اسکیـــــــــــــــــــــــــــــس

خط
با استفاده از مداد و یا روان نویس نوک نمدی بالاتر از شماره ی 0.3 و یا ماژیک تاچ با رنگی تیره (استفاده از سر ضخیم تر قلم )و یا قلم عربی با شماره 0.2 و 0.4 شروع به ترسیم خطوطی در جهات مختلف نمائید .ابتدا از خطوطی کوتاه تر شروع نموده و به تدریج طول خطها را افزایش دهید .توجه نمائید که در این تمرین هدف ترسیم پاره خط است و خط ها باید کاملا کنترل شده باشند .تمرین خط به تنهائی منجر به تقویت خطوط شما نمی شود مگر اینکه در قالب شکل و فرم تداوم یابد.از ساده ترین شکل های هندسی شروع کنید از مستطیل و مثلث و خطوطی را ترسیم کنید که بعد از تقاطع کمی از یکدیگر عبور می نمایند یا در محل تقاطع به نقطه تبدیل می شوند.در مرحله سوم، نماها و کروکی هایی ساده را انتخاب نموده و با ضخامت های مختلف قلم ، تمرین را ادامه دهید.(توجه نمائید که ماژیک تاچ و ابزارهایی نظیر آن ، امکان ایجاد خطوطی با ضخامت های متنوعی را به شما می دهند.)اهمیت استفاده از ضخامت های مختلف قلم در ترسیم، بویژه در پرسپکتیوهای دید ناظر و پرنده ، بیشتر خواهد بود .زیرا برای نمایش عمق ، پرسپکتیو مورد نظر ، سکانس بندی شده و معمولا به سکانس های دور و میانی و نزدیک تقسیم می شود و مطلوب تر است که هر سکانس جهت نمایش عمق با درجات مختلفی از تیرگی و ضخامت خطوط ترسیم گردد. و البته در برخی موارد بر اساس درجه اهمیت بخش خاصی از طرح معماری ، ارزش گذاری خطی و رنگی انجام می شود.
به ضخامت های متنوع قلم ، ایجاد تاکید وسکانس بندی در نمونه آثار ارائه شده توجه نمائید. sketch-exercise(2).jpgsketch-exercise(3).jpg



تمرین شماره 2 (راندوی احجام پایه )
ابزار لازم :
1- روان نویس نوک نمدی ( 0.3 )و روان نویس با جوهر سفید
2- روان نویس s ، F
3- ماژیک های Touch یا Kure color خاکستری (حداقل چهار رنگ با یک فاصله رنگی )
به طور مثال در ماژیک های Kure color : شماره های w.02 w.04 , w.06 , , w.08
نکته : ماژیک های خاکستری Touch حداقل به چهار گروه تقسیم می شوند:
گروه (Blue Grey ) BG
گروه (Cool Grey ) CG
گروه (Warm Grey ) WG
گروه (Green Grey ) GG
انتخاب فقط یک گروه با ترتیب ذکر شده در ترسیم تمرین شماره 2 کافیست .
4- ماژیک شماره 841 و 520 (kure color )
و تکنیک خطی و محوی (متمایل به آبرنگ )و به کار بردن توامان این دو تکنیک ، در راندوی طرح انتخابی ، مورد نظر ماست.در تکنیک خطی ، سرعت حرکت قلم بیشتر است اما در تکنیک آبرنگی با حرکت آهسته قلم ویا با ایجاد ضربه ، جوهر درکاغذ نفوذ بیشتری نموده و بر روی سطح کاغذ پخش می شود.
ابتدا حجم مورد نظر را با روان نویس در پرسپکتیو دید ناظر یا پرنده ترسیم کنید ، برای شروع از احجام ساده تری استفاده نمائید .بعد از ترسیم حجم ، با مشخص نمودن جهت نورپردازی ، درجات تیرگی سطوح مختلف و شکل سایه عمودی یا افقی را بر سطوح مشخص می نمائیم . با استفاده از تکنیک خطی ، سطوح روشن تر را راندو نموده و با ترکیب تکنیک خطی و آبرنگی ، راندوی سطوح تیره تر را کامل می کنیم ، جهت رنگ گذاری ، ابتدا از خاکستری های روشنتر و تدریجا از خاکستری های تیره تر، 520 و 841 استفاده می نمائیم .در انتها با روان نویس F و یا قلم عربی خطوطی جسورانه و محکم را به لبه های حجم اضافه نموده و با استفاده از روان نویسی با جوهر سفید ، مرز بین سطوح تیره و روشن را مشخص می نمائیم .(این مرحله به صورت طبیعی تر و با سفید باقی گذاشتن صفحه کاغذ نیز می تواند ایجاد شود. )
خط های جسورانه و محکم در لبه های احجام یکی از مواردی است که راندوی معماری را از نقاشی متمایز می نماید .
جهت درک بیشتر مطالب ، به نمونه های زیر توجه نمائید: exercise%20(2).jpgexercise.jpg


