شعر و معماری

ديباچه 

شعر هنری کاملا واضح در جهانی مشترک با معماری است،شعر جاودانگی یافتن،استنباط احساس انسانی است،در لحظه ای گذرا،در جامه واژه ها،وحال معماری هنر خلق فضاست،بیان هوشمندانه در خلق فضاست. نگاهی به گذشته آنها این موضوع را روشن تر می سازد،زیرا در کشور کهنسالی چون ايران که داراي قدمتي بسيار است،وجود افراد بزرگ در ان امري طبيعي به شمار مي رود،در زمينه علوم ادبيات مي توان به بزرگاني چون فردوسي،سعدي،حافظ... را كه اين سرزمين در طي ادوار مختلف در خود جاي داده است،اشاره كنيم و همينطور استفاده از اشعار شاعران در بناهايي واز آن مهم تر آرامگاه های شاعران نیز خود به خوبی گواه این مطلب است،بگونه ای که باعث عجین شدن معماری و شعر شده است،بنابراین وجود این دو هنر درکنار هم طبیعتا محصولات جالب توجهی را پدید می آورد،مقاله حاظر ضمن بررسی وجوه مشترک این دو هنر با مفهوم شعرگونه به رابطه عمیق شعر و معماری می پردازد. 

مقدمه

معماری ایران دارای مفاهیم و معانی خاص به خود است .کوچکترین جزء شکل دهنده ، در یک اثر معماری دارای مفهوم و معنی خاص به خود است،از نگاهی تاریخی ادبیات ایران خصوصا در مبحث شعراز محتوا و گستردگی ای بس عمیق برخوردار می باشد، و سرودن اشعار شاعران مختلف با موضوعات متفاوت در هر جایگاهی حالات گوناگونی به انسان دست می دهد، زیرا شعر بر روح و روان آدمی تاثیر می گذارد،حال با این تفاسیر مشخص است که شعر بر هنری مانند معماری نیز اثر می گذارد،همانند ساخت مقبره ها و آرامگاه هایی برای شعرای معروف که برگرفته از شخصیت های سربلند آنها می باشد.در حقیقت ناآشناترین افراد هم با مقوله شعر آشنا هستند،که این موضوع در احساسات آدمی جای می گیرد،و حال این بحث با این معنی عمیق در معماری نیز دیده می شود،قرارگیری اشعاری متناسب با فضاهایی خاص مانند زورخانه ،نگارخانه...که با این کار مخاطب با سرودن شعر در محیط های گوناگون به طور واضح تری با فضای مورد نظر ارتباط برقرار می کندو این هنر معمار است که با این حرکت بر تاکید آن فضاها می افزاید،این گونه ای است از تزکیب شعر و معماری. 

شعر در معماری

شعرا در تمامی ادوار زیباترین و پرمایه ترین احساسات انسانی رادر قالب کلام موزون و آهنگین خویش انعکاس می دادند و از سرچشمه غنی معارف بشری برای خلق موسیقی مکتوب سود جسته و گفتگویی بی زمان را در سناریوی تاریخ رقم زده اند . شعر واقعیت را به تجرید می کشد.

و معماری از تجریدها به سمتواقعیت حرکت می کند و یک احساس متعالی را از پس خطوط به یک فضای ملموس مبدل می سازد همانگونه که افراد گوناگون می توانند برداشت های متفاوتی از شعر یکسانی داشته باشند.

مخاطبان یک اثر معماری هم می تواننداحساسات متفاوتی را دریک فضای عینی تجربه کنند ؛ در واقع همانگونه که سراینده ابیات,سعی در به اشتراک گذارندن مفاهیمی با خوانندگان خویش داردولی هربار که شعری خوانده می شود در واقع شعرجدیدی سروده می شود موفقیت معماران هم (اگر موفقیت را عامه پسند بودن یک اثر بدانیم ) صرفاً به میزان پختگی خطوط طراحی وابسته نیست بلکه هر مخاطب معماری به تنهایی شاعرفضایی نو است.قافیه و ردیف در شعر فضا حرکات موزون خطوطی است که آهنگ زیستن را زمزمه می کنند.

