حق وباطل وشاخصه های آن

حق وباطل وشاخصه های آن

حتما متن زیر را مطالعه کنید.اگر خواندید بازهم با دقت یک بار دیگر بخوانید وبه دیگران هم اطلاع دهید.(مورد استفاده در تمام لحظه ها به خصوص در روزهای پیش رو)

پاسخ حجه الاسلام والمسلمین  استادهادی سروش  به سوال یکی از کاربران

سوال:شاخصه های مهم حق که با توجه به آن انسان در پرتگاه باطل قرار نمی گیرد چیست؟

باسلام بنظرم میرسد بهترین سوالی که تاکنون (دراین وبلاگ)مطرح شده این پرسش است.

 1-حق وباطل به چه معناست؟حق آنستکه دارای ثبوت وواقعیت است که توجه وعمل بآن عواقب نیکوئی بهمراه دارد وباطل درجهانبینی الهی دارای واقعیت نیست وگرائش به آن بسیارناپسنداست

 2-باطل به تعبیر زیبای قرآن در سوره رعد18.کف روی آب است که ببرکت آب خودرا بنمایش درمی اوردوپس ازاندک زمانی نابودمیشود.

3-وجودنمائی باطل درحاشیه حق همیشه بوده وخواهدبود.

4-براین براساس شناخت حق از باطل برای همه ضروری است درغیراینصورت سقوط به پرتگاه باطل اجتناب ناپذیراست.

 5- عمده راه شناخت حق از باطل که ازدیرزمان مورد توجه عوام بلکه خواص بوده معیار قرار داشتن انسانهای شناخته شده بوده که آنان در کجای جبهه بندی حق وباطل قراردارندوهستندکه براساس بیان معروف امیرالمومنین (ع) برای شناسائی حق نباید بدهان وگفتار انسانها نظر کردبلکه اول باید خود حق راشناخت و بعدانسانها راـ از اینجاست که زیبرآن شخصیت معروف صدراسلام وهماهنگ بااهل البیت(ع)مصداق بارزباطل میشود.(ن.گ به نهج/حکمت453)

6- بله اگر شخصیتی معصوم ازهرگونه معصیت واشتباه وخطاءباشدمیتواند معیار مابرای تمییز حق از باطل باشد مانندخود آنحضرت که پیامبر در باره اش فرمود علی مع الحق والحق مع علی.پس بعدازحضرات معصومین(ع) دیگراشخاص ملاک کامل حق وباطل نیستند.

 7-چرائی ملاک قرارنگرفتن افرادبرای سنجش حق ازباطل بجهت عوامل ذیل است الف) تلون و رنگ عوض کردن اشخاص(ر.ک نهج /خ176) ب)امکان دویشیدن دین برای دنیایشان (ر.ک نهج/نامه33) ج)اشتباهات زیادی برای بشر درتشخیص وعمل بحق درطول تاریخ دیده شده ومیشودکه جریان سقیفه -جریان خوارج و..نمونه های بارز آنست.

 8)ملاک تشخیص حق از باطل درمسائل اعتقادی _برهان_است و برهان استدلال محکم واستواریست که انسان رابه یقین جازم میرساندمنتهای مطلب این است که گاهی درمسائل عقیدتی _مغالطه _جای برهان مینشیندکه تشخیص چنین امری از افرادعادی ساخته نیست وباید به حکیمان وعالمان مراجعه نمود.

9) تشخیص وتمییزحق ازباطل در اموراخلاقی ساده تر بنظرمیآیدچون ازطرفی زیبائیهای اخلاقی مورد الهام انسان قرارمیگیرد(ر.ک سوره شمس) وبوسیله عقل ازطرف دیگر کمک میشود.

 10)اماجداسازی حق از باطل درامور اجتماعی وسیاسی که هم سخت است وهم بسیارمورد ابتلا, درنهج البلاغه خ/173شاخصه های حق جویان وحق طلبان دراین زاویه رادرگروهی میداندکه دارای سه وصف اساسی هستند که عبارت: ازبصیرت وآگاهی وصبر .که ما این سه عنوان بصورت واضحتری تبیین میکنیم :

 شاخصه اول: توجه به سوابق افرادوچگونگی گذشته شان مثلا سوابق مالک اشتر رامولی علی(ع)درنامه38نهج البلاغه برمی شماردتادرسی برای تشخیص حق از باطل باشد.

