اصل 26 قانون اساسی


تبیین مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر - ماده ۲۰

«اصل ۲۶ قانون اساسی، ظاهری فریبنده دارد»

محمد اولیایی فر

منبع:
http://www.zamaaneh.com/humanr/2009/04/post_77.html

 

محمد اولیایی‏فر، حقوق‏دان و وکیل دعاوی به توضیح ماده‏ی بیست اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر و انطباق آن با قوانین ایران می‏پردازد.

ماده‏ی ۲۰ اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر می‏گوید:

«۱ـ هرکس حق دارد از آزادی تشکیل اجتماعات، مجامع و انجمن‏های مسالمت‏آمیز، بهره‏مند گردد.
۲ـ هیچ کس را نمی‏توان به عضویت در جمعیتی مجبور کرد.»

این ماده در میثاق‏های بین‏المللی هم آمده و می‏تواند با اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منطبق باشد.

اصل ۲۶ قانون اساسی عنوان می‏کند:

«احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمن‏های اسلامی یا اقلیت‏های دینی شناخته شده، آزادند. مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی‏، مواضع اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‏کس را نمی‏توان از شرکت در آن‏ها منع کرد یا به شرکت در یکی از آن‏ها مجبور ساخت.»

اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گوشه‏ای از ماده‏ی بیست اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر است.

در مورد اصناف بحثی وجود ندارد و آن‏ها می‏توانند اتحادیه‏های خود را تشکیل دهند، اما بحث احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و همین‏طور اقلیت‏های دینی شناخته شده مطرح است.

ایراد اول این است که پس اقلیت‏های دینی شناخته نشده چه باید بکنند. قید «اقلیت‏های دینی شناخته شده» مخالف میثاق بین‏المللی مدنی و سیاسی است که می‏گوید: در هر کشوری افراد با هر عقیده و مرامی می‏توانند اظهارنظر، عقیده و بیان بکنند. این قید را می‏توان تا حدی از موارد نقض حقوق بشر محسوب کرد. زیرا، ماده‏ی بیست اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر هم چنین قیدی را ندارد.

بحث اقلیت‏های دینی شناخته شده، تحدید حدودی است برای قانون اساسی ما که اقلیت‏های دینی را فقط یهودیت، مسیحیت و زرتشت می‏داند.

هم‏وطنان بهایی ما باید در این مورد چه باید بکنند؟ آیا آن‏ها حق و حقوقی ندارند. بهائیان در حال حاضر، حتا از ورود به دانشگاه هم محروم هستند یا از دانشگاه اخراج می‏شوند.

در کتاب آزمون سراسری دانشگاه، قید التزام به اقلیت‏های دینی شناخته آمده است. اقلیت شناخته‏ نشده‏ای مثل بهائی حق ادامه‏ی تحصیل ندارند؟

چگونه است که آن‏ها مالیات می‏دهند، معامله می‏کنند، خرید و فروش مسکن انجام می‏دهند، معاش‏شان را می‏گذرانند، ولی چرا آزادی ادامه‏ی تحصیل ندارند؟

در مورد انجمن‏های سیاسی، انجمن‏های اسلامی و احزاب و جمعیت‏ها هم، لایحه‏ی احزاب می‏گوید که آن‏ها باید اساسنامه‏ی خود را ارائه دهند و تنها بعد از تطبیق و بررسی آن‏ها، مجوز صادر می‏شود.

اولا، اگر این انجمن‏ها و احزاب ملتزم به اصل ولایت فقیه نباشند و قید و بند‏های اسلامی دیگری را نپذیرفته باشند، به آن‏ها مجوز داده نمی‏شود.

بنابراین، در اصل بیست و ششم، ‏‏‏‏‏ظاهراً یک نوع آزادی خوابیده است، اما در متن ماده، قید‏ها و شرط و شروطی گنجانده شده که فقط اقلیت کوچکی می‏تواند این شرایط را فراهم کند و اکثریتی که بخواهد در قید این موازین نباشد، حق تشکیل حزب، جمعیت و یا انجمن‏های سیاسی را ندارد.

در قانون مجازات اسلامی هم چنین بحثی هست. ماده‏ی پانصد این قانون عنوان کرده: «هرکس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، یا به نفع گروه‏ها و سازمان‏های مخالف نظام، به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد».

سازمان‏های مخالف نظام را باید تعریف کرد. آیا منظور از نظام، شخص ولی فقیه است؟ آیا منظور اسلامیت نظام است؟ یا جمهوریت نظام مد نظر است؟ یا یکی از نهاد‏های نظام؟

این «نظام» در پرونده‏های سیاسی و امنیتی که با آن روبرو هستیم، موجب چالش ما با دادگاه بوده است.
وقتی در مورد موکلین ما جرم «تبلیغ علیه نظام» را قید می‏کنند، می‏گوییم: شما نظام را تعریف کنید. اگر موکل من به رییس جمهور و به عمل‏کرد دولت نقد داشت، یا به اصل ولایت فقیه نقد داشت، نمی‏تواند تبلیغ علیه نظام باشد.

تبلیغ علیه نظام باید دو وجه داشته باشد و تبلیغ عام باشد، یعنی کل جامعه متوجه بشوند، نه عده‏ی کوچکی. یک سخنرانی، تبلیغ علیه نظام نیست، بلکه باید یک جامعه‏ای به طور عام متوجه این تبلیغ بشوند و باید علیه جمهوریت و علیه اسلامیت باشد. اگر فقط علیه جمهوریت و یا فقط علیه اسلامیت باشد، تبلیغ علیه نظام نیست.

