آموزش تئوری ساده برای هر ساز

3-خطوط حامل:برای نمایش این نت ها در کتاب ها یا دفتر های نت از (خطوط حامل)که شامل پنج خط موازی است و از پایین به بالا با شماره های 1تا5نام گذاری میشه استفاده میشه و فاصله هر دوخط حامل(میان خط)نامیده میشه و نت های ما یا بالا ویا پایین خطوط حامل و با روی ویا بین خطوط حامل قرار میگیرند.

(این شکل خطوط حامل)

(این شکل نمایش نت ها در خطوط حامل)

**نت هایی که روی خط هستند:می- سل- سی- ر- فا

**نت هایی که بین بین خط هستند:فا -لا -د-و -م-ی

**نتی که بالای خط میبینید نت سل

**نتی که پایین خط میبینید نت ر

((این هم شکل از کل نت هایی که فکر میکنید که از چپ به راست خونده میشن وابتدا از نت C یاهمون نت دو است))

(این هم بدونید که این هفت نت به ترتیب و پشت سرم تکرار میشن )

4-اکتاو:گفتم نت ها به ترتیب و پشت سر هم تکرار میشن خب!تکرار این نت ها اکتاو رو به وجود میاره یعنی توی شکل ببینید از شروع نت cتا به خود نت C که برسه وشامل 8 نت پشت سر هم هست اکتاو گفته میشه.

(مثال:از نت Do تاDo یک اکتاو)

5-کلید:برای خوندن نت روی خطوط حامل  ب یک مبنا احتیاج دارم ک (کلید )گفته میشه و این کلید یا (دو)یا(فا)یا(سل)میباشد که در ویلن از کلید سل استفاده میشه  ویا در پیانو کلید فا.کلید سل رو خط 2 حامل قرار داره.
GClef.svg(کلیدسل)     CClef.svg(کلید دو)   FClef.svg(کلید فا)

6-کشش :صداها در موسیقی کشش مختلفی دارند مثلا یک نت ممکنه طولانی باشه یا خیلی کوتاه باشه به همین علت نت های ما تقسیم میشن به نت های (گرد-سفید-سیاه-چنگ-دولاچنگ-سه لاچنگ-چهارلاچنگ) که ب ترتیب ارزش زمانی کمتری دارند.

(نت های دو-ر-می-فا-سل- سی  میتونن سفید یا سیاه ویا گرد و یا...باشند)

شکل نت ها ب همراه کشش:

گرد زمان آن ۴ ضرب است.
سفید زمان آن ۲ ضرب، یا ۱/۲ گرد(معادل نصف کشش زمانی گرد)است.
سیاه زمان آن یک ضرب، یا ۱/۴ گرد(معادل ۱/۴ کشش گرد)است.
چنگ زمان آن نیم ضرب، یا ۱/۸ گرد(معادل ۱/۸ کشش گرد)است.
دولاچنگ زمان آن ۱/4 ضرب، یا ۱/۱۶ گرد(معادل ۱/۱۶ کشش گرد)
سه*لاچنگ زمان آن ۱/8 ضرب، یا ۱/۳۲ گرد(معادل ۱/۳۲ کشش گرد)
چهارلاچنگ زمان آن ۱/16 ضرب، یا ۱/۶۴ گرد(معادل ۱/۶۴ کشش گرد)

(تقسیمات نت ها :شروع از نت گرد)

bita(توی شکل نت های چنگ ودولاچنگ با یک خط بهم وصل شدن ک بهش میگن خط شاهین به جای پرچم استفاده میشه.)

7-سکوت:حتما توی آهنگهایی ک گوش میدید گاهی دید سکوت ساکتایجاد میشه و این سکوت ها ساکتهم یا طولانی مدت هستند یا کوتاه مدت که سکوت ها ساکتهم تقسیم میشن به(گرد-سفید-سیاه-چنگ-دولاچنگ-سه لاچنگ-چهارلاچنگ)که متناسب با نت ها هستند یعنی اگه شما یک نت گرد داشته باشید به اندازه اون نت صدا ایجاد میشه واگه سکوتساکت گرد داشته باشیدبه اندازه کشش همون نت گرد سکوت ساکتگرد ایجاد میشه.

