استراقِ سمع!!/تدبر سوره جن

تدبر سوره جن:

سیاق اول: (از آیه 1 تا 19)

از ابتدا خداوند به پیامبر میفرماید که ماجرای جنیان رو بیان کن با این مضمون که گروهی از جنیان گفتن ما قرائتِ قرآن توسطِ پیامبر رو شنیدیم و اون بسیار تعجب برانگیز بود.

همین باعث شد که ما به قرآن «ایمان» بیاریم چون باعثِ کمال و رشده و هر موجودی فطرتاً به دنبال رشد و کمالِ...

و اینکه شانِ پروردگارِ ما بلند مرتبه هستش و هرگز کسی رو شریکِ خدا قرار نمیدیم، چه در طولِ خدا (پدرِ خدا، پسرِ خدا) چه در عرضِ خدا (همسر، شریک، همکار)

عشقِ به انبیا و اولیا هم به این معنی نیست که اگر اونها از ما راضی شدن پس خدا هم از ما راضی میشه، بلکه به این معنی هستش که اگه خدا از ما راضی شد اولیا هم از ما راضی میشن و ما اولیا رو هم شریکِ خدا قرار نمیدیم...

جنیان گفتند قبل از اینکه به قرآن ایمان بیاریم، ابلیس کلماتِ ناروایی رو به خداوند نسبت میداد و از این جهت قرآن برای ما عجیب بود که گمان میکردیم هیچکدوم از جن و انس به خدا دروغ نمی بندن اما ما ساده لوح بودیم...

از روی ساده انگاری به شعرها، کلیپ ها، سخنرانی ها و حرفهای ساختگی ایمان میاریم چون از روی احساسات، خدا رو یه خدای (نعوذ بالله) عبث کار، بی حکمت، منفعل در برابرِ بشر، خادمِ بشر (تفکرِ اومانیستی و سکولاریستی) معرفی میکنن و معاد رو زیر سوال میبرن که هرکار خواستی بکن،خدا ارحم الراحمینه...

در حالیکه خداوند در قرآن (و لقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدکر/ سوره قمر، آیات 17-22-32 و 40) فرموده ما قرآن رو برای فهمِ همگان آسان قرار دادیم اما پندگیرنده ای وجود نداره...پس نیازی به کلیپ و شعر و ترانه و سخنرانی و نسبت دادن احساساتِ شخصی به خداوند برای شناختش نیست، باید به خودِ قرآن برای شناختِ خدا رجوع کرد...

اما چی شد که جنیان به قرآن ایمان آوردن؟

به این خاطر که مردانی از انس به جن پناه آوردن و اونها رو حامیِ خودشون دیدن، در حالیکه به گمراهی هردو گروه اضافه شد...

چون جنیان فکر میکردن خیلی مهم هستن که بهشون پناه آورده شده و گمراه شدن و از اونجایی که اطلاعات درستی در اختیار نداشتن و اون اطلاعات رو در اختیارِ انس میذاشتن، باعثِ گمراهیِ انس شده بودن...

و تمامِ علتِ گمراهیِ اونها بخاطرِ این بود که فکر میکردن خداوند دیگه کسی رو به عنوان رسول مبعوث نمیکنه...

ریشه ی پناه آوردنِ انس به جن این بود که چون در امرِ رسالت تاخیری ایجاد شده بود، انس به جن دستور دادن که ما رو از امور غیبی و آسمانها با خبر کنین...

جنیان وقتی به این امر از طرفِ انسان فرمان داده شدن به سمتِ آسمان رفتن و با امرِ جدیدی مواجه شدن، اونم اینکه دیدن آسمان پر از نگهبانه و هر لحظه امکانِ این هستش که توسطِ شهاب تیربارون بشن...

از اینجا بود که شیطان پرستی (به تعبیر درست شیطان گرایی) شکل گرفت. چون انسانها از جن (شیطان) برای آگاهی از عالمِ غیب سوء استفاده کردن و اونها رو به اختیارِ خودشون در آوردن، تا قبل از قُرُق شدنِ آسمان جنگ با خدا معنا نداشت و جن گرایی هم مطرح نبود اما همینکه آسمان پر از نگهبان شد و راهِ قاچاقِ (استراق سمع) جنیان بسته شد، جن گرایی شروع شد، چون تا قبل از این جنیان، امور رو به صورتِ ناقص و با جعل و دروغ مطرح میکردن اما چون این راه بسته شد این جریان شکل گرفت...

به همین خاطر به نتیجه ای رسیدن، اونم اینکه گفتن 2 راه بیشتر وجود نداره، یا خداوند کلاً راهِ عالمِ غیب رو بسته تا بشر در جهلِ مطلق بمونه یا راهِ قاچاقِ ما جنیان رو بسته...

به همین خاطر به دو دسته تقسیم شدن، گروهی از جنیان صالح شدن و به دنبالِ تحقیق درباره ی این امر رفتن و گروهی از جنیان از این راه خارج شدن و کافر...

از آیه ی 12 به بعد صحبت های گروهِ صالحِ جنیان درباره ی خداونده...

صالحان گفتن هرگز ما نمیتونیم خدا رو به زانو در بیاریم و حتی با فرار کردن از دستش هم نمیتونیم خدا رو عاجز کنیم...

و این همون قرآنی هستش که هرکس بهش ایمان بیاره به رشد و کمال میرسه و در این صورت دیگه نه از نقص در پاداش هراس داره نه از مجازات...

