زندگینامه استاد امیر توکل کامبوزیا

او تحصیلات ابتدایی را در تهران،مدرسه علمیه واقع در خیابان (شنی سابق)گلشن فعلی و مدرسه رحیمیه مشهد به مدیریت میرزاسید علی خان و دوره متوسطه را در دبیرستان احمدی مشهد به تصدی میرزا جوادخان و استادانی چون غلامرضاخان ریاضی و منتخب الملک را گذرانده و برای ادامه تحصیلات عالی عازم تاشکند گردیده و در بحران انقلاب روسیه به ایران برگشت . استادکامبوزیا دوره مدرسه نظام ژاندارمری را به مدیریت و استادی کلنل محمد تقی خان پسیان در خراسان سپری نمودو به سال 1300 شمسی به علت لیاقت و شناختی که کلنل پسیان از وی داشته به ریاست تلگراف و رموزات خود انتخاب می‌نماید پس از شهادت کلنل به سیستان وبلوچستان تبعید می‌گردد. ازسال1301الی1303بازرس دارایی در اداره راه و متصدی باجگیرخانه (مالیاتی-دارایی)تربت حیدریه از سال 1304الی 1306رئیس دارایی بلوچستان ازسال1307الی 1312دبیر دبیرستان شوکتیه بیرجند از سال 1313تازمان فوت کلیه وقتش به مطالعه ، تالیف و کشاورزی گذشته است. زندگینامه و مسئولیت های شغلی استاد کامبوزیا درسال1300متصدی امور تلگرافی مرحوم کلنل محمد تقی خان پسیان در خراسان بودم و پس از شهادت کلنل تا 1305 بازرس شعبه های در آمد بین مشهد و زاهدان شدم. ازسال 1305تا 1307پیشکار و در سال 1308بر اثر اصرار و تقاضای مرحوم شوکت الملک برای اقدام به تبدیل شوکتیه بیرجند از وضع ادبی به علمی وتعلیم زبان فرانسه در آنجا مشغول به خدمت شدم. سال1312به زاهدان آمدم تا مزرعه ای راکه قبلا آباد کرده بودم فروخته به خارج از ایران مهاجرت کنم مرحوم مهدی قلی خان تاج بخش که سوابق خانوادگی با ما داشتند به سمت استانداری سیستان وبلوچستان زاهدان درآمدندومرا از این تصمیم بازداشته وبه زراعت پرداختم. سال1320با تمام عوارضش رسید و باز دوره تعالی و ترقی شناسانه و عسرت و بدبختی ثابت قدمان خداپرست ومیهن خواه رسید. ازسال1326تا1327رهبری حزب دموکرات ایران رادر استان برعهده داشتم. درسال1331مرحوم دکتر مصدق،اینجانب را به سمت مسئول حزب ایران در استان منصوب نموده بدینسان دوران پرفراز و نشیب استاد علامه کامبوزیا از زبان خود ایشان دورانی پر رنج و زحمت وتلاش است ایشان در زمان حیات خویش در زمینه سیاسی به سیاست گذشتگانی چون آیت ا...کاشانی و جمال عبدالناصر احترام می گذارد. مرحوم کامبوزیا از سیاستهای اسلامی انقلاب امام خمینی شدیدا پشتیبانی می نمود و در ارتباط با این علاقه و ارشاد علاقمندان به اعلامیه و نشریات امام از هیچ کوششی فروگذار نکرده و به همین جهت آخرین بار سال1349توسط عمال ساواک دستگیرشد. استاد بجز زبان فارسی به زبانهای عربی،فرانسه،روسی،انگلیسی وترکی تسلط کامل داشت و در حکمت و عرفان وتفسیر،ف لسفه و منطق و به خصوص تاریخ صاحب نظر بود چنانکه نظرش درباره تاریخ این بود که علم تاریخ از همه علوم سخت تر و از هرعلمی محتاج تر است. مطالعات و تالیفات استاد با اینکه به چندین جلد می رسد همگی به صورت مجمل وبه عقیده خودش ناقص ولی در نزد علمای بیگانه وخودی دارای ارزش فراوانی می باشند. فعالیت های سیاسی مرحوم کامبوزیا فعالیت‌های سیاسی كامبوزیا به دو دوره زمانی خاص تقسیم بندی می‌شود: الف) از سال‌های 1300 تا 1332 در تقسیم بندی اول همانگونه كه اشاره رفت، كامبوزیا شیفته مرحوم كلنل محمد تقی خان پسیان می‌شود كه علیه استبداد داخلی – رضا خان میر