((در واقع سکوت هاساکت ارزش زمانی دارند اما ارزش صدایی ندارند اما حتما باید اجرا شن))

این هم یک تصویر از نام نت ها و سکوت ها:

(نت گرد مضاعف وسکوت مضاف هم یک رتبه بالا تر از نت گرد وسکوت گرد هستند اما زیاد تو کتاب های ابتدایی باهاشون مواجه نمیشید)

8-میزان:قطعه موسیقی روی خطوط حامل به قسمت های کوچکی به نام(میزان )تقسیم میشن و دوخط عمودی که در پایان یک قطعه موسیقی دیده میشه(دولاخط پایان)گفته میشود.در ضمن میزان 3 دسته هستند (ساده-ترکیبی-مختلط)_(تو این شکل هم  خط میزان و و دولاخط پایان معلومه)لبخند

(این خط های حلالی هم خط اتحاد هستند)

http://www.harmonytalk.com/wp-content/uploads/2009/05/etehaad1.jpg

9-میزان نما:در کنار همون کلید سل یا هر کلید دیگری  دو عدد به صورت کسری نوشته میشه (که الان تو هیچ کدوم از تصویرا نیست با بازندهاجازهنیشخند)که میزان نما نامیده میشه که کشش رو مشخص میکنه.

خب ی توضیح در مورد میزان نما:

میزان های ساده یکسری کسر هستند که وقتی در 3/2 ضرب میشن میزان ترکیبی رو به وجود میارن که توی شکل راحت متوجه میشید.

آموزش ویولن | کلاسیک ، سل ، ایرانی

و برای تبدیل میزانهای ترکیبی به ساده صورت کسر به عدد 3 و مخرج آن به عدد 2 تقسیم میشه.

(میزان لنگ برای مبتدی ها نیاز نیست)

((این کسر کنار کلید قرار میگیره ومشخص میکنه در هر میزان کشش نت ها تا چ اندازه و در واقع ضرب رو مشخص میکنه.البته وقتی وارد کتاب شید خود به خود متوجه میشد جریان چیه!))

10-ضرب زدن:به رهبر ارکستر ها دقت کردید  بادستشون چیکار میکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!

_*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

به هر حرکتشون ی ضرب گفته میشه..ما هم برای خودمون اینکار میکنم اما نه با دست بلکه با پا -هر بالا و پایین پا یک ضرب هست مثلا اگه توی ی میزان یه نت گرد داشته باشم 4تا ضرب پا میزنم((البته من از وسیله ای به نام مترونوم استفاده میکنم))

(بحثش خیلی مفصله تر ا این حرفاس اما گفتم دارم  ی تئوری ابتدایی رو میگم پس وارد بحثش نمیشیم.)

(در واقع ساز های کوبه ای(تیمپو و...) در ارکسترها به همین منظور استفاده میشن که در واقع برای بقیه ضرب میزنن که از ریتم خارج نشن)_*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_
دوستای خوبم میدونم که خیلی هاتون که حتی کمی ساز زدید همه این تئوری ها رو بلدید و به همین دلیل شاید این پست رو نخونید اما دوست داشتم توی وبلاگم این پست روبزارم

منبع: http://mylovelyviolin.blogfa.com


مطالب مشابه :


هری پاتر در اوج افتضاحی بالاخره تمام شد

اعلام کرد حجم تقاضا برای پیش خرید آخرین کتاب هری پاتر نسبت به کتاب ضرب و تیمپو




آموزش تئوری ساده برای هر ساز

نت ها تا چ اندازه و در واقع ضرب رو مشخص میکنه (تیمپو و ) در ارکسترها به خرید ویولن




202- بررسی کتاب «کنگ؛کهن دژی بر پهنه ی بینالود» (بخش هفتم - پایانی)

خوران و انگشتربران و حنابندان و خرید عقد و و جاز و گاه تیمپو!!) ضرب المثل ها و




برچسب :