شاخصه دوم : مدعیان حق اهل باورند و در باور خودفقط متوجه دیده های خودهستند وحتی شنیده هاخویش را محورقضاوت قرار نمیدهند(ر.ک نهج/141)

شاخصه سوم:اهل حق ومخالفان باطل آنچه راارزشها ادعامیکنندبه آن پای بندند لذا امام اهل حق اگرادعامیکند دانه ای ازدهان موری نمیگیرد(نهج/خ224)این ادعا رابا آنچه که درموردبرادرش عقیل(نهج/224) به اثبات میرساند .

شاخصه چهارم: اهل حق از نظرات دیگران استقبال میکنند وبرآنچه خودبرآن شده اند تعصب نشان نمیدهندوچون دیدگاه خودراحقیقت میدانندازطرح نظرات مخالف هراسی بدل راه نمی دهند(ر.ک.نهج/حکمت173)

شاخصه پنجم:اهل حق دارای ثبات فکر واندیشه اندوهرروزطبق سلیقه ومنافع تبدل رای ونظرپیدانمیکنند(ر.ک.سوره نساءآیه 143).

 

شاخصه ششم:هیچگاه اهل حق, دین را ملعبه وبازی برای رسیدن اهداف خود قرار نمی دهند.معاویه یکروز آیه احقاق دم و خون مسلمان رامیخواندوصفین را برپامیکند وروزی قرآن راحاکم مابین خود و مولی علی(ع) میکند و روز دیگروخود در مکه درسخنرانی رسمی اش میگوید من کاری با نماز و روزه شماندارم.

 

شاخصه هفتم:اهل حق در قبال دشمن خودهم تعدی به حقوق انسانها (نهج /نامه47)و (نهج/نامه12دستورالعمل به لشگرش که بسمت شام گسیل فرمود)وحتی برای رسیدن بحق, ظلم به حیوانات را روا نمیدارند.درحالیکه معاویه به سفیان غامدی دستور داداز اموال وخانه مخالفین گذر نکن مگراینکه برسرشان خراب کنی .(ر.ک.الغارات) .

خلاصه چگونگی باورها ـ سوابق افراد ـ بررسی ادعاها ـ عکس العمل درقبال رای مخالف ـ استقراررای ـ رعایت دقیق حقوق حتی نسبت به دشمن و عدم استفاده دروغین وابزاری از دین  اموری است که ماراکمک میکندتاحق وحق جویان رایافته وانشاءا... مورد تاسی قراردهیم.


مطالب مشابه :


تناقضات ناصر پورپیرار - بخش چهارم ( لباس پادشاهان ساسانی )

حق و صبر - پاسخ به ناصر ستون پیامهای خوانندگان وب لاگ حق وصبر يکشنبه 9 مهر1385 ساعت: 23:4.




نقد مقاله حق وصبر ( يادداشتي درباره تغيير نام نام خلیج فارس به "خلیج اسلام" )

شهر محمدرسول الله صلي الله عليه وسلم - نقد مقاله حق وصبر ( يادداشتي درباره تغيير نام نام خلیج




نقش ماهواره درپیشرفت وتخریب فرد وجامعه

مگر اینکه ایمان وعمل صالح وتوسل به حق وصبر داشته




حشر غلامان علی با علی

اهل حق آتش بیگی آن حضرت علي آنقدر زحمت كشيد ه وجهاد کرده و حدود ۲۵ سال سکوت وصبر نموده است




حق وباطل وشاخصه های آن

محلاتی ها - حق وباطل وشاخصه های آن - السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین - محلاتی ها




تفاوت حلم و صبر

معمولا در فارسی حلم وصبر را یکجور معنا می کنندو حضرت حق در موارد گوناگوني از صبر و




برچسب :