پنج- پرچم مبارزه را در خطه خراسان علم نموده است. با كشته شدن وی، كامبوزیا كه به ریاست تلگراف و رموزات خراسان از طرف پسیان منسوب شده بود، به دزد آب (زاهدان) مهاجرت می‌كند هر چند كه بسیاری بر این عقیده اند كه وی از سوی رضا خان تبعید شده است. در زمان استبداد رضاخانی (20-1304) با توجه به ایجاد خفقان توسط وی و تازه تاسیس بودن شهر زاهدان، تقریبا فعالیت سیاسی خاصی از ایشان دیده نمی شود. در زمان استبداد رضا خانی ، مرحوم کامبوزیا به زاهدان تبعید شد. در اواخر دهه 20 كه نغمه‌های رهایی از یوغ استعمار انگلیس در كشور نواخته شد، شهید نواب صفوی توسط استبداد داخلی دستگیر گردید. مرحوم كامبوزیا در نامه‌ای به مرحوم آیت ا... كاشانی، حمایت خود را از نواب چنین عنوان داشت: زاهدان- اول تیر ماه 1327 بنده خداوند آقای سید ابوالقاسم كاشانی از بازداشت سید مجتبی نواب صفوی هیچ تاثری بر افراد مجاهد ما نخواهد بود، زیرا او به مزد خود رسیده، از خداوند امیدواریم كه شدید ترین مرحله آن نصیب ما گردد.... كامبوزیا برای خدمت به دین اسلام و كشور ایران این بار با قبول رهبری حزب ایران كه توسط دكتر مصدق به وی پیشنهاد شده بود، به فعالیت سیاسی خود ادامه داد. در پی قطع روابط ایران و انگلیس كه به دنبال اختلاف بر سر ملی شدن نفت بوجود آمده بود، كامبوزیا در نامه ای خطاب به آیت ا... كاشانی چنین ابراز مسرت و شادمانی نمود: " به مژده بستن كنسول گری‌های دولت ستمگر انگلیس، مفتخرم خدا را گواه دهم كه مال و قلم و زبان و جان خود و تمام فرزندان و كسانم را برای انتقام از این دشمن بی آزرم بشریت و غلامان فرومایه او در ایران تا دم واپسین در اختیار شما گذارم." در این سال‌ها (دهه 1320) كامبوزیا یكی از افراد متنفذ، مقبول، موجه و صاحب امتیاز در استان سیستان و بلوچستان شناخته می‌شده است. به دنبال كودتای نافرجام 25 مرداد 1332 و فراری شدن شاه از كشور، مرحوم كامبوزیا طی نامه ای به دكتر مصدق، محاكمه و مجازات دسیسه كاران را خواستار می‌گردد. با انجام كودتای دوم( 28 مرداد) و موفقیت كودتاگران كه در نهایت به بازگشت استبداد به كشور منتهی شد، مرحوم كامبوزیا نیز مانند بسیار از چهره‌های سیاسی كشور برای مدتی در لاك انزوا فرو رفت و موقتا فعالیت‌های سیاسی را به كناری نهاد. شاید در این سال‌ها ( از سال 1332 تا 1342) او به دنبال رهبری می‌گشت كه با پیروی از وی راه را از بیراهه بشناسد. ب) از سال‌های 1342 تا مهر 1353 در این سال‌ها نهضت حضرت امام خمینی (ره) آغاز به فعالیت می‌كند و مرحوم كامبوزیا به فعالیت‌های خود علیه رژیم محمد رضا شاهی وسعت می‌دهد. در سال 1342 به صورت پاره وقت به استخدام اداره رادیو زاهدان در می‌آید و این همان فرصتی بود كه سال‌ها به دنبالش می‌گشت تا صورت واقعی رژیم را به مردم نشان دهد. بنابراین با ارائه نطق هایی علیه شاه و انتقاد از حكومت او بغض خود را می‌تركاند، هر چند كه ساواك اجازه پخش این بغض تركیده را هیچگاه نمی دهد. در نتیجه کامبوزیا به بزرگترین سوژه ساواك در استان سیستان و بلوچستان تبدیل می‌شود و از آن به بعد ساواك در نامه نگاری‌های مختلف و دستورات به منابع خود، خواستار جمع آوری اطلاعات و اخبار از كامبوزیا می‌گردد. استدلالات و شخصیت علمی مذهبی كامبوزیا در ساواك زاهدان، كاركنان این سازمان مخوف را مقهور خود نمود به حدی كه پس از حضور سه هفته