نشست نقد و بررسی کتاب مرزهای اخلاق

نشست نقد و بررسی کتاب مرزهای اخلاق نوشته شیرزاد پیک حرفه

تهيه و تنظيم: خانم زهرا خانجانخاني


مرزهای اخلاق

با حضور نویسنده شیرزاد پیک حرفه  ، دبیر جلسه دكتر بخشعلی  قنبری  و هم چنین   دكترافراسیاب پور  در روز چهارشنبه 3 مهر ماه 92 در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدا دبیر جلسه ، دكتر قنبری با توجه به اینکه  یکی از ضرورت های جامعه، اخلاق می باشد، به بررسی مفهوم اخلاق ، علم اخلاق ،  فلسفه  اخلاق و اهمیت آن پرداختند. 

همانطور که در قرآن آیه ای در مورد اجل افراد آمده است ،  در مورد امت ها هم  اجلی ،  مطرح شده است که  نه پیش  می افتد و نه پس.[1](اعراف/34)

یکی  از علل  انحطاط  افراد و جوامع ، منحط شدن اخلاق  در آن جامعه است که تجربه تاریخی هم  آن را  تایید نموده است.

وی افزود: یکی از  دلایل  بی اخلاقی در جامعه  انسانی،  باقی ماندن در سطح اخلاق است و در واقع یکی از معارفی که توانایی دارد که  انسان ها  را از سطح به عمق  دعوت کند، علم اخلاق است.

در واقع  می توان گفت که فلسفه اخلاق، توانایی آن را دارد  که ما را به عمق اخلاق آشنا سازد.

این استاد دانشگاه  در معرفی کتاب "مرزهای اخلاق" ،  ویژگی ها  و جنبه های مثبت  کتاب و برتری آن  را اينچنين برشمرد :

1-   این کتاب به عنوان  و موضوع خود پایبند است.

 2.  این کتاب، یک تالیف است  و  البته می تواند خواننده را زودتر به نتیجه  برساند.

3. به قلم عالمانه  و روان  نوشته شده  است.

4.  در پایان هر مبحث ، به نقد نظریه ها پرداخته است.

در ادامه جلسه ، " دكتر پیک حرفه" مولف کتاب ، به معرفی و گزارش  کتاب خود  پرداخت.

وی، دغدغه اصلی  خود را در نوشتن کتاب ، طرح پاره ای از پرسش ها  می داند  که با جان و تن  مخاطب، حادثه بیامیزد نه صرفاً پاسخگویی به پرسش های فلسفی.

وی افزود که : در آغاز با  استفاده از  10 پرسش  بنیادین  و سوال اساسی ،به دنبال ایجاد عطش فلسفی  در این حوزه از فلسفه اخلاق است.

1 - محدوه اخلاق تا کجاست؟

2- آیا همه اعمال ما باید در حیطه  داوری قرار بگیرد و یا تنها برخی از آنها باید در حیطه داوری گنجانده شود؟

3- آیا اخلاق  فقط، کارِِ بد نکردن است  و یا نه ؛ علاوه بر آن ، انجام کار خوب هم، وظیفه اخلاقی ماست؟

4- آیا  انجام ندادن  برخی امور ؛ مثل  غیبت نکردن و دروغ نگفتن  و... ؛ می تواند گواه بر اخلاقی بودن  انسان ها باشد و یا  ما انسان ها  برای اخلاقی بودن، دست کم در پاره ای از موارد، ملزم به انجامِ برخی کارها مثل  کمک به دیگران هستیم؟

5- کمک به دیگران،  وظیفه اخلاقیِ ماست و یا  فقط لطف ماست؟

6- آیا اگر  تقاضاها  و مطالبلات اخلاق  از  انسان ، با علایق شخصی او (نسبت به خود ،دوستان و خانواده) ناسازگار باشد  باید جانب کدامیک را گرفت؟ همیشه باید جانب اخلاق را گرفت و از علایق شخصی خود دست شست؟ یا اینکه علایق  شخصی می تواند بر الزاماتِ اخلاقی اولویت داشته باشند؟

7- آیا مطالبات اخلاق  می توانند حتی، خودآیینی و یکپارچگی شخصیت ما را  هم  تحت تأثیر قرار دهند؟

