ضرورت انطباق بودجه ۹۶ با الزامات برنامه ششم توسعه/ترمیم حقوق بازنشستگان در اولویت بودجه باشد


اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی بر انطباق بودجه سال ۹۶ با الزامات برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

 به گزارش ایسنا، علی لاریجانی امروز (چهارشنبه) با حضور در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان برای حضور منظم در جلسات تلفیق در هفته تعطیلی نمایندگان به حوزه انتخابیه گفت: انطباق بودجه سال 96 با الزامات برنامه ششم توسعه ضروری بوده و تمام مواردی که در برنامه ششم توسعه مقرر شده که در بودجه سنواتی به آن‌ها پرداخته شود باید در بودجه سال 96 ذکر شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد طبقات پایین جامعه کم بوده و شکاف طبقاتی تفکراتی را در جامعه ایجاد کرده است، افزود: در شرایط فعلی باید ترمیم‌هایی نسبت به طبقات پایین جامعه صورت گیرد و قشر زیادی از بازنشستگان که حقوق پایینی دریافت می‌کنند باید در بودجه به آنها توجه خاص شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساماندهی امور مردم ارزش فراوانی دارد، افزود: قانون برنامه ششم توسعه با فراز و فرودهای خود در مجلس تصویب شد و قانون بودجه باید بر اساس قانون برنامه ششم توسعه که در مجلس تصویب شده باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید سعی شود که قانون بودجه اشکالات قانون اساسی نداشته باشد، ادامه داد: در برنامه ششم مشاهده شد که تا چه میزان اخطار قانون اساسی وجود داشت لذا برای رفع این اشکالات باید از کارشناسان معاونت قوانین مجلس استفاده شود.

 

لاریجانی با بیان اینکه ایرادات شورای نگهبان بر برنامه ششم توسعه زیاد نیست،  یادآور شد: باید برنامه ششم توسعه پایه قرار گیرد و نتیجه آن در قانون بودجه سال 96 متبلور شود؛لذا بودجه سال 96 نباید از خطوط قانونی در برنامه ششم توسعه تجاوز کند و آنچه که در برنامه تاکید شده که در بودجه سنواتی گنجانده شود حتما باید در بودجه سال 96 ذکر شود.

 

پس از تعطیلات 22 بهمن اصلاح برنامه ششم توسعه در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد

 

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان تا هفته آینده نظر خود را درخصوص برنامه ششم توسعه بیان می‌کند، افزود: پس از تعطیلات 22 بهمن اصلاح برنامه ششم توسعه در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد و تا زمان بررسی بودجه 96 اصلاحات قانون برنامه ششم توسعه تصویب شده است.

 

ساختارهای حقوقی لایحه بودجه سال 96 باید حفظ شود

 

لاریجانی با بیان اینکه ساختارهای حقوقی لایحه بودجه سال 96 باید حفظ شود، ادامه داد:  ابهامات موجود در لایحه باید در کمیسیون تلفیق رفع شود و از کارشناسان معاونت قوانین برای رفع ایرادات حقوقی استفاده شود.

 

ادبیات قانون نویسی باید فاخر باشد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ادبیات قانون نویسی باید فاخر باشد،  اظهار کرد: تنظیم ادبیات قانون نویسی باید با دقت انجام شود و از مرکز پژوهش ها برای ساختار ادبی کمک گرفته شود.

 

درآمدها دربودجه به اندازه هزینه ها نیست/حدود 50 الی 60 هزار میلیارد تومان کمبود بودجه داریم

 

وی با بیان اینکه درآمدها دربودجه به اندازه هزینه ها نیست،  افزود:  توزیع اوراق مشارکت و صکوک نشان می‌دهد که حدود 50 الی 60 هزارمیلیارد تومان کمبود بودجه داریم که این در واقع بدهی روی بدهی است و اینگونه مملکت داری مناسب نیست، در منابع کمبود داشته و متاسفانه هزینه هایمان زیاد است و نمی خواهیم به روی خودمان بیاوریم؛لذا مجبوریم قرض کرده و دولت بعدی را مقروض کنیم.

 

هزینه ها در بودجه سال 96 باید کاهش یابد

 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه هزینه ها در بودجه سال 96 باید کاهش یابد،  ادامه داد:  خیلی از مواردی که در بودجه ذکر می‌شود ممکن است خوب و مفید باشد؛اما ضروری نیست. "آیت الله العظمی صافی گلپایگانی" در سال 61 در نامه ای به رئیس مجلس وقت نوشتند که زمانی که از بیت المال هزینه می‌شود مبنا باید ضروریات درنظر گرفته شود نه مفید بودن و اولویت کشور هزینه های ضروری است.

 

اقتصاد کشور باید به دست مردم بچرخد

 

دکترلاریجانی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید به دست مردم بچرخد، تصریح کرد: دو سوم هزینه ها درکشور ضروری نبوده و تنها یک سوم آن ها ضروری است،  ممکن است یک فعالیت اجتماعی خوب و مفید باشد؛اما ضروری نیست اکنون که بسیاری ازچاله های کشور با اوراق مشارکت پرمی شود باید ضروریات رعایت شود.  

 

بهترین مصوبه در مورد یارانه ها قانون برنامه ششم توسعه است

 

وی با اشاره به اینکه مشکل اشتغال کشور تولید و روان سازی اقتصاد است،  افزود:  منابع بخش خصوصی و غیر دولتی باید به سمت پروژه های عمرانی و تولیدی حرکت کنند تا بتوان اقتصاد کشور را فعال کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین مصوبه در مورد یارانه ها قانون برنامه است، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه برای اقشار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، مبلغ 200 هزارتومان درنظر گرفته شده که در بودجه سال 96 باید همان قانون درنظر گرفته شود و شرایط اجتماعی کشور اقتضا می‌کند که به اقشار ضعیف توجه ویژه شود.

 

تاکید بر تقویت بنیه دفاعی کشور

 

دکترلاریجانی تاکید کرد: ملاحظات دفاعی کشور باید در بودجه سال 96 در نظر گرفته شود تا بنیه دفاعی کشور تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگی باید به بخش های دینی توجه ویژه شود،  افزود:  اگر بخواهیم در امواج مختلف فکری وزانتی داشته باشیم باید بنیادهای دینی را تقویت کرده و به ریشه های دینی مردم توجه کنیم.

 

سه‌شنبه هفته آتی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 96 باید تکثیر شود

 

رئیس مجلس شورای اسلامی به نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه 96 توصیه کرد که اوایل هفته آتی بررسی بودجه را به اتمام برسانند تا پس از آن گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص بودجه 96 تکثیر شده و بین نمایندگان توزیع شود تا نمایندگان بتوانند ظرف مدت 10 روز پیشنهادات خود را مطرح کنند.

 

لاریجانی افزود: اگر گزارش کمیسیون تلفیق دیر داده شود، نمایندگان فرصت تعقل مناسب برای ارائه پیشنهادات را ندارند؛لذا نهایتا تا سه شنبه هفته آتی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 96 باید تکثیر شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان کلیت برنامه ششم توسعه را قبول دارد،  افزود: ممکن است شورای نگهبان ایرادات تکنیکی بر برنامه ششم توسعه بگیرد لذا توصیه عقلایی جدی به نمایندگان این است که مبنای بودجه 96 براساس برنامه ششم توسعه باشد و اگر این گونه نباشد با توجه به اتمام بررسی ایرادات شورای نگهبان بر لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس نمایندگان اخطار می‌دهند که لایحه بودجه مغایر با برنامه ششم توسعه است.