بازداشت در نهایت با عنوان اینكه وی فردی فاضل و دانشمند است،او را آزاد نمودند! دستگیری و آزاد شدن مرحوم کامبوزیا به دنبال تصویب قانون كاپیتولاسیون و اعتراض حضرت امام به آن كه در نهایت به تبعید ایشان به تركیه منجر گردید( آبان 1343) كامبوزیا كه در صدد روشن نمودن افكار مردم و آشنا نمودن آنان با اقدام رهبرش بود، در اداره رادیو سعی در تبلیغ فعالیت‌ها و مواضع حضرت امام در ارتباط با كاپیتولاسیون نمود: " واقعا ما مردم خیلی بدبخت هستیم، همه چیزمان را گرفته اند، شرفمان را، ثروتمان را، همه چیزمان را، اگریك سرباز آمریكایی در خیابان در انظار مردم به خواهرمان، به زنمان دست درازی كند، قدرت اعتراض نداریم. اینها مصونیت دارند، برای آنكه ارباب ما هستند، هیچكس نمی تواند بگوید بالای چشمتان ابروست..." در پی این سخنان، ساواك استاد كامبوزیا را به اتهام (( طرفداری از روحانیون افراطی )) تحت نظر قرار می‌دهد. ساواك پس از مدتی وی را از اداره رادیو اخراج، صلاحیتش را در شورای داوری شهرستان زاهدان رد و از تدریس او در دانش سرای عالی تربیت معلم زاهدان جلوگیری می‌كند. این اقدامات نتوانست در روحیه فولادین این اسلام شناس مجاهد خللی ایجاد كند و كماكان به فعالیت‌های خود علیه رژیم در قالب روشن نمودن افكار عمومی و توزیع و پخش سخنرانی‌های حضرت امام ادامه داد. استمرار این اقدامات در نهایت منجر به احضار وی به ساواك گردید و مامور در گزارش خود (1153/11/ه- مورخ 1/2/49) نوشت: " اینجانب به نامبرده بالا تفهیم نمودم كه اعمال و گفتارش تحریك افكار عمومی بوده و باید نسبت به اعمال خود تجدید نظر نماید." مرحوم كامبوزیا با بی توجهی به تذكرات و هشدارهای ساواك به فعالیت‌های خود علیه رژیم ادامه و حتی آن را افزایش داد. در این راستا، مامور ساواك در نظریه كارشناسی خودبا ناامید شدن از كنترل و هدایت وی نوشت: "... مزرعه او كانون افراد ناراضی و ناراحت و مخالف وضع موجود شده است... هر قدر ستاد عملیات از راه پند و اندرز و نصیحت راه مماشات را بپیماید، بر جسارت و گستاخی او افزوده و دال بر ضعف قوای دولتی خواهد نمود و جری تر خواهد شد." با توجه به استمرار فعالیت‌های كامبوزیا علیه نظام ستم شاهی، ساواك اقدام به دستگیری وی نمود و در گزارش خود (مندرج در اسناد) نوشت: " پس از اخذ نمایندگی دادستانی در تاریخ ‏27‏/8‏/ 49‏ منزل امیر توكل كامبوزیا را بازرسی و مدارك و اسنادی حاكی از فعالیت‌های نامبرده علیه امنیت و مصالح كشور و همچنین اهانت به مقام شامخ سلطنت بدست آمد. لذا مشارالیه بلافاصله بازداشت، تقاضای صدور قرار تامین از بازپرسی دادسرای نظامی دادگاه عادی 16 كرمان گردید..." ایشان سه هفته در بازداشت بوده و ساواک در همان روز دستگیری به تفتیش منزل ایشان پرداخته و یادداشت های زیادی از ایشان را که در مورد صهیونیسم بوده است را توقیف می کند. پس از دستگیری ایشان ، داماد مرحوم کامبوزیا با آقای فرانسوا بالزان – نایب رییس انجمن فرهنگستان نژاد شناسی فرانسه – تماس می گیرد و حادثه را ذکر می کند . بالزان با دربار ایران تماس گرفته و عنوان می کند که یک آدم حسابی در ایران است و او را هم دستگیر کرده اید. پس از این جریان مرحوم کامبوزیا از زندان آزاد می شود. مرحوم کامبوزیا در مورد یادداشت های ضبط شده خود توسط ساواک همان موقع گفته بودند که این یادداشت ها در ایران نمی ماند و توسط