ایده هایی برای خلق آثاری ماندگاردر اختیار معماران قرار دهندو در مقابل معماری و معماران هم بارها دستمایه های شاعرانه ای را فراهم آورده اندکه یافتن و برگزیدن آنها دردیوان های بجا مانده آنچنان سهل و ساده نمی نماید.

معماری وشعر را طبق تحقیق آقای نیا خلیلی می توان در سه زمینه فضا،حرکت وهندسه بررسی کرد،که من در اینجا این موضوع را فقط دربحث فضا مطرح می کنم.

 

فضا

فضا خیال و خیال فضا است . هر چیزی که انسان به آن فکر می کند و یا در خیال خود می پروراند دارای فضایی است . فضا وجود مادی ندارد ولی این قابلیت را دارد که در وجود خود عناصری مادی و یا معنوی را جای دهد . انسان تنها زمانی قادر است حالتی خاص، مثلاً ناراحتی یا خوشحالی را به فردی دیگر منتقل نماید که فضایی غمگین یا شاد ایجاد کرده باشد و این فضا نیز توسط دیگران قابل درک باشد .  

فضا و معماري  

-فضای معماری فضایی کالبدی است و از طریق بصری درک می شود .

-فضای معماری هدفی خاص را دنبال می کند که القاء هدف آن در تمام افراد جامعه و در سطوح فکری مختلف تقریباً یکسان می باشد . ( نظیر مسجد شیخ لطف الله (.

-فضای معماری فضایی است که در دل خود عناصری مادی را جای داده است .

-فضای معماری دارای روح است و در ذهن انسان رسوخ می کند و خیالاتی خاص را پدید می آورد .  

فضا و شعر 

تمامی هنرها وجود خود را از طریق ایجاد فضا به دست آورده اند . فضایی که هنرمندی با نگرشی خاص نسبت به دنیای پیرامون خود آن را خلق کرده است . شاعر فردی مثل سایر انسانهاست . او در زندگی خود به نگرشی خاص می رسد . او می خواهد سایرین را از این نگرش آگاه کند بنابران نیاز دارد تا فضایی را ایجاد نماید .

شعر ، فضای اوست . و شعر در خود کلماتی منظوم ، دارای وزن و ریتم را جای داده است. 

فرو داشت دست از کمربند اوی تهمتن چنان خیره مانده بدوی

دو شیر اوژن از جنگ سیر آمدند تبه گشته و خسته و دیر آمدند

دگر باره سهراب گرز گران ز زین برکشید بیفشرد ران  

شاعری که با جملات آهنگین خود معماری توصیف می کند،تلفیقی از این دو هنر را ایجاد کرده است:

سهراب سپهری:"در باغ ایرانی جوی آب با کاشی های آبی چیزی است،بیش از نصف آسمان،چیزی مقدم بر انعکاس آبی (سپهری،هنوز درسفرم).  

کاربرد­های شعر و ادبیات درمعماریشعر و ادبیات دو ابزار نیرومند برای طراحی به شمار می‌روند تمامیشیوه‌های ادبی سودمند هستند، اما برای اهداف طراحی خلاق، شعر بر ادبیات رجحان دارد. شعر به مثابه مجموعه‌ای از كلام مكتوب است كه رویكردهای جمعی مردم را خلاصه می‌كندو به عنوان بیانگر «یكتایی» ویژه فضا و مكان لازمه هر طرح ملی، منطقه‌ای و محلیاست.

قطعات ادبی، مانند «صورت مساله» معماری از اواسط دهه 1970 تا اواخردهه 1980 مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود. آنها از اولویتهای عملی معماری، دست بهساخت گزیده‌هایی زدند كه آنها را می‌توان با ارزش هنری‌شان به عنوان قطعات ادبیتلقی كرد.

یكی از عوامل بنیادی مشترك میان شعر و معماری شفافیت است، سبكیاست و یا شاید تمام هستی است. شعر و معماری می‌توانند در نور با یكدیگر هم آوا شوندو با ذات نوری خود فاصله‌ها را از میان بردارند و معماری كه شاعر فضای شایسته زندگیاست. در آزادمنشی، شعر، همنشینی و آمیزش با تلاشهای خلاقانه، الهام‌بخشی وانگیزه‌بخشی را می‌جوید.

