موسيقي كردي كلهري در مسير ناكجا آباد

ندای جامعه:پيشرفت تكنولوژي همانگونه كه بر بسياري از ابعاد زندگي انسان امروز تاثير گذاشت تاثير محسوسي را نيز بر موسيقي بر جاي نهاده است.وجود دستگاههاي پيشرفته صدابرداري،آلالت مدرن موسيقي،ميكروفونهاي معجزه گري كه هر نوع صدايي را قابل تحمل مي كنند،اكوهاي گران قيمت و خوش صدا،دستگاههاي متعدد و قابل دسترس فيلمبرداري و...از جمله اين تاثيرات محسوس است.شايد اگر روزي روزگاري جايگاه موسيقي در نزد مخاطب،تنها نوار كاستي يا گرامافوني قديمي بود و مردم موسيقي هاي مورد علاقه خود را از راه تكثير و يا خريد نوار كاستي از معدود استريوهاي موجود تهيه مي كردند امروز در چند ثانيه از راه رايتcd وdvdو يا روشن كردن بلوتوثي و يا از طريق اينترنت و ماهواره مي توان هر نوع آهنگي را بدست آورد كه البته اين از جنبه هاي مثبت قضيه است و بايد آن را به فال نيك گرفت.اما آنچه قابل بحث است اينكه چرا جايگاه موسيقي با وجود وسعت و گستردگي آن و ژيشرفت تكنولوژي مرتبط با آن به حد سطحي و كم عمق رسيده است كه البته اين ايراد تنها مختص به موسيقي كردي وبويژه كردي كلهري يا كرمانشاهي نيست اما تكيه اين نوشتار بر آن است.

اينكه پس از دوران طلايي موسيقي كردي كه حنجره ها و موسيقيداناني چون سيد علي اصغر كردستاني،حسن زيرك،محمد ماملي،ماموستا عليمردان،عزيز شاهرخ،شهرام ناظري،كيخسرو پورناظري،سيدخليل عالي نژاد،مظهر خالقي،مجتبي ميرزاده و...را در كارنامه خود دارد امروزه جواناني پاي بر اين عرصه گذاشته اند كه اكثرا كمتر نشاني از عمق موسيقيايي انها دارند كه نگران كننده است و تاكيد و توجه اين نوشتار بر اشعار انتخاب شده براي اجراي موسيقي امروزي است.

نگاهي به محتواي شعري موسيقي گذشته تا دهه قبل ما را به اين نكته رهنمون مي كند كه موسيقي دانان اين خطه اكثرا بر اصل و ماهيت موسيقي توجه داشته اند و كمتر به موسيقي بزمي و مراسمي سوق داده شده اند آنها ضمن زيبايي آهنگهايي كه اجرا كرده اند در انتخاب اشعار،وسواس خاصي به خرج داده اند و اكثرا اشعار پر محتواي شاعران نامي كورد و يا شعري مناسب و در خور آهنگشان استفاده كرده اند كه اگر از بخش اندكي از محتواي موسيقي آن دوره چشم پوشي كنيم بخش حداكثري آن داراي درون مايه هاي قابل دفاع هم از لحاظ آهنگ و هم از لحاظ شعر و هم از لحاظ رفتار هنگام اجرا مي باشد.آنچه شهرام ناظري در معرفي شاهنامه كوردي در آلبوم »اساطير«انجام داد يا كامكارها در ترويج ادبيات فولكور و يا خالقي با آن محتواي زيباي آهنگهايش،نمونه هايي از اين دسته است.   

   چويلم ريژاو رخسارم زردن         

 وه ديوري ياران پيرانم كردن              شهرام ناظري

دله دامني دله دامني    هي دل گير ورده ي حلقه ي دامني     من هر دوا كم تو هر زا مني  

  تو تا كي له فكر سوداي خامني          آلبوم اساطير

نسيمكي سرد پاييزي چه بي رحمي چه دلبردي

                                             مظهر خالقي

شيرين شيرين شيرين گشت كسم 

  عشق تو داسه تيشه وه دسم      و....