ساواک به تل آویو و یا امریکا فرستاده میشود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جستجوی ساواک برخی از یادداشت های ایشان پیدا شد اما یادداشت های زیادی که راجع به صهیونیسم از ایشان در سال 1349 ضبط شده بود ، هرگز یافت نشد. مرحوم کامبوزیا و مبارزه با صهیونیسم فضای سیاسی جاری در جمهوری اسلامی با فضای سیاسی در دوران قبل از انقلاب اسلامی بسیار متفاوت است و باید برای درک مواضع مرحوم کامبوزیا به آن جو سیاسی توجه کامل کرد برای مثال در زمان قبل از انقلاب اسلامی ایشان در ادبیات خودشان بین یهود و صهیونیسم فرقی قائل نبودند و منظور از یهود در ادبیات ایشان همان جریان صهیونیسم است. یکی از فعالیت های جالب مرحوم کامبوزیا در اطلاع رسانی در مورد خطر صهیونیسم و مبارزه با این غده سرطانی به سالهای پس از آزادی از زندان ایشان باز می گردد ایشان هفته ای یک جلسه با مسئولان مختلف سیستان و بلوچستان داشته و در آن جلسان از خطرات یهود و صهیونیسم به صراحت سخن می گفتند البته برای اینکه برای ایشان خطری پیش نیاید یکی از پسران ایشان همراه مرحوم بوده و در نزدیکی محل جلسه منتظر خروج ایشان از جلسه می مانده است. محمود زند مقدم در كتاب حكایت بلوچ خود نقل می‌كند كه اول موضوعی را كه استاد با من در میان گذاشتند، در خصوص استعمار نارنجی(یهودیان) بود: "استعمار چندین نوع دارد، یك استعمار نداریم، اشتباه نشود. هر استعمار رنگی دارد برای خودش، توسط این رنگها ما انواع استعمار را تمیز می‌دهیم از هم... اولی استعمار نارنجی، یهودیان هستند...این بلایی است كه استعمار سر این مملكت آورده است و حكومت‌های دست نشانده استعمار . یهود فراموش نشود ،‌سهم یهود بیشتر است. همین بلا را یهود آورده است سر تمام مسلمانان دنیا، استعمار مخلوق یهود است . دولت استعماری همان دولت یهود است..." در ادامه زند مقدم توضیح می‌دهد كه: " از او پرسیدم: راه نجاتی می‌رسد به نظر حضرت استادی و استاد كامبوزیا قاطعانه پاسخ می‌دهد: بدون تامل و درنگی: بله پیش بینی شده است این دفعه خورشیدی از غرب طلوع خواهد كرد و زمین را از لوث فساد و كفر پاك خواهد كرد، چیزی نمانده است..." یكی از علل تنفر آقای كامبوزیا از صهیونیسم این اعتقاد بود كه آنان برای رسیدن به اهداف خود، از هر راه و وسیله ای استفاده می‌كنند. مرحوم كامبوزیا اختلاف بوجود آمده مابین شیعه و سنی را دقیقا كار صهیونیسم دانسته و این اقدام را موضوعی هدایت شده توسط آنان در راستای سیادت در جهان معرفی می‌كرد: "اختلاف شیعه و سنی تنها در زمینه بحث‌های علمی است و چون الان به صورت یك مسئله سیاسی درآمده، كار یهود است." با توجه به همین نظر بود كه كامبوزیا محمد رضا شاه پهلوی و بسیاری از كارگزان وی را یهودی و یا آلت دست آنان می‌دانست كه درصدد از بین بردن اسلام می‌باشند و معتقد بود كه حتی بهاییت زاده و مخلوق یهودیت است. به دنبال دستگیری آقای كامبوزیا توسط ساواك (1349) دست نوشته‌های زیادی از ایشان در خصوص صهیونیستها توسط ساواك ضبط گردید كه هیچگاه به وی تحویل داده نشد. پس از انقلاب كلیه مطالب دستنویس استاد در مركز ساواك پیدا شد ولی هیچ اثری از آن دست نوشته‌ها پیدا نشد. خود مرحوم كامبوزیا گفته بود كه این مطلب باقی نمی ماند و رژیم آن‌ها را به اسرائیل خواهد برد. دکتر امیر حسن کامبوزیا ، فرزند استاد در رابطه با تحقیق ایشان پیرامون