آموزش رباتیک به کودکان مبتلا به اتیسم.

موضوع پژوهش آنها، استفاده از ربات­های متحرک به عنوان یک ابزار توانبخشی برای بهبود مهارت­های کودکان اتیستیک بود. در این پژوهش از انواع گوناگونی از ربات­ها که از لحاظ شکل، رفتار و رنگ با هم متفاوت بودند، استفاده شد تا بتوان اصلی­ترین عاملی که باعث جلب توجه کودک اتیستیک می­شود را پیدا کرد. در طی این آزمایش­ها بینش­های ارزشمندی در زمینه تعامل ربات و انسان به دست آمد که آنها را متقاعد ساخت استفاده از ربات­ها در توانبخشی مؤثر و مفید خواهد بود. این پژوهشگران در ادامه مطالعات خود با استفاده از 4 کودک اتیسیک، نشان دادند که یک ربات متحرک می­تواند تعاملات دوسویه مثل بازی تقلیدی را تسهیل کند.یافته­های این پژوهش نشان داد که در کودکانی که با ربات درمانگر[6] جفت شده بودند آستانه توجه مشترک[7] (مانند مجاورت جسمی[8] و تماس دیداری[9] ) بهبود یافته و میزان تظاهرات  چهره­ای تقلیدی این کودکان از کودکان اتیستیکی که با درمانگران انسانی کار توانبخشی انجام می­دادند بیشتر شده بود. یکی از معروفترین برنامه­های پژوهشی بر روی ربات­های خودکار پروژه­ی [10]AuRoRA بود که توسط دوتنهان[11] و همکارانش در سال 2006 انجام شد. AuRoRAاولین پروژه نظامدار برای بررسی اثربخشی درمانی دانش رباتیک در زمینه اتیسم بود. در این پروژه از افراد اتیستیک خواسته می شد که رفتارهای خود را با رفتارهای ربات­ها هماهنگ کنند. هدف عمده این آزمایش پاسخ به این پرسش بود که آیا تقلیدهای ساده و بازیهای نوبتی با ربات­ می تواند باعث افزایش مهارتهای اجتماعی در کودکان اتیستیک شود. علاوه بر این قرار شد که در صورت پاسخ مثبت به پرسش قبل، فرایند این بهبودی و نیز تعمیم آن به تعاملات اجتماعی با دیگر کودکان(اتیستیک و بهنجار) و برگسالان نیز مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش از دوع ربات انسان­نما و متحرک استفاده شد و مکانیسم پاسخدهی این ربات­ها بر اساس رفتار کودک اتیستیک بود. دو نمونه از ربات­های متحرک در پروژه AuRoRA عبارت بودند از : Labo-1، رباتی کالسکه مانند که هشت حسگر مادون قرمز و چند حسگر گرمایی انتخابی داشت و دیگری Pekee، رباتی بیضی شکل با یک بدنه پلاستیکی، دوچرخ متحرک و یک چرخ کوچکتر که می­توانست آزادانه به هر طرف بچرخد. دو نمونه از ربات­های انسان نما که اجازه تعامل بر اساس همدلی را نیز می دادند عبارت بود از Kasper، یک ربات به اندازه کودک با صورت از ترکیب سیلیکون- پلاستیک که دو چشم که در درون آنها دو دوربین کار گذاشته شده بود، داشت و دیگری Robota، نام داشت که نوعی ربات عروسک شکل بود که می توانست بازوها، پاها و سر خود را حرکت دهد. Kasper به این هدف درست شده بود که بعضی از رفتارهای انسان را تقلید کند و مهارتهای اجتماعی را آموزش دهد. این ربات قادر به چشمک زدن بوده و همچنین می توانست دهان خود را باز و بسته کرده و لبخند بزند. یکه خوردن در موقعیتهای ناگهانی را نیز داشت گرچه تظاهرات چهره ای کاملاً متناسب با آن را نداشت.

