منظور از تابوت سکينه چيست؟

حذیفه بن یمان در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل می کند که درباره برخی از فتوحات حضرت مهدی(عج) فرمود: « زیورهای بیت المقدس، تابوت سکینه، مائده بنی اسرائیل، بقایای الواح، عصای موسی و منبر سلیمان را بیرون می آورد ... ».(الزام الناصبف ج2، ص299. عقد الدرر، ص197)
در روایتی دیگر آمده است: « تابوت سکینه به وسیله او از دریاچه طبریه(در فلسطین) بیرون آورده می شود و همراه آن حضرت حمل گردیده، در بیت المقدس در برابر او گذاشته می شود. هنگامی که یهودیان آن را ببینند همگی به اسلام مشرف شوند، به جز تعدادی اندک که اسلام نمی آورند.»(الملاحم الفتن، ص150 باب 154)
از پیامبر گرامی اسلام نقل است که «آن چه را خاندان موسی و هارون به یادگار گذشته اند، در آن تابوت موجود است و نیز الواح و عصای موسی و قبای هارون و ده صاع از غذایی که بر بنی اسرائیل فرود می آود و مرغ های بریانی که بنی اسرائیل برای آیندگان خود ذخیره کرده اند، در آن است. آن گاه به کمک آن تابوت، شهرها را می گشاید، همان گونه که پیش از او نیز چنین کرده اند.(اثبات الهدایه، ج3، ص489، ملاحم ابن طاووس، ص66) اما درباره تابوت سکینه می توان گفت که یکی از اسرار الهی است و درباره آن گفته اند که آن را به هر شهری بفرستد تمام شهر را طعمه حریق می سازد، بر هر طرف آن را ارسال کنند، آن کشور را از صفحه تاریخ برمی دارد. حدیثی است از امام صادق(ع) که مانند آیه 247 سوره بقره به میراث آل موسی و هارون اشاره می کند: « مهدی(عج) کتاب هایی را از غار انطاکیه و زبور را از دریاچه طبریه بیرون می آورد، که از میراث های آل موسی و آل هارون و الواح و عصای موسی در آنجاست که آنها را فرشتگان حمل می کنند.»(روزگار رهایی، ج1، 456)
در لغت نامه دهخدا آمده است: تابوت سکینه، صندوقی است که حضرت موسی به امر حق تعالی، از چوب شطیم ساخت. طول آن 3 قدم و 9 قیراط وعرض و ارتفاعش 2 قدم و سه قیراط بود. بیرون و اندورنش را به طلا پوشیده کرد.آن تابوتی که به عدد هر پیغمبری خانه از زبرجد سبز در آن بود، آخرین خانه ما، خانه حضرت رسالت(ص) بود. آن تابوت را «تابوت شهادت» و تابوت «تابوت عهد» هم گفته اند.(لغت نامه  دهخدا، ص4، ص5335)
با توجه به روایات و تغییر علامه از آن آیه مبارکه، می توان چنین برداشت کرد تابوت سکینه، صندوقچه آرامش است یعنی حضرت مهدی(عج) علاوه بر این که نور ایمان و یقین در دل دارد، این صندوقچه را نیز که حاول مواریث انبیاء است در نزد خود دارد و می تواند از آنها در هر جا که خوب است، استفاده کند. همچنین دلیلی بر حقانیت او در برابر همگان (به خصوص یهودیان) و باعث جلب آنان به سمت دین اسلام و پذیرش حکومت جهانی مهدوی است.

                                                                                                                   برگرفته ازنشریه پرسمان


مطالب مشابه :


اضافه شدن قسمت جدید مشاهده فیش حقوقی کارکنان بهزیستی خراسان رضوی

زدن گزینه مشاهده فیش حقوقی همکاران فیش حقوقی 13-سامانه صورتحساب حقوق میراث فرهنگی




فعال شدن سامانه جذب اختصاصی واجدین شرایط دانشگاهی و حوزوی قضاوت

فعال شدن سامانه جذب اختصاصی واجدین شرایط خبرگزاری میراث مشاهده فیش حقوقی




منظور از تابوت سکينه چيست؟

که مانند آیه 247 سوره بقره به میراث آل موسی و هارون اشاره می سامانه فیش حقوقی کانون




ستاداسکان فرهنگیان شهرستان زاهدان افتتاح شد

سنجرانی مدیر کل میراث فرهنگی هم ضمن اعلام آمادگی این اداره کل سامانه مروارید فیش حقوقی




فعال شدن سامانه جذب اختصاصی متقاضیان حوزوی و دانشگاهی قضاوت

فعال شدن سامانه جذب کارشناس ارشد حقوق خصوصی ، مشاور ، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل حقوقی




پاورپوینت میراث فرهنگی ایران درعصرسلجوقی

پاورپوینت میراث فرهنگی ایران سامانه جامع فیش حقوقی




حداقل حقوق امسال کارگران 724هزارتومان شد/ 5 افزایش جدید فیش‌های حقوقی

خبرگزاری میراث سامانه معرفي به صورت کلی، مبلغی که باید در فیش های حقوقی کارگران به




منابع آزمون وکالت 92

کارشناس ارشد حقوق خصوصی ، مشاور ، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل حقوقی سامانه ثبت شرکت فیش




یا اداره کل میراث فرهنگی برنامه نوروزی برای ارسباران ندارد؟!

فیش حقوقی بازنشستگان سامانه ارسال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری




شماره تلفن های کاربردی

کارشناس ارشد حقوق خصوصی ، مشاور ، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل حقوقی فیش حقوقی سامانه




برچسب :