مشکان شناسی قسمت3

مشکان شناسی..قسمت 3

ازدوره حمله عمربن خطاب به ایران وسقوط ساسانیان .مردمان مشکان به اسلام پیوستند ومساجدبنانمودند وآتشگاه این محل درباغ ویسی(رئیسی ونزدیک غسالخانه قدیم ) ودیگری درکنارسلطان پیروهل بالای تپه قلعه ودیگری درنزد مسجد امام حسین بوده  که جای خودرا به اماکن دینی دادوبه مساجدمبدل شدند ویادرکناریا حوالی آن مساجدساختند .وازساخت واولین مسجدتاریخی دردست نداریم ولی مسجد جامع انگونه که سنگ نوشته اش موجود است (دربنای تاریخ مسجدش گفتم" روزوشب کاراوبود فرجام"= باحروف ابجد 1079 قمری.بشود) درسال 1079قمری ساخته به شکل گنبدی که بعدها بصورت دیگری ودرسال 1382شمسی با اتش سوزی سوخته ومجددا مرمت وبناوبصورت فعلی بناگردیده است که قبل از1079مسجدجامع براثرسیل تخریب که حاجی  فردی هزینه ساخت رادرسال1079 میدهد ومجددبنا میشود .امامسجد امام حسین  قدیمی ترین مسجدمشکان است که بارها با تغیراتی ساخته وتخریب وبه شکل امروزی درامده است.ناگفته نماند درگذشته ها نیز چندبارمشکان بدلیل سیل تخریب شده است .که سیل اخیر 65آخرینش بوده است وقبل ازآن سه مرحله دیگر منازل ومساجدواماکن قدیمی تخریب شده بودند وازنوبناشده بودندوهزینه جلسات مساجد از موقوفات مردمی برای امور خیر ومراسمات مذهبی و..تهیه میشده 

 واززمان وروداسلام نیز نامهای مردم به نامهای یاران وصحابه پیامبروائمه و..تغیر یافته وازنامهای باستانی ایرانی کمتر استفاده شده است . 