شخص دیزرائیلی نکته جالبی را در مورد یهود از عقاید استاد را بیان می کنند: « مرحوم کامبوزیا می گفتند که قوم یهود از ابتدای تاریخ ، قومی بوده است که همیشه دروغ گفته است ، همیشه اهل نفاق بوده و در تمام طول تاریخ علت و عامل اصلی جنگها و اهل دسیسه و نیرنگ بوده اند» مرحوم کامبوزیا تنفر زیادی نسبت به یهود و صهیونیسم داشته و در مورد آنها معتقد بودند که هر چه مسئله فساد ، سیاه ، بد و جنایت است را باید به یهودیان ربط داد و هرچه مطلب خوب و درست و به قاعده را می توان ریشه اش را در اسلام دید. مرحوم کامبوزیا در مورد نحوه کار یهود می گفتند: «مركبی است كه پیاده‌ای را برای سواری گرفته است. صهیونیسم در مملكتی با اسم اسلام به نفع خود همكاری می‌كند و در كشوری دیگر باز به نفع خود بر ضد اسلام با آیین یا قانون دیگری جداً همكاری می‌كند» کتاب « ذوال‍ق‍رن‍ی‍ن‌ ،ی‍ا، ت‍س‍ن‌چ‍ی‌ه‍وان‍گ‌ت‍ی‌، ب‍زرگ‍ت‍ری‍ن‌ پ‍ادش‍اه‌ چ‍ی‍ن‌‬ » ایشان را شاید بتوان اولین اثر منتشر شده ایشان در زمان قبل از انقلاب اسلامی با رویکرد مبارزه با صهیونیسم و فرقه فراماسونری دانست ، این کتاب را در جواب کتاب شخصی با نام ابوالکلام آزاد نگاشته اند که در کتاب وی ادعا شده است ذوالقرنین همان کوروش کبیر است و این فرد یک فراماسونر است که استاد کامبوزیا در کتاب خویش ادعای ایشان را رد کرده و می گویند که ذوالقرنین یک پادشاه چینی است. اظهارات ساواک در مورد مرحوم کامبوزیا زندگی نامه مرحوم کامبوزیا بر اساس اسناد ساواک در سال 1387 توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در 382 صفحه چاپ شده است . کتاب منتشر شده با نام « امیر توکل کامبوزیا به روایت اسناد ساواک» برخی گزارش‌های نوبه ای ساواك مرحوم كامبوزیا را چنین معرفی كرده است: "امیر توكل كامبوزیا پس از كودتای 25 مرداد و ناكامی كودتاگران با ارسال پیام تبریكی به دكتر مصدق خواستار محاكمه كودتاگران شده است." "امیرتوكل كامبوزیا یكی از افراد سرشناس زاهدان و به زبان‌های عربی، فرانسوی و انگلیسی آشنایی كامل داردبه همین جهت با پاره ای از كشورهای خارجی با مكاتبه در تماس است. در جلساتی كه در كلاته خود برگزار می‌كند، انتقاداتی از لوایح قانونی ششم بهمن، قانون حمایت خانواده و خاندان جلیل سلطنت به عمل آورده خود را یك نفر ضد یهودی معرفی و مدعی است كه آقای هویدا نخست وزیر، یهودی است." " این شخص در نزدیكی زاهدان دارای مزرعه ای بوده و كتابخانه بسیار مجهز و معتبری دارد و اكثرا عده ای را در كتابخانه خود جمع و در اطراف مباحث روز مباحثاتی می‌نماید." " امیرتوكل كامبوزیا از مخالفین سرسخت بهائیان بوده و قرآن رااز حفظ می‌داند و مردی است متعصب و مذهبی." " كامبوزیا اظهار داشته: یكی از خواسته‌های یهودیان اینست كه اول بی ناموسی در مملكت بوجود بیاورند تا غیرت مردم از بین برود و اینكه مدرسه‌ها را مختلط می‌خواهند بكنند این موضوع خواسته یهودی است كه مسلمانی از بین برود ... بهائیان پرورده و ساخته یهودیت است نخست وزیر یهودی است و حكومت ایران ساخته یهود است.