تمرین شماره 3 : تکنیک ارائه مونوکروم با ماژیک های نیمه خشک شده استفاده ازماژیک های خشک شده یکی از مناسب ترین تکنیک های انتخابی برای آزمون اسکیس است.زیرا با ابزاری محدود می توان به ارائه ای سریع و جذاب دست یافت .استفاده از ماژیک های خشک شده ، موجب انطباق ابزار ارائه دردو فرآیند طراحی وراندو به ویژه در ترسیم پرسپکتیوها می شود ( به طور معمول ، در آزمون ، طرح با مداد ترسیم شده و مراحل راندو با روان نویس ، ماژیک و یا ابزارهای مشابه انجام می شود ) . ابزار لازم :
در صورت ارائه ی تک رنگ سیاه :
1- ماژیک تاچ مشکی (شماره 120 ) ، حداقل 2 ماژیک
2- ماژیک M مشکی ، حداقل 2 ماژیک
ابزار لازم :
در صورت ارائه ی تک رنگ قهوه ای :
1- ماژیک تاچ قهوه ای تیره ( شماره 98 )، حداقل 2 ماژیک
2- ماژیک M قهوه ای ، حداقل 2 ماژیک
- این تکنیک می تواند با رتگ های دیگر ، منطبق بر موضوع طرح، شرایط بستر واقلیم و... نیز اجرا شود .
- ماژیک تاچ برای سطوح وسیع تر استفاده می شود و ماژیک M هم پاسخگوی بخش های ظریفتر و جژئیات طرح است .
روش اجرا :
یکی از دو ماژیک ، باید به اندازه کافی جوهر داشته و تقریبا تازه باشد و ماژیک دیگر تا حدی خشک شده به نحوی که بتوان برای راندوی سطوح با درجات تیرگی متوسط و ایجاد نیم سایه ها از آن استفاده نمود.
با کم و زیاد کردن فشار وارده بر ماژیک نیمه خشک ، بویژه ماژیک M ، می توان درجه تیرگی سطح را کنترل نمود هرچند که میزان خشک شدگی ماژیک نیز عامل مهمی است.
نکته : گاه ساییدگی نوک ماژیک های نیمه خشک ، منجر به شکل گیری بافت های کاربردی و زیبا در ارائه می شود.
از تمرینی ساده شروع نمائید ، کادرهایی با عرض تقریبی 5- 3 سانتی متر و طول 10- 15 سانتی متر ترسیم کنید .با ماژیک نیمه خشک شده ، خطوط عمودی را پشت هم و پیوسته ترسیم و سعی نموده درجه تیرگی خطوط با توجه به نکات گفته شده ، با نظمی در طول کادر تغییر کند. این تمرین را به صورت مشابهی برای خطوط افقی و مورب با زوایای مختلف نیز انجام دهید .
در مرحله بعد با ترسیم احجامی ساده و سپس مشخص نمودن سایه های افقی و عمودی ، سطوح روشن و نیم سایه ها ، شروع به راندوی احجام با استفاده از تکنیک ماژیک نیمه خشک نمائید
نمونه های زیر می تواند به درک بیشتر مطالب گفته شده کمک نمایند. sketch-exercise%20(1).jpg
ترسیم و راندو: سپیده علیمحمدزاده sketch-exercise%20(2).jpg
ترسیم و راندو: سپیده علیمحمدزاده