ودرزمان صفویه که مردم مشکان به تشیع گرویدند.مساجد  شیعی جای خودرابازنمود وبنامهای ائمه اطهار نامهاتغیریافتند .ورسم ورسوماتی همانند عزاداری ومرثیه خوانی وروضه خوانی ونذورات ومدیحه سرائی وچاوش نامه ها ونوحه خوانی وعمرکشون (که  آدمکی به شکل مترسکی ساخته وبیشتر ازجوال که درونش لته وکاه مینمودند وچندنفرازدورکه ابتدابا سرنیزه وشمشیر قمه بوی حمله وبا چوب وسلاح بجان مترسک می افتادند ..بعدها شلیک با تفنگ وساچمه به ان حمله ورمیشدند ورسم عمرکشتن =عمرکشون.را انجام میدادند ودرماه عمرکش که مشهور است بیشترعروسی های خودرامیگرفتند.که این رسم عمرگشون تا سالهای ورود اقای فال اسیری نیز رواج داشت بنا گردید .وکم کم چندسالی بعدترازاین محل رخت بربست .وتعزیه داری نیز درمشکان رواج داشت .که مرحوم شیخ اسماعیل سبزواری نژاد با ان مخالفت مینمودند ومیگفتند جایز نیست یک مرد درقامت زینب وحسین ظاهرشود و...نمایش دهد .واین رسم نیز دراینجامنسوخ گردید ولی رسومات دیگر  نظیر براتی دادن برای اموات درماه برات (شعبان ورجب ) نیز رایج است که با درست کردن حلوا ویا خرمای برشته باروغن حلوائی ساخته ودرون نانی پیچه وساندویچ نموده ودرون سینی به خانه های همسایگان واقوام پخش وتوزیع کنندویا ملا گرفتن وعیدی دادن برای اموات که قبل ازعیدنوروز افراد  اقوام مرد خودی  یا ملاهای قران خوان رادعوت وهرکدام درمنزلشان سوره قرانی خوانده وثوابش رابروح  متوفی وصاحب سفره ومیزبان که برای فلان مرده فوت شده اش شام یانهاری آماده نموده نثار وبا خوردن غذانیز فاتحه مع الصلواتی میگویند وهرکس ازمهمانها فاتحه بخوانند وبروح ان کس که بیادش مدعوین آمده اند نثار کنند .درشبهابی  جمعه  نیز بیاد متوفیانشان خیراتی بدهند   . وسایرخیراتی دادنهای مشکان نذیر حلیم نذری وآش .شوله زرد نذری و مشکل گشا و..نیز ازرسوماتی است که ریشه دینی دارد وبیشتربرای مراسمات مذهبی ونذری ائمه ویا رفع مشکلاتشان اقدام کنند ویا گاهی بابافتن فرش ویا گلیم قالیچه برای مساجد یا حرم ائمه یا امامزادگان دیگر نقاط نیزچون پذیرایی روز عاشورا وسفره دادنبرای امام حسین و..اقدام وگاه فرزندانشان رانذرنموده  که لباس سیاه درمحرم برتن نمایندواین فرزندبزرگ هم اگربشود میبایست اینکار رابکند وگاهی میگوید درفلان بیماری مادروپدرم نذر نموده اند که بهبودی حاصل کنم ودرمحرم سیاهپوش حسین ع . باشم .ولی ازقمه زنی وشل وخاک گل برسر و..مالیدن درمشکان خبری نبوده ونیست.فقط دوماه محرم صفر رادرمساجدتکیه ها روضه خوانی برگزار میشده تاسال 1382این رسم دوماهه روضه خوانی درمسجدبرگزاربود .که بنده چندسالی این رسم را انجام ومنبرمیرفتم واین رسم نیز ازبین رفته که هزینه های این مراسمات وروضه خوانهابردوش مردم بوده است .همچنین هزینه های موذن های مساجد ویا سحرخوانها که برای بیدارکردن مردم بربالای بام سحرخوانی مینمودند گاهی مجانی گاهی ازطرف موقوفات یانذورات مردم هزینه اش داده میشده است .ونمازهای جماعت ومراسمات دینی وعزاداری تاسال 82 که بنده قریب 20سال به وعظ وجماعت مشغول بودم مساجد درمراسمات مالامال جمعیت ازجوانان وپیران بود .ولی نمیدانم چگونه این مراسمات بعدازدست کشیدن بنده درسال 1382ازجماعت و وعظ و..که به شورای شهر پیوستم اغلب مراسمهای محل تعطیل وجوانان ان شورجماعت مسجد قبلی راندارند فقط دردهه عاشورا انهم ازهفتم تادهم عاشورا نوحه خوانی انجام گیرد .ازانجا که درمشکان سابقا حوزه علمییه جعفریه مستقربوده است .