8- اخلاق می تواند تقاضاهای شدید و پرهزینه ای از انسان داشته باشد؟  یا اینکه  این تقاضاها باید به گونه ای باشد که بیشتر مردم  بتوانند از عهده آن برآیند؟

9-چرا باید انسان،  باید اخلاقی باشد ؟ از چه قواعد اخلاقی  باید پیروی کند ؟ و این قواعد اخلاقی چطور توجیه می شوند؟

10-اصلاً پیروی از قواعد اخلاقی، عاقلانه و به نفع انسان است؟ انسان، از لحاظ  اخلاقی مجاز است تا در پاره ای از موارد،  آن ها را زیر پا بگذارد؟ و یا  همیشه باید به  اخلاق مقید و پایبند باشد؟

نویسنده برای ایضاح مطلب  به بیان  مثال های   پرداخت که  برخی زاییده فکر  خود نویسنده و برخی  درکتاب فلسفه اخلاق غربی آمده است.

در بخش دوم جلسه ، دكتر افراسیاب پور در نقد و بررسی کتاب  با تشکر و قدردانی از نویسنده کتاب  و حاضران در جلسه با شعری از  مولوی، نقد خود را آغاز نمودند:

                 هر که نقص خود را دید و شتاخت               اندر استکمال خود،  دو اسبه تاخت

کتاب  شامل دو بخش است:

بخش اول به نظریه حداقل گرایی، حداکثر گرایی و اعتدالگرایی و بخش دوم به نظریه قرار داد گرایی و  دفاع از نظریه "اعتدالگرایی حق محور "  که نظریه خود مولف است ، پرداخته است.

اشکال اول به نظر ناقد این بود  که کتاب، دچار ابهام شده است چرا که روال یک پژوهش منظم ، که ابتدا کلیات سپس  مقدمه  و بعد ادعاها و در نهایت نتیجه گیری بیاید ، در آن طی نشده است.

اشکال دوم در این است که کتاب که در صدد مطالبه اخلاق است  و نویسنده  از یک نظریه  خاص  دفاع نموده است.

فلسفه اخلاق 5 بخش دارد:

1.       اخلاق  هنجاری یا دستوری

2.       اخلاق  تحلیلی یا فرا اخلاقی

3.       اخلاق کاربردی یا عملی

4.       روانشناسی اخلاق

5.        اخلاق توصیفی

اشکال سوم اینکه در فلسفه این اندیشه که  در دو سوی یک نظریه ، اندیشه میانه  همواره صحیح و درست است ،پذیرفته شده نیست.

در پایان به  نقد های بیان شده، پاسخ داده شد و در نهایت حاضران در جلسه به بیان نقطه نظرات وسوال های خود پرداختند.

این نشست  از ساعت 17:15 الی 19:15 به طول  انجامید و  با حضور  حدود 20 نفر از اندیشمندان و دوستداران دانش  به کار خود پایان داد.

1] . «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ »(اعراف/34)؛(یونس/ 49)


مطالب مشابه :


آفرین پسر گلم ، آفرین دختر گلم

از مزایای کتاب لینک کردن وبلاگ در وبلاگ شما منوط به کسب اجازه از نویسنده با تشکر از




رمان محمد رسول الله.نویسنده:ابراهیم حسن بیگی

در این کتاب نویسنده با درایت ، ضمن آنکه متن را از حالت موضوع،‌ تشکر کرد و اذعان




نقد ،نقد منتقدین کتاب « از میقات تا میعاد»

نقد ،نقد منتقدین کتاب « از عمر تو هستند پس هیچ وقتی را بیهوده از دست مده مگر کاری




نشست نقد و بررسی کتاب مرزهای اخلاق

در بخش دوم جلسه ، دكتر افراسیاب پور در نقد و بررسی کتاب با تشکر و و نویسنده از متن دلخواه




جلسه نقدوبررسي رمان"ايراندخت"

نویسنده کتاب "کریسمس کتاب اشاره داشت و از وی تشکر به واسطه بازخوانی متن تشکر




10 کتاب پرفروش تاریخ کدامند؟

این کتاب از شاهکارهای ادبیات در این کتاب نویسنده تلاش داشته تا شیوه با تشکر از




غول چمنزار

این متن پشت جلد کتاب لینک کردن وبلاگ در وبلاگ شما منوط به کسب اجازه از نویسنده با تشکر




برچسب :