البته ذكر اين نكته ضروري است كه در اينجا بحث مقايسه شخصيتي افراد و چهره هاي موسيقي گذشته و حال نيست بلكه نحوه استفاده اين موسيقي دانان و خوانندگان از اشعار كوردي است.آنچه امروزه بايد به حال آن تاسف خورد .

 شايد اگر بخش كوچكي از موسيقي دانان امروزي(در اينجا خوانندگان مد نظر است)جغرافياي كرمانشاه و ايلام بعنوان استانهاي حوزه زبان كردي كلهري يا جنوب را كه آثار قابل قبولي را ارائه داده اند را در نظر نگيريم بايد متاسفانه اين واقعيت را بپذيريم كه انچه از موسيقي اين استانها همزمان با موسيقي بسياري از مركز نشينان و ديگر جاها و زبانها بر جاي مانده است موسيقي كم محتواي بزمي با اشعار بسيار سطحي و كوچه بازاري و خارج از فرم ادبي است كه با كمك توسعه و گستردگي وسايل صوتي و تصويري و موبايل و...نامها و چهره هايشان براحتي قابل ديدن و دسترس هستند و اشعار آهنگشان نيز بر ورد زبان مخاطبانشان جاري است.اينكه هر كسي كه صداي نسبتا خوبي دارد براحتي تيم و گروهي تشكيل داده و با چند آهنگ تقليدي و پخش و تكثير آن براحتي خود را موسيقيدان معرفي و در بين مردم نيز شهره مي شوند را بايد از سرمايه اندكي اين موسيقي دانست چون موسيقي امروز اين مناطق ديگر بزرگي را در خود پرورش نداده است و مخاطبان و عامه مردم نيز بيشتر از اين از اين موسيقي توقع ندارند.من در همايش»ارتباط موسيقي و ادبيات كوردي«در دانشگاه بوعلي به اين مسئله پرداختم و با جرأت بيان كردم كه فاصله ادبيات امروز كوردي با موسيقي آن بسيار زياد است و قابل قياس نيست و شعر كوردي فرسنگها جلوتر از موسيقي كوردي امروز است.

نگاهي به اشعار آهنگهايي كه اين روزها اجرا شده اند كاملا حكايت از درك پايين خوانندگان و سازندگان  اين آهنگها و آسانگيري مخاطبان و بي خيالي منتقدان دارد.براستي جايگاه اشعار شاعراني چون كيومرث قصري،جليل آهنگرنژاد،غلامرضا اركوازي،رضا موزوني،ديوان شاكه و خان مسيور،ناهيد محمدي،حبيب جليليان،رستمپور،احمد عزيزي و...در موسيقي امروز كجاست؟چرا يك خواننده به خود زحمت تهيه اشعارش را از آثار اين شاعران نمي دهد؟چرا بايد سهم اشعار زيبا و پرمحتواي اين شاعران در موسيقي امروز كه بسيار زود هم در بين جامعه جاي خود را باز مي كند بسيار اندك باشد؟

از سالهاي گذشته تاكنون ،تنها اشعاري از علي سهامي،رضا جمشيدي،جليل آهنگرنژاد ،پرويز بنفشي و سعيد عبادتيان توسط خوانندگاني چون حسن هياس،امين  جليليان،حسين صفامنش،مسعود عزيزي و...استفاده شده است

خوه ر وه تنيا بوه خلخالد كمه            علي سهامي

ترسم دواره بيوده چه و  بيلا شويش بچوده خه و      نازار ئاسمان كه و        ئمشو اراي چه چيدنه و

                                          رضا جمشيدي

ياد و هيور مه وه نه زرد  بو              سعيد عبادتيان

كه در بعضي موارد نيز نامي از شاعر شعر در كنار فيلمبردار و كمك فيلمبردار و دستيار و كارگردان و....برده نشده است اما در سطح بيشتر موسيقي امروز اين منطقه از اشعاري استفاده شده است كه بسيار سطحي و كم محتوا تهيه شده اند و ابتذال در آن موج مي زند و بيشتر به خاطر جلب توجه مخاطبان عام خود،از اشعاري در وصف زنان و بيوه زنان و نام بردن از دختران و بحث مستي و لاتي و خودكشي و... استفاده شده است.

