تاثیر برنامه قطر برای افزایش تولید LNG بر دورنمای بازار جهانی


اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,گاز طبیعی مایع

قطر در حال حاضر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) جهان است و به تازگی اعلام کرده که تولیدش را تا سال ۲۰۲۴ از ۷۷ به ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، قطر با ۲۶ تریلیون متر مکعب ذخایر قطعی گاز طبیعی، صاحب سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی مایع جهان پس از روسیه و ایران است. عمده ذخایر گاز طبیعی قطر در میدان "نورت فیلد" که با ایران مشترک است، واقع شده است.

 

قطر با اعلام توسعه ظرفیت صادراتش، قصد دارد در زمانی وارد بازار شود که عرضه ممکن است نسبتا اندک باشد.

 

گاز کمک کرده است قطر به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شود و با در نظر گرفتن قیمت‌های کنونی، افزایش برنامه ریزی شده در تولید به معنای حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد خواهد بود.

 

غول‌های انرژی مانند اکسون موبیل، شل و توتال در حال حاضر سرگرم لابی نزد دولت قطر برای حضور در پروژه توسعه ظرفیت هستند.

 

اما برنامه توسعه گاز طبیعی مایع بلندپروازانه قطر چه تاثیری بر بازار LNG و عرضه انرژی در آینده دارد؟

 

به گفته جیاکومو لوچیانی، استاد موسسه مطالعات بین الملل و توسعه در ژنو، تقاضا برای LNG رو به رشد است و گفته می‌شود که به سوی سال ۲۰۲۵ در نیمه اول دهه آینده، عرضه LNG ممکن است دچار کمبود شود و این دقیقا همان چیزی است که قطر روی آن حساب می‌کند. قطر با اعلام توسعه بزرگ ظرفیت صادراتش، قصد دارد زمانی وارد بازار شود که عرضه ممکن است نسبتا محدود باشد.

 

به گفته لوچیانی، به دلیل تلاش‌های جهانی برای کاهش استفاده از کربن، ابهاماتی نسبت به تقاضای آتی برای LNG وجود دارد. بعضی از افراد گاز را منبعی می‌دانند که مکمل منابع انرژی تجدیدپذیر است و برخی دیگر می‌گویند گاز باید مانند زغال سنگ و نفت برای کاهش آلایندگی‌های کربن، کنار گذاشته شود. بنابراین نسبت به آینده تقاضا برای گاز ابهام وجود دارد. و کشوری مانند قطر که روی بزرگترین ذخایر جهان تکیه زده است، مسلما می‌خواهد اطمینان حاصل کند که پیش از اینکه دیگر کسی نخواهد گاز خریداری کند و تقاضایی وجود نداشته باشد، از منابع خود بهره برداری کرده است.

 

برنامه افزایش تولید LNG در زمانی از سوی قطر اعلام شده که میان این کشور و همسایگان متعددش یک بحران دیپلماتیک در جریان است و این کشورها به قطع روابط با و تحریم اقتصادی دوحه اقدام کرده‌اند.

 

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، اما به گفته لوچیانی، انتظار نمی‌رود بحران کنونی بر صادرات گاز قطر تاثیری داشته باشد. آنچه در دنیا مشاهده می‌شود این است که تجارت گاز از مداخلات امنیتی یا سیاسی مصون بوده است. به عنوان مثال روسیه و اوکراین اساسا در جنگ هستند.

 

 

با اینهمه گاز همچنان از روسیه به اوکراین صادر می‌شود و هر دو طرف درک می‌کنند که مختل شدن جریان گاز به عنوان یک تنش بسیار مهم و احتمالا عمل جنگی تلقی می‌شود. قطر هم مسلما می‌تواند از آبهای بین المللی برای صادرات LNG به سایر نقاط دنیا استفاده کند و هر گونه دخالت در این خطوط کشتیرانی، از دیدگاه جهانی پذیرفته نخواهد بود.