بنابراین، به طور کلی می‏توان گفت که متاسفانه، اصل بیست و ششم قانون اساسی ما، ظاهری فریبنده دارد و به نوعی آزادی ظاهری را نگارش کرده، اما دارای شرایط و ضوابطی است که تنگناهای بسیاری را برای تشکیل یک جمعیت یا انجمن سیاسی ایجاد می‏کند و تشکیل چنین انجمن‏هایی به صورتی که در یک جامعه‏ی دمکرات ممکن است، در جمهوری اسلامی قابل تحقق نیست.

چرا که انجمن‏های سیاسی، جمعیت‏ها و احزاب باید با موازین اسلامی هماهنگ باشند و این قید و تنگنای بسیار بزرگی است. شاید کسی مخالف باشد، اما این مخالفتش مسالمت‏آمیز باشد. صرف مخالفت مسالمت‏آمیز حتا اگر هم جرم تلقی شود (که نیست) شاید از مصادیق جرم سیاسی باشد.

طبق اصل ۱۶۸ که برای جمهوری اسلامی، پاشنه‏ی آشیل شده است و تابویی است که شکسته نمی‏شود، دادگاه جرایم سیاسی باید در حضور هیأت منصفه و هم‏چنین علنی باشد.

هرچند اخیراً تمام ماده‏های امنیتی را در قالب تعریف جرم سیاسی قرار دادند، اما باز هم تعریف جرم سیاسی می‏تواند گامی به جلو باشد. چرا که علنی بودن دادگاه (طبق اصل ۱۶۸) موجب می‏شود افکار عمومی بتوانند قضاوت کنند که این شخص بر اساس چه اعتقاداتی مخالفت کرده و اساس مخالفت او چیست و این‏جاست که مردم می‏توانند به بوته‏ی نقد بگذارند و ببینند که آیا نظام درست می‏گوید یا شخص مخالف.

بنابراین، در مجموع می‏توان گفت که متاسفانه، اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در بتن قضیه، با ماده‏ی بیست اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر مغایر است و آزادی‏هایی که در ماده‏ی بیست بدون قید و شرط قید شده، در قانون اساسی ما محدود و مشروط است.

البته، طبیعی است که هیچ کشوری مخالفت‏های مسلحانه و احزاب و جمعیت‏های مخالف را که عملیات مسلحانه در مرام و اساس‏شان باشد، نمی‏پذیرد. این نوع جمعیت‏ها و احزاب مد نظر ما نیستند.

مد نظر ما، احزاب، انجمن‏ها و تشکل‏های سیاسی است که بتوانند بدون قید و شرط و بدون هیچ تنگنایی، مخالفت مسالمت‏آمیز با نظام داشته باشند. بتوانند حرف‏شان را بزنند، نظام را نقد کنند و نظام هم پاسخ‏گو باشد.

این را می‏توان روابط در یک جامعه‏ی دمکراتیک نامید که در حال حاضر در ایران محقق نشده است


مطالب مشابه :


دانشگاه ازاد اسلامی واحد تفت /خوابگاه دختران و پسران در شب قبل از امتحان

ورودی های87:88حقوق دانشگاه ازاد تفت یزد - دانشگاه ازاد اسلامی واحد تفت /خوابگاه دختران و پسران در شب قبل از امتحان - هيچ دروغي بيش از حد بزرگ نيست و هميشه




جزوات حقوق

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت يزد - جزوات حقوق - دانشجویان رشته حقوق خصوصی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت يزد.




تصویر طنز (کاریکاتور حقوقی) – خالی کردن خانه

ورودی های87:88حقوق دانشگاه ازاد تفت یزد - تصویر طنز (کاریکاتور حقوقی) – خالی کردن خانه - هيچ دروغي بيش از حد بزرگ نيست و هميشه كساني پيدا مي شوند كه آن را




اینجا ایران است نه افغانستان /فقر در جامعه بیداد می کند

ورودی های87:88حقوق دانشگاه ازاد تفت یزد - اینجا ایران است نه افغانستان /فقر در جامعه بیداد می کند - هيچ دروغي بيش از حد بزرگ نيست و هميشه كساني پيدا مي شوند كه




تصویر طنز (کاریکاتور) – هتل زندان واقعا اینجوره

ورودی های87:88حقوق دانشگاه ازاد تفت یزد - تصویر طنز (کاریکاتور) – هتل زندان واقعا اینجوره - هيچ دروغي بيش از حد بزرگ نيست و هميشه كساني پيدا مي شوند كه آن را




اصل 26 قانون اساسی

ورودی های87:88حقوق دانشگاه ازاد تفت یزد - اصل 26 قانون اساسی - هيچ دروغي بيش از حد بزرگ نيست و هميشه كساني پيدا مي شوند كه آن را باور كنند - ورودی های87:88حقوق




افزایش رشته های کارشناسی ارشد مرکز تفت

25 ژانويه 2012 ... وبلاگ جامع خبري شهرستان تفت ... روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ... رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تفت به 4 رشته افزایش یافت.




تحقیق upvc (آزاد تفت)

Civil + Architect - تحقیق upvc (آزاد تفت) - ... مناسب هستند. + نوشته شده در یکشنبه شانزدهم خرداد ۱۳۸۹ساعت 20:16 توسط خوبیاری,سپنتا (عمران دانشگاه یزد) | 2 نظر




گزارش صعود به قله شیر کوه

گروه كوهنوردي دانشگاه آزاد اراك به مناسبت عيد قربان در يك گروه 12 نفره به سرپرستي سيد عطا ... با توجه به هما هنگي قبلي شب را داخل دانشگاه آزاد واحد تفت گذراندیم .




تحقیق شیشه (آزاد تفت)

Civil + Architect - تحقیق شیشه (آزاد تفت) - ... دو ماده است . + نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم خرداد ۱۳۸۹ساعت 12:56 توسط خوبیاری,سپنتا (عمران دانشگاه یزد) | نظر بدهید




برچسب :