و اینکه گروهی از ما تسلیم شدیم و گروهی خارج از فرمانِ خدا و هرکسی که بعد از « ایمان»، « اسلام» بیاره (تسلیم شدن) به اون رشد و کمال دست پیدا میکنه...

و اما اونهایی که از فرمانِ خدا خارج شدن هیزمِ جهنم هستن...

در آیه ی 16 خداوند میفرماید حال اگه بعد از «ایمان آوردن» و «اسلام آوردن» در این امر «استقامت» داشتین بهتون آبِ حیات بخش (نعمت، رفاه، آسایش و آرامش) میدم...

اما این آب حیات بخش (نعمت، رفاه، آسایش و آرامش) رو در اختیارتون میذارم تا شما رو «آزمایش» کنم تا ببینم باز هم به ذکرِ من مشغول هستین یا اسیرِ دنیا میشین، و هرکسی که اسیرِ دنیا شد به بدترین عذاب دچار میشه...

پس «ایمان» (آیه 2) + «اسلام» (آیه 14) + «استقامت» (آیه 16) + «آزمایش و سربلندی از امتحان» (آیه 17) = قرب الی الله...

قرب الی الله چطور حاصل میشه؟

در آیه ی 18 مطرح شده با به جا آوردنِ سجده (هم سجده ی ظاهری هم رعایتِ تمامِ مسائل عبودیت) قرب حاصل میشه، چون نهایتِ ذلت و فروتنی و خواری در سجده و به خاک افتادن مخصوصا در نماز نشون داده میشه...

آیه ی 19: حالا که پیامبر میخواست به نماز و سجده و عبودیتِ خودش بپردازه، عده ای از انس مزاحمِ پیامبر شدن و شروع به تمسخر و اذیت و آزارش کردن...

 

سیاق دوم: (از آیه 20 تا 28)

پیامبر (به دستورِ خدا) فرمود من تنها خدارو می پرستم و برای خدا شریک قائل نمیشم...

و من صاحب اختیار نیستم تا جلوی رسیدنِ ضرر یا نفع به شما رو بگیرم...

من حامی و پناه دهنده ی هیچکس نیستم و همه باید به خدا پناه ببرن...

مشرکانِ انس شروع کردن به مسخره کردن که پس تو چه کاره ای؟!!

پیامبر می فرماید من فقط ابلاغ کننده ی دستوراتِ خدا هستم و هرکسی که عصیان گری کنه به زودی جهنم براش آماده میشه...

مشرکان باز شروع به استهزا میکنن که تو که نه میتونی جلوی ضرر و رشد رو بگیری نه حامی و پناهنده ای، ما به راحتی میتونیم تو رو ریشه کن کنیم...

پیامبر می فرماید که به زودی وعده ی خدا رو می بینید و می فهمید که چه کسی از یاور و جمعیتِ کمتری برخورداره و کی هستش که آسیب می بینه...

مشرکان باز میگن حداقل بگو زمانِ وعده ی عذاب کی میرسه؟

پیامبر در جواب میفرماید شاید زمانش نزدیک باشه شاید هم یک زمانی دیگه که خداوند براش اجلی رو تعیین کرده و غیر از خداوند کسی به امورِ غیبی به هیچ وجه آگاهی پیدا نمیکنه... (در جوابِ افرادی که ادعای ارتباط با عالمِ جن و غیب و سحر و تعبیرِ خواب دارن)

مگر اینکه خودِ خداوند علم غیب رو در اختیارِ تنها رسولانی قرار بده که خودش به این امر راضیِ و حتی با این حال باز هم خودِ خداوند بر تمام اقوال و گفتارِ رسولانش احاطه داره و اونها رو رصد میکنه...

تا معلوم بشه که هرچه پیامبران ابلاغ میکنن همه از جانب خداست و به همه چیز خداوند علم داره و اونها رو به احصا در آورده...

 


مطالب مشابه :


متن سخنرانی استاد پناهیان با محوریت ایرانیان زمینه ساز و صفات برجسته یاوران امام زمان

وقتی که این آیه نازل شد وپیامبر گرامی اسلام آیه را برای مردم شروع می کند قلّه ای برای




با “چرا“ شروع کن – خلاصه سخنرانی سایمون سینک در TED

با “چرا“ شروع کن – خلاصه سخنرانی سایمون ممکن است همین آدم وسیله‌ای برای آیه قرآن




کار ما تازه شروع شدهــ استـــــــــ

جلیلی به سخنرانی برای آیه ای بود که بر برای یک شروع مغتنم است برای اینکه




شروط سخنرانی

به طور مثال، آیا سخنرانی خود را با آیه ای از بلکه برای بقیه سخنرانی شروع سخنرانی




موضوع سخنرانی : تبلیغ

موضوع سخنرانی : شروع بحث خالی از لطف نزد شخص آمد و هدیه ای برای او آورده بود به




زیبا سخن بگویید و خطاب كنید، تا جواب زیبا هم بشنوید .

به طور مثال، آیا سخنرانی خود را با آیه ای از برای سخنرانی شروع سخنرانی سلیقه ای




استراقِ سمع!!/تدبر سوره جن

از روی ساده انگاری به شعرها، کلیپ ها، سخنرانی جنیان بسته شد، جن گرایی شروع سوره ای برای




انتقاد شدید عبدالرضا هلالی از فیلم "رستاخیز"

حجت الاسلام صادقی با بیان احکام سخنرانی خود را شروع کرد آیه ای که و وسیله‌ای برای




برچسب :