سیاست شاه ایران بی غیرت نمودن افراد ملت است... شاه و دولت به ملت چشم و گوش بسته خیانت می‌كند ... ما مسلمانان باید برعلیه یهودی و دستگاه‌های آن در مملكت مبارزه كنیم و نحوه مبارزه اینست كه تمام افراد مملكت را بیدار كنیم." " كامبوزیا توسط پسرش اقدام به پخش كتب مهندس بازرگان (خودجوشی و خدا در اجتماع) ‌ابوالاعلی مودودی (برنامه انقلاب اسلامی) حسین نجومیان ( ارزیابی حقوق اسلام) ناصر مكارم شیرازی ( ماتریالیسم و كمونیسم) می‌نماید." " امیر توكل كامبوزیا نسبت به انقلاب شاه و مردم سخت بدبین است و هرجا كه موقعیت را مناسب تشخیص دهد علیه فرمان مقدس شاه و مردم تبلیغ سوء می‌نماید و می‌گوید این دستور و سیاست یهودیان است و این انقلاب یهودی زنان ما را به فحشا و بی ناموسی تشویق می‌نماید و شاهنشاه ما دست نشانده یهودیان است ... خمینی و امثال او را كه مسلمان هستند تبعید كرده است." "امیر توكل كامبوزیا در مورد نحوه و كار خمینی در نجف اشاره و عنوان داشته: تاثیر كلام خمینی به حدی است كه طرفداران زیادی از روشن بینان و واقع بینان به گردش جمع و سازمانی مشابه جامعه الازهر مصر ایجاد نموده است زیرا دسته دسته از هواخواهان و مسلمانان واقعی و تحصیلكردگان مبارز حتی از همین ایران در حوزه درسی وی كه در مورد مبحث ابطال سلطنت در اسلام است، تلمذ و شاگردی می‌نمایند." " نامبرده جزوه پلی كپی شده مربوط به خمینی تحت عنوان درس هایی از مرجع تقلید معظم جناب آقای حاج روح الله الموسوی خمینی را در اختیار داشته و سعی نموده به وسیله فتوكپی جزوه مذكور را تكثیر نماید." " امیر توكل كامبوزیا متن تسلیت فضلا و محصلین حوزه علمیه به روح الله خمینی و پاسخ مشارالیه به حوزه مذكور را در اختیار داشته و اقدام به تكثیر آن نموده است." "امیر توكل كامبوزیا با رویه ای كه اتخاذ كرده مزاحمت هایی را در آینده برای مقامات امنیتی و انتظامی فراهم خواهد نمودو روزی آرامش منطقه را برهم خواهد زد كما اینكه اكنون با جمع آوری عده ای ناراضی ... مزرعه او كانون افراد ناراضی و ناراحت و مخالف وضع موجود شده است... هرقدر ستاد عملیات از راه پند و اندرز و نصیحت راه مماشات را بپیماید، بر جسارت و گستاخی او افزوده و دال بر ضعف قوای دولتی خواهد نمود و جری تر خواهد شد." "هرجا که موقعیت را مناسب تشخیص دهد بر علیه فرمان مقدس شاه و مردم تبلیغ سوء می کند و می گوید این دستور و سیاست یهودیان است و این انقلاب یهودی، زنان ما را به فحشا و بی ناموسی تشویق می کند." "ایشان کتبی را به زبان فرانسه در مورد سیاست یهود نوشته بودند." "از روشن بینان و واقع بینان به گردش جمع و سازمانی مشابه جامعه الازهر مصر ایجاد نموده است." نظر متفکران دیگر در مورد مرحوم کامبوزیا دانشمندان و محققانی كه در مزرعه سرسبز او به دیدارش رفته و پای صحبتش نشسته‌اند همگی اظهار شگفتی كرده‌اند؛ حتی عده‌ای از آنان به نحوه‌ كشاورزی ایشان غبطه خورده‌اند. پروفسور «ایتالو» از برجسته‌ترین دانشمندان كشور ایتالیا، پس از دیدار از مزرعه‌ كامبوزیا گفته بود: تا به حال سابقه‌ نداشته كه در كویر ارتفاع یونجه به صد و هشتاد سانتی‌متر برسد. و در جای دیگری می‌گوید: استاد كامبوزیا در كشاورزی یك نابغه است و بعضی از چغندرهایی كه كاشته وزن آن به بیست و دو كیلو می‌رسد و این در كشاورزی یك كشت اعجاب‌انگیز است. استاد كامبوزیا علاوه بر كار كشاورزی كتابخانه‌اش را نیز در كنار مزرعه‌اش بنیان نهاد كه به حق می‌توان آن را گنجینه‌ای در دل كویر دانست. هر چند باور همچون كاری مشكل به نظر می‌آید، اما این اقدام واقعیت داشته و این كتابخانه‌ی ارزشمند و غنی به دست او در كویر لم‌یزرع زاهدان بنا گردیده است. این میراث غنی