تمرین شماره 4:
ابزار لازم :
1- پاستل سفید
2- مدادرنگی ( رنگ قرمز و رنگ مشکی)
3-ماژیک Touch: شماره 107 ،145 ، 14، 185
4-ماژیک Kure color : شماره 841 ،823 ، 821
5- روان نویس 0.3
نکته :
- استفاده از پاستل در تمرین مورد نظرو تمرین های مشابه به صورت محدود بوده و غالبا جهت نمایش پرتوهای نور و... به کار برده می شود.
- مدادرنگی مکمل بسیار مناسبی برای ماژیک محسوب می شود و بیشتر جهت ایجاد بافت و نمایش مصالح بر روی سطوح ماژیک استفاده می شود .
ابتدا با روان نویس کادرهایی با ابعاد تقریبی 15 در 3-5 سانتی متر ترسیم نمائید .
طرح و راندو : سپیده علیمحمدزاده
با ماژیک شماره 107 و با پهنای قلم ، خطوط عمودی و مورب را به گونه ای در سطح ترسیم نمائید که ابتدای سطح با تیرگی و پیوستگی بیشتر ترسیم گردد و در انتهای سطح، فاصله خطوط عمودی کاهش یابد و از ضخامت کمتر ماژیک استفاده شود. در این مرحله جهت تکمیل بافت ، خطوطی با ظرافت بیشتر با مدادرنگی اضافه می شود.
تحلیل تکنیک های استفاده شده در طرح زیر می تواند به درک بیشتر مطلب کمک نماید .
1- تکنیک تشریح شده ( ماژیک 107+ مدادرنگی قرمز )به وضوح در جداره های اثر دیده می شود . (به نسبت سطوح سفید و سطوح رنگ آمیزی شده وضخامت های متنوع قلم توجه نمائید.)
2- در بیان قسمتی از طرح که نیاز به تاکید بیشتری احساس می شد جهت شاخص سازی از ترکیب ماژیک شماره 14 و رنگ های قرمز و مشکی مدادرنگی استفاده شد .وسطوح به گونه ای یکنواخت راندو شد .( فواصل سفید حذف گردید.
3-از ترکیب رنگ های 821 و 145 و 185 جهت راندوی سطوح شفاف با تکنیک محوی استفاده شده است.
4- خطوط جسورانه و محکمی در انتهای کار به لبه های بخشی از حجم اضافه شده و بر تاکید بر اجزای موردنظر افزوده است .
5-و در انتها پرتوهای نور جهت جذاب تر و پویا تر نمودن فضا ، بوسیله پهنای پاستل اضافه شده اند. sketch-exercise.jpg



