‌هایی از جمله بادی هالی نام برده است که الهام بخشش بوده‌اند. او درباره بادی هالی گفت: «موسیقی او زندگی مرا عوض کرد و میل به سرودن ترانه را در نوجوانی در من برانگیخت.» البته خواندن رمان‌های کلاسیک از جمله «موبی دیک»، «در جبهه غرب خبری نیست» و «دن کیشوت» هم تاثیر به سزایی بر دیلن داشته‌ است.

 

دیلن نخستین ترانه‌سرای برنده جایزه نوبل ادبیات است.