وشاگردانی راداشته که میتوان شاگردان وطلاب آن دوره ها که تعدادی طلبگی  را رها نموده که دران وقت  12طلبه داشته  ازافرادی نظیر.درویش حدادی .اسماعیل اثنی عشری  حسن راحتی.ف قاسم وسیدحسن هاشمی و....که همدوره ی باسید مصطفاسجادی وشیخ علی میرزای کریمی بودند رانامبرد که این حوزه علمییه هم تعطیل شده وآخرین مدرس آن شیخ احمدروحانی اصفهانی بود که درابتدای انقلاب هم به مشکان میامدند وکم کم طلاب که رفتنداین حوزه تعطیل ودرسیل 65حجره های طلاب درجنب حسینیه مسجدجامع بودتخریب شد و دو-سه نفرانان که قبل از تخریب وتعطیل به حوزه های یگر نقاط کشور رفتند  ویکی ازانان به نزد فال اسیری در نی ریز همراه سیدمحمدحسن موسوی رفتند .این حوزه قبل ازآمدن فال اسیری درمشکان پابرجابود .چون این محل خود دارای روحانیت بزرگواری درگذشته بودند که درزمانی که ایت اله فال اسیری به اینجا آمده نیز شیخ غلامحسین .وسیدرسول زاهدی و(که بعنوان قاضی محل اورا میشناختند ).وسیدنعیم وسید مصطفا سجادی .سیدقاسم و... نیز بودند وفال اسیری مدت 3سال که ازابتدا تارفتنشان به نی ریز در مشکان سکونت داشته وامورمذهبی دینی را روحانیت مشکان خودشان انجام میداده اند که درگذشته ها ازسیدمیراحمدبزرگ مشکانی ونظام الشریعه مشکانی وشیخ اسماعیل و.. رامیتوان نام برد که مجتهدانی مسلم بوده اند .ونظام الشریعه مشکانیازایات بزرگوارانی چون نائینی و..  اجازه اجتهادداشته . ازانجا که کم  کم  مراسمات  دینی وجماعت و..دراین محل شکل دولتی گرفت  وروحانی  وازطرف دولت معرفی وتبلیغ  ویا دعوت کننده رادولت یا ادارات دیدند وامکانات تلوزیون و..بدرون خانه ها رفت درکنار ان نشستند این مراسم ها ازشور قدیمی وشلوغی افتاده واغلب درمراسمات ختم ها برای مردگان سوم وچهلم وسال شلوغی مراسمات مذهبی ویا نمازجمعه ازسایرمراسم های جشن ها شلوغتر است  حال  فقط دردهه اول محرم وشبهای شهادت ویا جشن ها این مراسمات دریادائمه برگزار میگردد .در گذشته هابا توجه به ذکر کتب تاریخی مورخان اسلامی  درقرون 3و6 ودوره های حکومت عمربن عبدالعزیز وصفویه درمشکان نمازجمعه وجماعت برگزار میگردیده است که نشانگردیانت انان است .و حتادرگذشته ها درکنارباغ قاضی درجنب مسجدجامع فعلی که جوی سنگی  ان مشهور است (جوغ سنگی) از قاضی ومجتهدها برای اجرای حدود اسلامی دراین محل استفاده میشده که قطع دست سارق وحدسنگسار اجرا که نمونه ان درزمان عمربن عبدالعزیز دراین محل که جمعیتی شلوغ داشته اجرا میشده که گویند جوغ سنگی بدلیل سنکسار کردن یک زانیه عرب ازعشایر کوچنده که درحال گذرازاین محل بوده اند وقضاوت به قاضی وقت مشکان برده اند حکم به اجرای حد داده ست این جوی به آن نام مشهورشده که گویند انقدرسنگ درکنارگودال سنکسار ریخته بودند که ازدور پیدابوده وبدین نام جوغ سنگی نام گرفته ..وکتب فرسوده رانیز بدلیل انکه دردسترس تخریب ویا سوختن ویا اهانت قرارنگیرد موذن مسجدیا ملای مکتب خانه ها بدرون کت قرآنی .سوراخ قران های فرسوده.که دربال بیشته  ودیگری  در کنار کوه مشهور به اسکه..دامنه تپه وکوه سوراخی که بدرون ان قرارشان میدادند ودرب آن را میگرفتند .متاسفانه در20سال قبل مورد هجوم دزدان وگنج پیداکنندگان وعتیقه فروشان که شبانه به انها دستبرد زده بودند وکتابهای قران هزارساله که اوراقی دستنویس ویا مقداری ازقران که کامل نبوده وکتب ادعیه و...همه را به غارت برده وفقط مقداری قرانهای اخیر که کپی است را میتوان انجامشاهده نمود .