مثال:

هر شو يي بطر عرق سگي     كمه ناو يي قالب يخي

فرهادي

قل قل قليان تمام زندگيمانه 

   شويل تاق وسان تنيا دلخوشيمانه            رحماني

چيمه خوازمني ديوتي وه ناو شار كرماشان  

  چو بادمي نقل دم مانتو له ور كيف وه شان      متين

شيشه ريزه كه بكره ي وه ناو چاي  

                بره ي شيوگد تا باوگي درباي

                                               غلامياري

خطاي من نيه خطاي حاجيه 

  بيوه ژن خوازين والله ناعلاجيه               آيت

بيوه ژنه وه دلي منه                          عزيز ويسي

و....

جالب اينكه همين اشعار،امروزه بر ورد زبان بسياري از جوانان و نوجوانان مي چرخد و موسيقي بزمي و كم محتوا فموسيقي غالب اين منطقه شده است.منطقه اي كه هوره را بعنوان قديمي ترين موسيقي و تنبور را بعنوان اصيل ترين و اختصاصي ترين آلت در كارنامه تاريخي موسيقي خود دارد.منطقه اي كه  مهد شهرام ناظري،جلال محمديان،كيخسرو پورناظري،مجتبي ميرزاده و گروههاي موسيقي است.

نكته ديگر رفتار هنگام اجراي اين موسيقي هاست.درج شماره موبايلهاي مختلف و متعدد هنگام اجراي يك آهنگ در زيرنويس پخش آن،حركات سبك،تيپهاي جوراجور و عجيب و غريب و مغاير با فرهنگ ملي و بومي،كليپهاي تصنعي و...از ديگر موارد قابل انتقاد به موسيقي امروز است.اي كاش آنهايي كه يك روزه خواننده مي شوند،دو روزه آهنگ مي سازند،سه روزه نوارشان به بازار مي آيد و چهار روزه مشهور مي شوند و پنج روزه  شايعه اعتياد و مسائل ديگر پشت سرشان راه مي افتد،ذره اي با ديد باز،سواد كافي و شناخت بيشتر به همه آنچه موسيقي به آنها احتياج دارد توجه كنند


مطالب مشابه :


خرید مودم اینترنت همراه ارزان قیمت

هنوز از اينترنت ديال # امكان مكالمه با موبايل از طريق خريد اينترنتي مانتو شيك،خريد




تولید و عرضه چادر گوهر

لباس بچه گانه ، مانتو مجلسی ، مانتو درامد از طريق اينترنت , خريد اينترنتي از




طراحي لباس ها و معماري شهرها

زهرا ترك پيچلو 24ساله خانه دار كه از طريق «اين روزها خريد مانتو در در كل اينترنت.




طراحی لباس ها و معماری شهرها چقدر منطقی و عقلانی است؟

گردآوري و در اينترنت دار كه از طريق تلويزيون با خريد مانتو در




موسيقي كردي كلهري در مسير ناكجا آباد

خود را از راه تكثير و يا خريد نوار و يا از طريق اينترنت و مانتو له




گزارشی از عاقبت تلخ دوستی های اینترنتی+تصویر

به طور غيرمستقيم و از طريق اينترنت و از اينترنت هم از سوي خانواده ها خريد شامپو رفع




مُد و پوشاک به سبک تابستان 93+تصاویر

پیشنهاد ویژه برای خانم‌های خوش‌سلیقه؛ مانتو قبض از طريق اينترنت . و گزارش خريد و




تبریک شکیرا به پیکه:از اینکه درکنار تو هستم احساس غرور می کنم

خريد انواع كارت شارژ. ارسال اس ام اس از طريق اينترنت. مدل مانتو. جراحی




تحريم اقتصادي

شده باشند،از خريد از عرضه از طريق اينترنت و غيره اول از طريق محدوديت بر




برچسب :