می‌تواند به یك مركز فرهنگی بسیار مناسب تبدیل شود و پاره‌ای از نیازمندی‌های پژوهشی را تأمین كند. در این كتابخانه، تعداد زیادی كتاب‌های خطی نفیس وجود دارد كه با تلاش استاد جمع‌آوری شده است. فرانسوا میتران – نایب رییس انجمن فرهنگستان نژاد شناسی فرانسه – در کتاب خود در مورد مرحوم کامبوزیا می گوید: « افسوس تا چه حد معلومات تاریخی ... نادر و کمیاب است . اگر من پرده از ابهامات برمی دارم بر اثر موهبت و احساس منتی است که از ملاقات خودم با امیر کامبوزیا نصیب می برم حق شناسی و سپاس گذاری من نسبت به علامه امیر توکل کامبوزیا من بعد عظیم و بزرگ خواهد بود.» دكتر باستانی پاریزی- صاحب نظر در علم تاریخ- از كتابخانه مرحوم كامبوزیا به عنوان دانشگاه یاد كرده است كه این تجلیل اهمیت اقدام استاد را نشان می‌دهد: "حتما باید آن عقیده را باور كنیم كه دانشگاه‌های ایران در طول تاریخ در دهات و شهرك‌ها پراكنده بوده و هیچگاه صورت متمركزی نداشته است... به نظر من كتابخانه كامبوزیا می‌تواند نمونه و شاهدی برای این معنی باشد كه دهات كم وبیش محضر معنوی فرهنگ اسلامی و ایرانی بوده است." استاد محمد تقی تقی پور در مورد مرحوم کامبوزیا می گویند: « امیر توکل کامبوزیا اندیشمند برجسته ای در تاریخ معاصر ایران است که به طور شایسته و بایسته در جامعه اسلامی ، به خصوص برای نسل جوان معرفی نشده است. ابراز تنفر و بیزاری از صهیونیسم و افشای ماهیت ،شگردها،شیوه ها و سیطره صهیونیست ها در جهان ، از دیگر ویژگی های این دانشمند مسلمان بود استاد شمس الدین رحمانی در مورد مرحوم کامبوزیا می گویند : « نیمه شب 23 مهر ماه 1353 امیر توكل كامبوزیا كرد زعفرانلو در كلاته ای بیرون شهر زاهدان، دارفانی را وداع گفت . در محاكمه رئیس ساواك زاهدان در دادگاه انقلاب، یكی از اتهامات او مشاركت در مسمومیت و به شهادت رساندن كامبوزیا بود. مردی كه از او 23 فرزند و كتابخانه ای با 000/15 جلد كتاب باقی ماند به علاوه مزرعه ای بزرگ كه حاصل كار و تلاش فوق العاده شخص او و فرزندانش بود. اما از اینها همه بالاتر و مهمتر خاطره این انسان والایی است كه با ایمان استوار و دانش عمیق در زمینه‌های مختلف و اراده‌ای پولادین و شجاعتی مثال زدنی، تنها و تنها در مقابل رژیم سفّاك شاه می‌ایستاد و همه انواع فشار و محرومیت و مشكلات را تحمل می‌كرد و خم به ابرو نمی آورد. بسیاری از بزرگان مملكت ما، در زمان شاه به سیستان و بلوچستان تبعید می‌شدند - و بیشترشان هم با مرحوم كامبوزیا دیدار كرده اند – امااو همه عمرش را در آن سرزمین محروم و تفتیده تفتان، تبعید بود. مكتب اسلام و فرهنگ اسلامی ما چنین افرادی را می‌پرورد كه براستی وجودشان مایه شگفتی و شكفتگی است و بررسی ابعاد وجودی آنان و نحوه شكل گیری شخصیتشان می‌تواند راه و رسم تعلیم و تربیت و شیوه‌های مهندسی فرهنگی را روشن كند. اكنون پس از 35 سال بعد از شهادت این مرد بزرگ و با تغییرات بسیاری كه انقلاب در همه چیز ایجاد كرده است اما هنوز هم دیدن كتابخانه و منزل و مزرعه آن مرحوم در « كلاته كامبوزیا» شگفتی آفرین و اعجاب انگیز است و ضروری است كه با معرفی این مجموعه – شخص كامبوزیا و آثار او – الگو و اسوه ای در پیش چشم نسل نو ترسیم و نشان داده شود كه چگونه با قدرت ایمان و اراده و علم و دانش، می‌توان در بدترین شرایط و در سخت ترین اوضاع و احوال، باز هم بهترین