((وانگونه که درکتب یکنفر از عزیزان  ذکر نموده اند وانمود شده است  که ما درزمان ایت اله فال اسیری مسلمان شده ایم وقبل ازان اصلا ازدین ومسائل شرعی و..اطلاعی نداشته و..درحالی که درهمان وقت ورود فال اسیری درمشکان 10 روحانی که چندنفرشان مکاسب ورسائل را طی وقریب 10سال هرکدام درحوزه های کشور درنزد علما درس خوانده بودند .و حمام ملامحمدحسنی مشکان که از آثار باستانی زیبا  بوده است را معدوم و..))

 ازمکتب خانه های قدیم مشکان مکتب خانه های.ملا اسماعیل و..دراواخر  ملاعسکر وملا محمدقلی -فرقان وملاحسین شهریارو... .ومخصوص خانم ها .مکتب خانه بی بی سکینه مشکانی که قران وسوادآموزی را یادمیگرفتندتا انکه درزمان قاجار اواخر حکومت انان وامدن رضاخان مدارس جای خودرا عوض مکتب خانه ها گرفت .قبلامکتب خانه  پابرجابوده است وهزینه ملایان مکتب خانه ها راوالدین کودک ها ویا ازموقوفات میداده اند . .

وموقوفات ونذورات برای مراسمهای مذهبی وروضه خوانهاومساجد وموذنین  وسفره های ائمه اطهار نیز ازگذشته رایج که با نذر درختان گردو ویا گوسفند ویا ملک ویا سهمی از درامد و...برای این اموردرنظر گرفته میشده است .وگاهی فرزندان خودرا نذرائمه ویازیارات مراقدشریفه انان میکرده اند .که کودک رابه انجابرده وسرش رادرنزدیکی حرم مثال درمشهد اصلاح وآرایش وموی وی را که تا ان زمان کوته نشده بود کوتاه نموده .بیشتر کسانی که فرزندی برایشان نمی مانده این گونه نذر  میکرده اندودربرگشتن ازسفرزیارتی مشهد وکربلا و..ولیمه میداده اند ..که این ولیمه دادن نیز درحال تعطیل شدن است فققط ولیمه حج خودرا میدهند .و ولیمه ختنه پسربچه ها ختنه ودست حلال کردن که در دین اسلام واجب است و ولیمه عروسی نیز به شکل موجودکه به درون فرهنگ ایرانی وارد ورواج یافته وهنوز انجام میگیرد وبرای مراسمات خوددرعروسی ها درگذشته که آئین زردشتی داشته اند به شکل وشباهت دیگری عقد ومراسمات و..شادی برگزارمیشده است ..


مطالب مشابه :


طالع و فال با حروف ابجد (طالع و فال از طریق حروف ابجد کاملا اسلامی بوده)

rezakamankesh - طالع و فال با حروف ابجد (طالع و فال از طریق حروف ابجد کاملا اسلامی بوده) - دوست داشتن




ستاره ازدواج وطریقه بهم رسیدن با حروف ابجد وانواع فال ومحاسبات ابجدی برای ازدواج وطلاق ومردن ودوست ب

اهورا مشکان @hor@ مشکان "نی ریز فارس - ستاره ازدواج وطریقه بهم رسیدن با حروف ابجد وانواع فال




طالع يا فال بيني ابجدي

خط خطی - طالع يا فال بيني ابجدي - روف ابجد از نام پسران پادشاهی گرفته شده است به نامهای :




طالع بینی ازدواج با حروف ابجد

معجزه قران و ادعیه - طالع بینی ازدواج با حروف ابجد - خواص دعاها و آیات قرانی در رفع مشکلات




تعریف علم جفر

جفرعلم آینده - تعریف علم جفر - روش سوال کردن باحروف واعداد است که می توان باآن ازامورمجهول




مشکان شناسی قسمت3

(دربنای تاریخ مسجدش گفتم" روزوشب کاراوبود فرجام"= باحروف ابجد به نزد فال اسیری در




ابجدوانواع محاسبات برای ستاره عشق وازدواج ورزق روزی.ودرامد .وبچه دارنشدن وشدن ...خودتان محاس

مطالعه ابجد .شناخت ان ویادگرفتنش برای با فال و برای طالع زنان ومردان باحروف ابجدی




برچسب :