Robota دسته­ای از ربات­های شبه عروسک کوچک بود که در پروژه­ای به سرپرستی اود بیلارد[12] و همکارانش در سال 2007  ساخته شده بودند. تأثیر احتمالی تعامل بدنی Robota با کودکان اتیستیک، از جمله زل زدن و تماس جسمی، از طریق بازیهای تعاملی تقلیدی آزمون شد. اینگونه بازیها، بر اساس درخواست از کودک برای تقلید رفتار ربات، عامل مهمی در رشد مهارتهای اجتماعی کودک بوده و به کودکان اتیستیک کمک می کند که با پویایی­های بهنجار تعاملات اجتماعی مقابله کند. پژوهشگران همچنین رفتارها، ظاهر، توجه اشتراکی[13] و نیز تعاملاتی که بر پایه مکالمهوگفتگو بود را نیز مورد بررسی قرار دادند. رویکرد مشابه دیگر توسط دو ربات به نامهای Infanoid و Keepon شروع شد که توسط هیدکی کوزیما[14] و همکارانش در انستیتو ملی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات[15] ژاپن ساخته شده بودند. Infanoid یک ربات نوزاد­مانند بود. این ربات در حقیقت تنها یک نیم­تنه انسانی بود(بدون دست و پا) و قابلیت اشاره کردن، چنگ زدن و نشان دادن بعضی ژستهای بدنی را نیز داشت. اما Keepon یک ربات جانور­مانند بود که قادر به نشان دادن توجه (جهت دادن به مسیر چشم­ها) بوده و می­توانست بعضی هیجانات(مثل لذت و دوق­زدگی) را از خود بروز دهد. این پژوهشگران دریافتند که بازیهای مبتنی بر تکنیک های رفتاری برای تقویت که از طریق این ربات­ها انجام می­شد، می­تواند به کودکان مهارت­های ارتباطی را آموزش دهد.


 با سپاس از آقای کاکائی که اصل این مطلب متعلق به ایشان است



[1]Sylvia Weir

[2] Ricky Emanuel

[3] LOGO

[4] Francois Michaud

[5] Sherbrooke

[6]Mediator

[7]Shared Attention

[8]Physical Proximity

[9] Visual Contact

[10]AUtonomous RObotic platform as a Remedial tool for children with Autism

[11]Dautenhahn

[12]Aude Billard

[13]Joint Attention

[14]Hideki Kozima

[15] National Institute of Information and Communication Technology(NICT)


مطالب مشابه :


آموزش مبانی مقدماتی رباتیک(جزوه کودکان)

این کتاب برای کودکان علاقه مند به رباتیک تهیه شده است که اولیای گرامی می توانند با خواندن




دوره اموزش خلاقیت برای کودکان 4 تا 7 سال

دوره اموزش خلاقیت برای کودکان 4 و میبد می باشد که آموزش رباتیک را در کلیه سنین




آموزش رباتیک به کودکان مبتلا به اتیسم.

فرزندی از ایران زمین که وجودش برای کودکان و نوجوانان همه ی دنیا پر میکشد و تمام عشق و زندگیش




دانلود رایگان فیلم آموزش زبان انگلیسی کودکان (انیشتین کوچولو) Baby Einstein

زبان برای کودکان. انگلیسی. برای 6 ماه تا 3 سال. 4- آموزش اولین حرکات به کودک (Baby's First Moves)




ساخت روباتی برای آموزش احساسات به کودکان اوتیست

باشگاه رباتیک نوآوران شیراز - ساخت روباتی برای آموزش احساسات به کودکان اوتیست - Noavaran Robotic School




آموزش مبانی مقدماتی رباتیک(جلسه دهم)

آموزش رباتیک مقدماتی - آموزش مبانی مقدماتی آموزش مبانی مقدماتی رباتیک(جزوه کودکان)




ربات آموزش دهنده ی نماز برای کودکان

گلهای بهشت - ربات آموزش دهنده ی نماز برای کودکان - تعلیم و تربیت قرآنی دهه ی طلایی آموزش




توجیه طرح آموزش رباتیک به سنین 3 تا 6 سال

مجری آموزش رباتیک کودکان قرار می و ابداعات رباتیک دنیا منحصرا برای جوانان




برچسب :