کالبد شکافی فیلمنامه

کالبد شکافی فیلمنامه


معنا و مفهوم دادن به طرح اولیه از طریق ساختار نمایشی

با در دست داشتن فیلمنامه و یا  طرح اولیه فوق الذکر، وظیفه عملی من به عنوان فیلمنامه نویس در جهت معنا بخشیدن به این طرح، گسترش وقایع آن و هویت دادن به شخصیت هایش آغاز می گردد که باید یکی از دیگری به ان ها  بپردازیم و رویداد های داستان را تا رسیدن به هدف، مرحله به مرحله پیش برد.

باید از همان اولین قدم بدانیم چه می خواهیم ؟ هدفمان چیست ؟

نیروهایی که در اختیار فیلمنامه نویس قرار گرفته اند اشخاص بازی او هستند که در چارچوب طرح و توطئه ای سنجیده باید به کار گرفته شوند تا با بهره وری از ساختار نمایشی مناسب ، او را در رسیدن به هدف یاری دهند.

یک فیلمنامه ممکن است داری چندین هدف فرعی باشد، و حتما هم باید باشد. این اهداف فرعی اما، در سلسله مراتبی قرار می گیرند که در هر لحظه فقط یک هدف تمامی نیروهای را به خود متوجه می سازد یعنی یک هدف به تمامی نیروها دستور می دهد و تکلیف می کند که برای رسیدن به ان چه باید بکنند. هنگامی که نیرویی، در فرایند تصاعدی خود؛ به نزدیک ترین هدفی که در مقابلش قرار دارد برسد ، هدف و جمیع اهدافی که در سطح آن قرار دارند خود نیروهایی می شوند که از یک هدف دیگر که در سطحی بالاتر قرار دارد تبعیت می کنند و این ماجرار را تا رسیدن به هدف اصلی ، که در نقطه اوج آن قرار دارد . به همین منوال ادامه می یاد.

بدون هدف نمی دانیم چه باید انجام دهیم و یا با داشتن چند هدف در یک لحظه سرگردان می مانیم که اول به کدام بپردازیم از این رو ، هنگام نوشتن فیلمنامه ، ابتدا محل هیجان انگیز ترین برخورد های آن را که مهم ترین بحران فیلمنامه به حساب خواهد آمد معین می کنیم. این نقطه ، نقطه اوج کل فیلمنامه است  که پیام اصلی فیلمنامه را در عریان ترین صورت و در شدیدترین وضعیت هیجانی خود به تماشا کن ارائه می دهد. این مسئله فصل بندی فیلمنامه است.

 

تعریف

تعریف بر اساس آنچه گفته شده است قسمتی از یک فیلمنامه یک فصل و یا یک صحنه است که موضوع اصلی در آن فیلمنامه ، فصل و یا صحنه را مطرح کند ، طرفین ماجرا را بشناساند و حال و هوایی را که رویداد ها باید در آن جریان یابد پی ریزی کند.

 

فیلمنامه اصلی

این مرحله که آخرین مرحله خلاقیت فیلمنامه نویس است باید بدون آنکه دخالتی از جانب او در حیطه وظایف کارگردان به عمل آید ، یعنی بدون مداخله بی مورد در دکوپاژ فیلمنامه - که از مسئولیتهای اساسی کارگردان است - تا آنجا که ممکن است، دقیق و روشن ، فیلمنامه فیلم را به همان گونه که در نظر دارد تماشا کنان آینده فیلمش آن را بر پرده سینما ببیند ، روی صحنه کاغذ بیاورد.

منبع: کتاب فیلمنامه نویسی

نویسنده : ایمان روزبهانی

 

دانلود: برای دریافت نسخه PDF مطلب و پرینت آن اینجا کلیک کنید.

مطالب وابسته:

فیلمنامه (سناریو)

ساختار سنتی فیلم نامه

اقتباس برای فیلمنامه

ثبت طرح یا فیلمنامه

راوی در داستان و فیلمنامه

شخصیت پردازی

شخصیت در ادبیات نمایشی و داستانی

منطق روایت

خط سیر دراماتیک

داستان نویسی

ادبیات نمایشی

انتخاب موضوع در فیلم کوتاه

تصور و خلاقیت

فیلمنامه مستند


مطالب مشابه :


مدیریت جامع بحران

مدیریت جامع بحران سناریو سازی تهدیدات با آمادگی در برابر بحران 2.8.پژوهش و آموزش




سناریو زلزله

در بانک اطلاعات ستاد بحران و با توجه به نویسی جهت پردازش اوليه ، آموزش امداد و نجات




آینده پژوهی چیست؟ بخش پنجم (روشهای آینده پژوهی، سناریو نویسی و ...)

(روشهای آینده پژوهی، سناریو نویسی رهگذر مديريت بحران و آموزش مباحث برنامه




کالبد شکافی فیلمنامه

آن را که مهم ترین بحران فیلمنامه به نویسی. نویسنده : شده "آموزش سینما و تئاتر آنلاین




پروژه پیاده سازی مدیریت بحران

پروژه پیاده سازی مدیریت بحران سناریو نویسی اداره آموزش وپرورش خدمات بهتر در




الگوی دراماتیک بیان

جهت افزایش بحران داستان و دراماتیک فن سناریو نویسی آموزش سینما و




همایش مدیریت و آینده پژوهی برای حیطه برنامه ریزی شهری و ...

پژوهشگاه مهندسي بحران هاي سناریو نویسی. مدیریت بحران های آموزش معماري و




2بحران و تعریف بحران

2بحران و تعریف بحران آموزش وبلاگ نویسی. جهت اجرا در هنگام وقوع اغتشاش را سناریو




برنامه عملیاتی گروه جغرافیای ناحیه 2

آموزش وبلاگ نویسی. با تاکید بر موضوعات درسی و بحران های ریزی سناریو ، راهنمایی




شرح وظايف كاردان اطاق عمل

بررسی نقش وبلاگ های حرفه ای در آموزش پرستاری و کارکردهای وبلاگ نویسی; مدیریت بحران




برچسب :