شناسایی عوامل تخلف ۴۰ میلیارد تومانی/مالیات خوب است اما مسکن شرایطش را ندارد


اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,سازمان نظام مهندسی ساختمان

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه تخلف ۴۰ میلیارد تومانی دوره قبل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حال پیگیری است گفت: در مورد شناسایی کسانی که در این ماجرا مداخله داشتند در حال جمع بندی نهایی هستیم، مبالغ هم بلوکه شده و ظرف هفته های آینده اقدامات جدیدی انجام خواهد شد.

 به گزارش ایسنا، فرج الله رجبی، صبح امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت تخلف ۴۰ میلیارد تومانی که در دوره قبل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اتفاق افتاده است گفت: قطعا در دوره جدید شورای مرکزی، بنای ما بر یک نوع کنترل و انضباط تشکیلاتی است.

 

برنامه ما این است که به برنامه هایی که در سازمان اتفاق افتاده یا نیفتاده رود ورود پیدا کنیم. بحث تخلف ۴۰ میلیارد تومانی هم تا حدود زیاد انجام شده و گزارشهای زیادی در سازمان نظام مهندسی و نیز سازمانهای دیگر انجام شده است.

 

وی ادامه داد: منطبق با قانون و وظایفی که داریم در حال پیگیری این پرونده هستیم. طرح در مراجع قضایی انجام شده است. در مورد شناسایی کسانی که در این ماجرا مداخله داشتند نیز در حال جمع بندی نهایی هستیم و کمک می کنیم که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یک اقدام مهمی انجام دهد.

 

الان هم مبالغ بلوکه شده است و ظرف هفته های آینده اقدامات جدیدی انجام خواهد شد. از این اتفاق جمع بندی هم داریم و بخشنامه هایی هم برای سازمانها ارایه می کنیم که امیدواریم یک وحدت رویه در سازمان ایجاد کنیم.

 

رجبی همچنین درخصوص قانون «مالیات بر ساخت و سازهای مسکونی» گفت: وضع قانون مالیات در شرایط فعلی که بخش مسکن نیاز به خروج از رکود دارد نقض غرض است. ما هم معتقدیم برای هر فعالیت اقتصادی باید مالیات اخذ شود اما در حوزه مسکن که با رکود مواجه هستیم این قانون باید با تاخیر صورت گیرد. این تاخیر در اجرا می تواند به عنوان یارانه دولت محسوب شود.

 

وی افزود: باید برای خروج از رکود، انگیزه سرمایه گذاران را بالا ببریم اما اخذ مالیات ممکن است از نظر روانی در سرمایه گذاری تاثیرگذار باشد.

 

رجبی درخصوص ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداریها گفت: برای شهرداری ها درآمدهای پایدار تهیه نشده است. از طرف دیگر شهروندان از شهرداری انتظاراتی همچون حمل و نقل، هوای پاک و بسیاری توقعات دیگر را دارند. از طرف دیگر طرحهای جامع و راهبردی را داریم که باید به این مسائل رسیدگی شود و موضوع حل شود.

 

باید برای شهرداری دو چیز تعریف شوداول بحث درآمدهای پایدار است و دیگر اینکه ملاک یک شهرداری خوب چه چیزهایی است. نکته سوم اینکه باید بپذیریم که مقررات ما بازدارندگی ندارد. شهرداری نباید برخلاف طرح تفصیلی و جامع مجوز بدهد ولی اگر مجوز داد هیچ اتفاقی نمی افتد؛ زیرا بازدارندگی وجود ندارد و شهرداری ها می گویند که ما باید حقوق پرسنل را پرداخت کنیم.

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد:در بعضیاز کلانشهرها جریمه ماده ۱۰۰ به یکی از ابزارهای درآمد تبدیل شده است. یعنی تخلف یکی از منابع درآمدی شده است.

 

رجبی در پاسخ به این سوال که اگر قراراست در شهر ما گودبرداریهای عمیق صورت گیرد این گودبرداریها توسط چه کسانی باید انجام شود گفت: قطعا مجری ذیصلاح باید این کار را انجام دهد. ما در حال این پیگیری هستیم که گودبرداریها نیاز به طرحهای مهندسی، حفاظت فیزیکی، طرح مهندسی و نظارت مهندسی است. اگر اینها صورت گیرد مسوولیتش با ما است ولی اگر انجام نشود مسوولیتش با کسانی است که انجام می دهند.

 

وی اظهار کرد: ما در سازمان نظام مهندسی وظیفه ای برای برنامه ریزی مسکن نداریم ولی توقع ملی این است که جامعه مهندسی ما زیر یک چتر قرار گیرند و در این چتر مراقبت و پایش کنند تا جریان مهندسی در یک ریل مناسب قرار گیرد. در کنار این مساله باید برای بحرانهایی مثل ریزگردها، بحران آب و کم شدن آبهای زیرزمینی باید حل شود که اینها مسائل مهندسی است. پس باید جایگاه و مختصات آن تعریف شود.

 

رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به گسلهای شهر تهران گفت: اگر این گسلها فعال شود ممکن است هزاران نفر در تهراناز بین بروند. نگاه به این مسائل در حوزه فعالیت مهندسی است. در حوزه حمل و نقل و بازیافت نیز این باید رعایت شود. تردید نکنید که در جریان توسعه کسانی که بار توسعه را بر دوش می کشند قطعا مهندسان است.

 

اگر مهندسان نتوانند این کار را انجام دهند کشور با مسائل پیچیده ای مواجه می شود. امروز در تعامل خود با بیرون می گوییم برای ضرورت عبور از در حال توسعه بودن به سمت توسعه یافتگی ما را جدی تر بگیرید.