صعود به قله امروله 3200متری بادو کوهنورد با مرام از گروه کوهنوردی آناهیتای کنگاور

کوهستان یعنی دنیای خلقت زیبایی ها ،که کوهنوردان سخت کوش به دنبال آن هستند

گزارش برنامه: همنوردان شرکت کننده در این برنامه مشترک : آقایان: کامیار رستم آبادی –آقای امیر انصاری  از گروه کوهنوردی آناهیتای کنگاور وآقایان:سیامک پردلی -نادر منتظریانی -احمد مظاهری-غفور مظاهری - حاجی رنجبر- محمد رضا رستگاری – حجت امجدیان- مصطفی جعفری- سید جلال کاظمی – آقای خنجری- آقای شکری – محمد رضا عسگری- محمد داهیم. ازگروه کوهنوردی علوم پزشکی کرمانشاه  گروهی 15 نفره را تشکیل دادند تا ازکرمانشاه حرکت خود را صبح جمعه 12/9/89 ساعت6:30 دقیقه پس از اقامه نماز صبح در ستاد دانشگاه به سمت شهر کنگاور و صعود به  قله امروله واقع در ارتفاعات شمال صحنه ، شمال غربی کنگاور، روستای بردینه بنام خدا آغاز کنند.

کوه امروله به ارتفاع  حدود3200 متر در شمال شرقی شهرستان صحنه قرار دارد ویکی از سرسبزترین کوههای منطقه به شمارمی آید وجود پناهگاه و چشمه در این کوه محیطی برای صعودهای کوهنوردان را پیش می آورد گروه ما هم طبق اعلام قبلی  با2 نفره از کوه نوردان با محبت و با مرام ومهمان نواز کنگاوری آقا امیر  و آقا کامیار، جهت اجرای برنامه ، مسیر.را طی کرده  تا به دو عزیز که در روستای بردینه منتظر ما بودن وبه آنها بپیوندیم در جاده آسفالته و عبور از روستاهای قره گوزلوی سفلی، پل حاجی آباد ، گردنه رمست و گذر از جبهه شمالی کوهستان بزاو و در امتداد بلندترین یال امروله یعنی یال شمشیره و روستاهای دهنو، قزوینه و توشمالان به ابتدای مسیر یعنی رستای قاسم آباد (بردینه) رسید یم ساعت 7:40 دقیقه بود به آنها ملحق شدیم پس احوال پرسی وآشنا شدن با همدیگر به سوی مسیر حرکت کردیم . روستای قاسم آباد که نام قدیمش بردینه کوچکینه ما بین شهرستان های کنگاور و صحنه واقع می باشد و در 70کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد. این روستا نزدیکترین روستای مجاور قله امروله بود اعضاء 15  نفره گروه آمادگی خود را برای صعود اعلام کرده حرکت بسوی قله در ساعت7:50 به جاو داری آقای امیر انصاری و  راهنمای های آقا کامیار شروع شد ،  تیم ها با اعلام آمادگی و به سرپرستی آقای پردلی و پیش کسوت  مهمان نواز آقای  کامیار رستم آبادی با نظم و ترتیب خاصی پشت سر هم ، با تواضع و فروتنی و با آرزوی روزی پر از موفقیت ، پای بر سینه خاک پاک کوهستان امروله نهادیم.  بدن ها یواش یواش  گرم شده وسر قدمها تندتر یک یال و گرده سنگی به نام یال بردینه طی شد  در طول مسیر توضیحات کامل ولازم را برای گروه  ما می داد تا اگر در آینده صعودی به منطقه داشته باشیم با مشگلی روبرو نشویم  به ابتدای جنوب غربی میدان گاچال  رسیدیم  ساعت 9:50 گروهی از کوهنوردان هلال احمر هم به آ نجا رسیده  ومشغول صرف صبحانه بودند پس از سلام وعلیک مرا به یک  لیوان چای دل چسپ هم مهمان کردند. با آنها خدا حافظی کرده و با گذر از چشمه  میدان گاچال   اندکی استراحت کوتاه و تنقلات خورده شد  از شیب خاکی هم عبور کردیم. با رسیدن به شیب های تند حرکت تیم کندتر می شود ، به راه خود ادامه می دهیم. مسر خط الراس چپ یال  بود.. مسیر سنگی و تنها مسیر آسان روبروی ما قرار داشت. که آقا کامیار انتخاب کرده بود در سمت چپ یال شن اسکی معروف و در سمت راست دره آبشارها با پرتگاه های فراوان قراردارد. با قدمهای استوار ومصمم بسوی جانپناه امروله می رفتیم  در نهایت ساعت 10:20 خود را در مقابل پناهگاه سنگی امروله رساندیم خود پناهگاه نیز در ارتفاع 2850 متر ی قرار دارد.. فقط در حد نوشیدن کمی آب توقف کردیم ومجددآبسوی فتح قله شیب ملایم طی شد نزدیک قله کاذب رسید یم در آن جا برف مشاهده  شد با احتیاط و پا کوب برفها کمی از خستگی  و حرارت بدنمان را آرامش دادپس طی چند دقیقه کوه پیمای عادی بر فراز قله ایستادیم ساعت   11:15از آنجا  مناظر زیبا  یی از کوههای بیستون و زنهان و خط الراس پرو، کوه شیرز هرسین، کوههای فیروز آباد نهاوند و خط الراس گرین نهاوند مقابل دیدگان مان خود نمائی می کرد. نسیم خنک کوهستان آرامش بخش روح آدمی می شود. نوبت گرفتن عکسهای یادگاری رسید پس از آن  برای فرود و دوباره  کوله ها را برداشته اول تصمیم بر آن شد تما خط الراس ها را طی کنیم