تمرین شماره پنجم
ترسیم فیگور
جهت نمایش مقیاس فضا و حس های فضایی ، از فیگورهایی متناسب با عملکرد هر فضا بهره برده می شود. حضور فیگورها در فضا ، درک مخاطب از فضا ،به طور مثال درک مخاطب از نقاط ایستا و پویای طرح را بیشتر می نماید.
در ترسیم فیگور به 2 نکته ی مهم باید توجه نمود :
1- تناسبات و انتقال صحیح حالات و وضعیت قرارگیری اندام ها
2- تکنیک ترسیم و انتخاب ابزار مناسب و منطبق با سایر اجزای طرح 1.jpg
تصویر شماره 1 - تناسبات در فیگور
به چند نکته درمورد فیگور توجه نمائید :
1- در کروکی ها و در ترسیماتی که در مدت زمان طولانی تری انجام می شوند ( در قیاس با ترسیم اسکیس ) ، فیگورها با جزئیات بیشتری نمایش داده می شوند .
2- فیگورهایی که در نما و مقطع و به طور مثال دردو مقیاس معمول 100/1 و 200/1 ترسیم می شوند فاقد جزئیات اند و صرفا با ترسیم چند خط کلیت فیگور ظاهر می گردد.
3- در پرسپکتیو ، بویژه پرسپکتیو دید پرنده ، مانند سایر اشیا و احجام که در این دید قرار می گیرند باید به کوتاه نمائی در ارتفاع ( قد ) توجه نمود .
4- گاه جهت ترسیم فیگور در پرسپکتیو ، صرفا از روان نویس استفاده شده و گاه بوسیله ی پهنای قلم ( ماژیک ، مداد یا کنته ) ، فیگورها با سرعت زیاد ترسیم می شوند .
5- می توان سطوح داخلی فیگورها را بی آنکه رنگی داشته باشد سفید باقی گذاشت تا با تضادی که نسبت به زمینه ایجاد می شود هم حجم و هم فیگورها فرصت بیشتری برای خودنمائی داشته باشند.
جهت درک بیشتر مطلب به راندوهای ارائه شده توجه نمائید .
در راندوی ذیل جهت ایجاد تضاد با زمینه برخی فیگورها
رنگ آمیزی شده و برخی دیگر سفید باقی گذاشته شده اند. 2.jpg
فیگور در دید ناظر ، ترسیم و راندو : سپیده علیمحمدزاده
آثار دانشجویان
- فیگورهای مطلوب جهت استفاده در نما و مقطع
- فیگور در دید پرنده - صفورا عبدی
تصویر شماره 1 - تناسبات در فیگور
به چند نکته درمورد فیگور توجه نمائید :
1- در کروکی ها و در ترسیماتی که در مدت زمان طولانی تری انجام می شوند ( در قیاس با ترسیم اسکیس ) ، فیگورها با جزئیات بیشتری نمایش داده می شوند .
2- فیگورهایی که در نما و مقطع و به طور مثال دردو مقیاس معمول 100/1 و 200/1 ترسیم می شوند فاقد جزئیات اند و صرفا با ترسیم چند خط کلیت فیگور ظاهر می گردد.
3- در پرسپکتیو ، بویژه پرسپکتیو دید پرنده ، مانند سایر اشیا و احجام که در این دید قرار می گیرند باید به کوتاه نمائی در ارتفاع ( قد ) توجه نمود .
4- گاه جهت ترسیم فیگور در پرسپکتیو ، صرفا از روان نویس استفاده شده و گاه بوسیله ی پهنای قلم ( ماژیک ، مداد یا کنته ) ، فیگورها با سرعت زیاد ترسیم می شوند .
5- می توان سطوح داخلی فیگورها را بی آنکه رنگی داشته باشد سفید باقی گذاشت تا با تضادی که نسبت به زمینه ایجاد می شود هم حجم و هم فیگورها فرصت بیشتری برای خودنمائی داشته باشند.
جهت درک بیشتر مطلب به راندوهای ارائه شده توجه نمائید .
در راندوی ذیل جهت ایجاد تضاد با زمینه برخی فیگورها
رنگ آمیزی شده و برخی دیگر سفید باقی گذاشته شده اند.
فیگور در دید ناظر ، ترسیم و راندو : سپیده علیمحمدزاده
آثار دانشجویان 3.jpg
- فیگورهای مطلوب جهت استفاده در نما و مقطع 4.jpg
- فیگور در دید پرنده - صفورا عبدی