فضایی شاعرانه است كه با مواد و مصالح ساخت و سازو تلفیق فضاها حس سیالیت و سبكی را به مراجعه كننده و فضا ببخشد و تصاویر ذهنی وخیال‌انگیز ایجاد كند. انسان با حواس پنجگانه خود با محیط اطراف ارتباط برقرارمی‌كند. در بعضی موارد خاطره‌ای ماندگارو تأثیرگذار حاصل ارتباط انسان با محیطاطراف اوست. در طراحی فضای شاعرانه و ادبیانه چنین كیفیتی مطلوب به نظر می‌رسد.شعروادبیات می­توانند برای طراح از نظر آموزشی وهمچنین الهام­بخشی، بسیارمفید باشند. و به شیوه­های زیر در راهبردهای آموزشی سودمند واقع شوند:

1- ازطریق مشاهده­ی قواعد حاکم بر ساختار اثر ویژه­ی ادبی یا شعر.

2- ازطریقمشاهده­ی شیوه­ای که نویسندگان و شعرا تلاش می­کنند ازطریق آن پیام مرکزی را کهجوهره­ی طرح کلی است آشکار سازند.

3- ازطریق شیوه برخورد نویسندگان با راز وشگفتی.

4- ازطریق کمینه ساختن ابزارهای بیان و تلخیص نظامی که فرد برای خلقاثر برمی­گزیند.

5- ازطریق معنایی که به واژه­های مختلف و موقعیت­ها اختصاصداده­شده­است.

6- ازطریق کاربرد ویژه زبان، بافت در کاربرد واژه­ها و بافتکلی اثر ادبی.

7- ازطریق تقابل وزن، قافیه و آهنگ کلی اثر -که با دشواریکلام آهنگین (مقفا) ارتباط دارد- با ابزارهای دیگری جز این­ها برای بیان حال و هوایدوران.

8- ازطریق تأکید بر فرم دربرابر تأکید بر معنا.

9- از طریقآهنگ کلی قطع ه به ­عنوان تفسیری انتقادی از زمان و مکان خود یا قطعه­ای که بیانگرخرد عمومی و رویکرد کلی مردم نسبت به موضوعات مورد تفکر است.

10- ازطریق سهمارزشمند تفاسیر نویسندگان و شعرا از حرفه خود و نیز سهم نقد ادبی مجموعه­ای کامل ازنظام زیبایی­شناختی که ارتباط بسیار قوی با زیبایی­شناسی معماری دارد. 

نتيجه گیري  

جمع بنديوقتي از هويت ايراني صحبت مي کنيم مراد فصل مشترک همه ايرانيان در طول تاريخ است. اين هويت در هزاران آيينه منعکس است و هر کدام از اين آيينه ها وجوهي از آن را نشان مي دهند. در اين ميان شعر و ادبيات جايگاه ويژه اي دارد.عالي ترين شکل هنر شعر است. و عاليترين شکل شعر غزل. معماري عالي شعري است که با آجر و کاشي سروده مي شود.

 

 

 


مطالب مشابه :


شعر و معماری

درک و بیان محیط. تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک




مقبره سه گنبد ارومیه

درک و بیان محیط. تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک




اصول عكاسی معماری

درک و بیان محیط. تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک




شش نکته برای یادگیری بهتر

درک و بیان محیط تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط




دانلود کتابهای طراحی ...

هر چند در نظام آموزش معماری دوره کارشناسی جدید در ایران ، درس "درک و بیان محیط" متولی آموزش




آنتي دوآليسم و تئوري زيبايي شناسي

درک و بیان محیط تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط




معرفی کامل سه گنبد

درک و بیان محیط. تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک




سر در گمی زندگی در فضای مجازی

درک و بیان محیط تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط




سه پل یکپارچه از سانتیاگو کالاتراوا

درک و بیان محیط. تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک




برچسب :