انتخاب شاعر مردمی در جشنواره شعر فجر و انتقادها

اخیرا در جشنواره شعر فجر مردمی ترین شاعران یک ده پیش کشورمان

برگزیده  و معرفی شدند. «علیرضا قزوه و حمید رضا برقعی ».

همین انتخاب باعث برانگیخته شدن انتقادهایی از سوی افراد مختلف

شده است . ظاهرا اختلافها بر می گردد به تعریفی که از شاعر مردمی

 در بخش داوری و نظرسنجی جشنواره وجود دارد.

شاعر مردمی کیست ؟

در اینکه قزوه و برقعی شاعران موفق بخصوص در شعر آیینی هستند

 کسی شک ندارد . این دو شاعر جوان بهترین غزلها را در وصف

اهل بیت عصمت و طهارت سروده اند . مردم ما به اهل بیت عشق

می ورزند و شاعری این خاندان پاک از زمان حضورشان تا کنون

افتخار بزرگی بوده است . در نتیجه شاعری که در وصف اهل بیت

شعر بسراید نزد مردم هم از محبوبیت خاصی برخوردار خواهد بود .

اما آیا این به تنهایی دلیلی بر مردمی بودن شاعر است ؟

شاید بتوان گفت اگر مثلا مردمی بودن شاعر ده بخش داشته باشد

سرودن  شعر در وصف اهل بیت یک بخش از این ده بخش محسوب

 می شود . بنابراین شاعر اهل بیت صرفا شاعر مردمی نیست . بلکه

 شاعری است که تنها به یکی از دغدغه های مردم پرداخته است و 

امثال قزوه و برقعی  به راستی توانسته اند انتظار مردم را در توصیف

 و مدح اهل بیت بر آورده کنند .

بنابراین شاعر مردمی کسی است که نه فقط برای مردم بلکه از مردم

 هم بسراید . از سوگ و سرور . از رنج ها و دردها و شادی ها و غم ها .

 از نابسامانی ها و نامرادیها . از عشق ها و نفرت ها .

 این مردمی بودن در بخشهای دیگر جامعه هم قابل تعمیم است .

مثلا اگر بخواهند مردمی ترین روحانی را برگزینند چه کسی رامعرفی

خواهند کرد . آیا شهید مطهری مردمی تراست یا مرحوم کافی ؟ 

آقای قرائتی مردمی تر است یا سید حسن خمینی ؟

همچنین اگر بخواهند مردمی ترین روشنفکر را انتخاب کنند آیا

جلال آل احمد یا شریعتی یا سروش ؟ کدام یک مردمی ترند . 

معتقدم مردمی بودن را باید از قرآن بیاموزیم . خداوند در قرآن کریم با

مردم سخن می گوید : یا ایها الناس ... ناس یعنی همه مردم .  یعنی

همه مردم با تمام ویژگی های انسانیشان . یعنی مردم در هر رنگ و نژاد

 و ملت و کشور . قرآن کتاب هدایت برای همه این مردم است . پس قرآن

 کتاب مردمی است.با تمامی مردمان سخن می گوید.تنها با یک عده خاص

حرف نمی زند.به هدایت افراد خاصی نمی اندیشد.به انسان می اندیشد که

کوچکترین واحد از مردم(الناس) است.اکنون اگر شاعری اندیشه و شعرش

 در افق قرآن باشد و از انسان با تمام ویژگیهایش بسراید این شاعر

مردمی است.همین شاعر مردمی اگر لب به شعری در وصف اهل بیت

بگشاید طوبی له و حسن مآب. وگرنه در تاریخ ایران زمین شاهان و

نوادگانشان از شعر و شاعری  و حتی مقتل نویسی برای اهل بیت کم

نگذاشته اند اما آیا کسی می پذیرد که آنها مردمی هستند ؟      


مطالب مشابه :


شعری زیبا از مهرداد اوستا در وصف معشوق

شعری زیبا از مهرداد اوستا در وصف معشوق. حالا یک بار دیگه شعر رو بخونید .




شعر «معشوق من» از فروغ فرخزاد با تحلیل

شان کشید و تلاش شان را برای شناخت جهان بدون درک نقش زبانی که برای وصف در شعر «معشوق




بخش ۲ - در وصف معشوق

در وصف معشوق. برای مشاهده معنی هر واژه در متن وبلاگ کافیست روی واژه موردنظر دو بار کلیک




معشوق در اشعار حافظ

معشوق در شعر حافظ سر عاشق که نه خاک در معشوق




شعر حرام، شعر حلال؛ نصرالله پورجوادی

بنا بر این، اگر چه اشعار عاشقانه فارسی، از جمله اشعاری که در وصف اندام معشوق در شعر بیان




سیر معشوق در ادب پارسی

که نگاهی که در شعر به معشوق شده، نگاه های جدید در وصف معشوق فکر می‌کنم و




چشم معشوق

در شعر و ادب فارسی همواره شاعران درتوصیف چشم معشوق به رنگ سیه آن هایی از این وصف




معشوق در شعر فروغ/قسمت دوم

از شرح محنت ایام و شکایت فراق و وصف دمن و این رو تمایل به طرح معشوق فردی گاهی در شعر معاصر




انتخاب شاعر مردمی در جشنواره شعر فجر و انتقادها

جلوه ی معشوق. در نتیجه شاعری که در وصف اهل بیت . شعر بسراید نزد مردم هم از محبوبیت خاصی




برچسب :