نقد و تحلیل آثار دانشجویان
دانشجو : نجمه کامل sketch-exercise%20(1).jpg
نقد و تحلیل آثار مطروحه ، صرفا از جنبه ی بیان گرافیکی و قدرت ارائه و راندوی طرح بوده و به مباحث تحلیل فرمی و سنخیت فرم و موضوع با طرح ، پرداخته نشده است.
نکات مثبت و منفی ارائه :
- تسلط و اطمینان در ترسیم خطوطی با ضخامت های متنوع
- ایجاد سطوح مثبت و منفی به نحوی که راندوی طرح به خوانایی بیشتر طرح کمک نموده است .
- ایجاد بیشترین تیرگی و تاکید در طرح معماری ( عناصر محیطی در حاشیه کار چشم را به سمت سوژه اصلی هدایت می کنند .)
- جهت ایجاد وحدت در راندوی طرح بهتر است دو رنگ سرد و گرم استفاده شده به صورت مجزا استفاده نشود در بخش هایی از طرح با ترکیب دو رنگ از گسست ایجاد شده کاسته می شود.
- استفاده از فیگور می تواند به بیان ملموس تر حس فضایی کمک نماید .
- قرار گرفتن نقطه گریز ، درست در مرکز تصویر به پرسپکتیوهای جذاب منجر نمی شود به حاشیه بردن نقطه گریز و استفاده از نقطه ی گریز فرعی دوم در پرسپکتیوهای یک نقطه ای ، نتیجه ای مطلوب تر را به دنبال خواهد داشت .
دانشجو : نسترن عبدالمحمدی sketch-exercise%20(3).jpg
دانشجو: عطیه ایر ویژه دوست sketch-exercise%20(2).jpg
در دو اثر ارائه شده بالا تکنیک ماژیک های نیمه خشک شده به صورت توامان با ماژیک های خاکستری تاچ استفاده شده است.و از رنگ شماره 185 تاچ و یا مداد رنگی آبی جهت رنگ بخشی به آسمان استفاده شده است .درجات مختلفی از تیرگی که در سطوح در اثرنور و سایه و همچنین تفاوت در بافت و مصالح ایجاد شده اند به جذابیت راندوی طرح کمک نموده است هیجان در ترسیم خطوط ، در پویاتر شدن ارائه ، تاثیر مطلوبی داشته است. ضمن اینکه همانطور که در جلسات پیش اشاره شد تکنیک مذکور به جهت سرعت بالا در ارائه یکی از تکنیک های مناسب در آزمون اسکیس است.


مطالب مشابه :


دید پـرنده 2

تصویر23- پرسپکتیو هوایی "وُرلـد"، آنگونه که قراربود باشد. ( از" دید پرنده " )




تمرین پرسپکتیو 04

با توجه به پلان ارائه شده، مطلوب است ترسیم پرسپکتیو دو نقطه ای (دید پرنده) از محل مشخص شده.




دانشگاه مازیار - 45

پرسپکتیو دید پرنده خارجی جهت نمایش کامل کلیات و جزئیات حجم طراحی شده از دید پرنده و




پرسپکتیو

در تصویر تریمتریک پرسپکتیو از سه زاویه بین محورهای نابرابر تشکیل می شود. (دید پرنده)




طراحی مدرسه ی راهنمایی (پرسپکتیو از دید خیابان اصلی)

طراحی مدرسه ی راهنمایی (پرسپکتیو از دید خیابان اصلی) طراحی مدرسه ی راهنمایی (دید پرنده)




نحوه شیت های پایانی

پرسپکتیو : دید پرنده ( حجم کلی ) ، پرسپکتیو از فضاهای داخلی ، پرسپکتیو از ورودی و لابی




بررسی سوالات کارشناسی ارشد.

5.آرایش فضای سبز در مجموعه 6.پرسپکتیو دید پرنده 7.سایت پلان پرسپکتیو دید پرنده از کل مجموعه




اسکیـــــــــــــــــــــــــــــس

4- گاه جهت ترسیم فیگور در پرسپکتیو ، صرفا از 3- در پرسپکتیو ، بویژه پرسپکتیو دید پرنده




تحلیل سایت و تقسیمات فضایی

دور از دید میبایست یک پرسپکتیو با دید پرنده از کل مجموعه و دو پرسپکتیو از




برچسب :