چگونه آفتاب پرست تغییر رنگ می‌دهد؟+تصاویر - تحقیق در موردافتاب پرست در محیط های مختلف رنگ خود را تغیر میدهند

آفتاب پرست با فعال کردن میلیون‌ها بلور در زیر پوست خود به سرعت تغییر رنگ می‌دهد.

به گزارش فارس، حدود 180 نوع مختلف آفتاب پرست وجود دارد که در اندازه، رنگ و ظاهر متفاوت هستند و برخی از آنها به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری می‌شوند.

دانشمندان دریافتند این خزنده با استفاده از کریستال‌های کوچک که داخل بدن دارد، قادر است به سرعت تغییر رنگ دهد؛ این مطالعه که توسط فیزیکدانان و زیست شناسان دانشگاه ژنو انجام شد در مجله le journal Nature Communications منتشر شد.

این پژوهش در مورد آفتاب پرست پلنگ در ماداگاسکار انجام شد و نشان داد پوست آفتاب پرست دارای ویژگی باورنکردنی است که خود به خود و به سرعت مخصوصاً در مقابله با جنس مخالف خود تغییر رنگ می‌دهد.

این رنگ‌ها با استفاده از فعل و انفعالات بین طول موج خاص و کریستال کوچک به نام «سلول‌های ایریدوفور» به وجود می‌آید.

هنگامی که جانور، آرام است بلورهای آن به صورت موج‌های کوچک آبی و سبز بر روی بدن جانور نشان داده می‌شوند اما به غیر از این دو رنگ قادر است به زرد و قرمز نیز تبدیل شود.

با توجه به تحقیقاتی که توسط «مینیکوویچ» موسسه بیوانفورماتیک انجام شد، این جانور دارای یک لایه دوم سلول‌های ایریدوفور نیز هست؛ سلول‌های لایه دوم که حاوی کریستال‌های کوچکی هستند منعکس کننده بخش قابل توجهی از طول موج مادون قرمز هستند و در نتیجه اجازه می‌دهد که حیوان برای محافظت از خورشید، رنگ خود را تغییر دهد؛ این جانور توانایی کنترل درجه حرارت بدن خود را دارد.

تحقیق در موردافتاب پرست در محیط های مختلف رنگ خود را تغیر میدهند