که پس عبور از روی اولین خط الراس بخاط برفی بودن ونا مناسب بودن کفشهای عده ای از همنوردان با مشورت تصمیم عوض شد وتمام گروه سلامتی را به ریسک پذیری ترجیح دادند  وبا عبور از میان دره برفی بسوی پناهگاه بر گشتیم  واز آنجا از مسیر چشمه دار بید بسوی روستای کل دیاربا سرعت متوسط در ساعت 4 بعد از ظهر به مینی بوس رسیدیم  در شهر صحنه دو کوهنورد با صفا  پیاده شدند  که جا دارد از این جا از زحمات بیدریغ آنها تشکر فراوان داشته باشیم ما هم بسوی کرمانشاه و در ساعت 5:30رسیدیم تا برای برنامه دیگر آماده باشیم با تشکر از همه همنوردان خوبم

جانپناه ها و پناهگاه های کرمانشاه(قسمت پنجم :جانپناه شنل)

کوه و کوهنوردی(محمدباقر عیوضی) - جانپناه ها و پناهگاه های کرمانشاه(قسمت پنجم :جانپناه شنل

قله شاودالان ارتفاع بیش از 3100 متر

پونگه وپشت سر گذاشتن جانپناه گردنه شنل وچاله های برف باشکوه و به یال و جانپناه شنل .

صعود به قله سيالان و پيمايش مسيربسیار زيبا در دره 2000 در 14ساعت تلاش جانانه

رفتیم روبرو گردنه بلند بخوبی واز جانپناه تا گردنه 1ساعت واز و جانپناه شنل .

برنامه شهریور ماه آزاد کوه 4392 متر ( شاهزاده کج گردن )صعود وبرگشت 12 ساعته

حرکت دروسط روستاودر امتدا رودخانه، گاهی راست وگاهی چپ رود تا به گردنه چورن جانپناه شنل .

روباه قرمز ( روباه معمولی )

عکس : جانپناه شنل ، مهر 89 صعود به قله شاودالان و جانپناه شنل برای من آغازگر دورانی ست که من را

دیدار از قله های زیبای سهند وجام از مسیر جنوبی (روستای کرده ده)

را از سینه کش شیب دار بین دوقله به گردنه رساندیم د به جانپناه برگشتیم و جانپناه شنل .

قله نرامان با ارتفاع 3000 متر زمان : جمعه 6/2/9

با عبور صخره ها از میان درختان سرسبز جنگلی و بوته ها گیاهی معطر به گردنه جانپناه شنل .

جاده آسفالته و عبور از روستاهای قره گوزلوی سفلی، پل حاجی آباد ، گردنه جانپناه شنل .