آثار و مفیدترین نتایج را بدست آورد: مزرعه كامبوزیا یك نمونه عالی كشاورزی جهادی است؛ كتابخانه كامبوزیا ظاهراً بزرگترین كتابخانه عمومی در جنوب شرقی ایران – و گویا نمونه منحصر بفرد – است؛ و در میان فرزندان آن مرحوم، افراد متخصص و تحصیلكرده ای حضور دارند كه مشغول خدمت به مملكتند. امیدواریم این فرهنگ و سرزمین، در شرایطی كه گمان می‌كنیم بسیار آماده و مساعد برای پرورش چنین درختان تناوری است، باز هم كسانی چون كامبوزیا را به این آب و خاك تقدیم كند؛ منتهی باید بپرسیم چگونه؟ این، رازی است كه می‌بایست در یابیم.» دوران تبعید به زاهدان (مزرعه و کتابخانه) پس از کشته شدن پسیان ، مرحوم کامبوزیا نیز به زاهدان تبعید می شود. در آنجا مزرعه ای بزرگ و سرسبز ایجاد کرده و یک کتابخانه بزرگ نیز برای راه اندازی می کند . این کتابخانه در زمان حیات ایشان در حدود 15000 جلد کتاب - که بیشتر آنها در زمینه تخصصی مسائل یهود شناسی بوده – داشته است که متاسفانه در فضای شلوغی های ابتدای انقلاب اسلامی تعدادی از این کتابها از بین رفته و سرقت شده اند. مرحوم کامبوزیا در تبعید در حال حاضر كتابخانه كامبوزیای زاهدان 700 متر مربع مساحت و 500 متر مربع زیر بنا دارد و از ساعت 7 صبح الی14 در خدمت مردم و محققین میباشد . این كتابخانه دارای 19687 عنوان و26000نسخه كتاب می باشد همچنین در این كتابخانه 160 نسخه كتاب چاپ سنگی با قدمت بیش از سیصد سال موجود میباشد . ازجمله این كتب میتوان به خاطرات ناصرالدین شاه ، قانون ابن سینا و ... اشاره نمود . کتابخانه عمومی استاد کامبوزیا در زاهدان دختر مرحوم کامبوزیا ، صادقه کامبوزیا ، مسئولیت اداره کتابخانه را در حال حاضر به عهده دارد. صادقه كامبوزیا دختر استاد و مسئول فعلی این كتابخانه در مصاحبه با روابط عمومی اداره كل كتابخانه های عمومی استان در خصوص كتب خطی و تالیفات استاد گفت : تالیفات ایشان بالغ بر 80 عنوان مقاله و دست نوشته هایی است كه برخی از آنها درسالنامه نور دانش در سالهای قبل از انقلاب به چاپ رسیده است همچنین كتاب علل خرابی بلوچستان و تعداد دیگری از كتب ایشان به زبان فرانسوی ترجمه گردیده است وی ادامه داد تعدادی از كتب و دستنوشته های ایشان بانام صهیونیسم در زمان شهادت وی، كه كتابخانه توسط عوامل ساواك مهر وموم شد مفقود گردیده است . كامبوزیا در زمینه نرم افزارهای موجود در كتابخانه نیز گفت : در حال حاضر نرم افزارهای نمایه نشریات ، نمایه كتابداری و سامانه طرح كتاب من در این كتابخانه مورد استفاده مراجعین قرار دارد .وی سامانه طرح كتاب من را یكی از بزرگترین امكاناتی خواند كه در طی چند سال گذشته و در جهت تامین منابع مورد نیاز كتابخانه ها در اختیار مراجعین قرار گرفته است. کتابشناسی مرحوم کامبوزیا مقالات و کتابهای استاد کامبوزیا 1. تاریخ یهود و صهیونیسم 2. سازمان سری یهود بنام کابالا 3. کارنامه کارتاژ 4. کوچیدنهای یهود 5. دنیا بازیچه دست یهود 6. سیاست انطباق با صهیو نیسم با تاریخ جهان 7. امپراطوری شرق و صحت شرق 8. عوامل مخفی تاریخ را آماده می کند 9. تل آویو به سمت جنگ می رود (ترجمه ) 10. صهیو نیسم بین الملل 11. کلمه و موضوع تاریخ (رساله ) 12. روان شناسی در خدمت بشر (مقاله ) 13. مذهب رکن اساسی و تعالی انسان است (مقاله ) 14. تصوف (مقاله ) 15. اسمعیلیه در ایران (مقاله ) 16. تاریخ کهن و صهیونیسم جدید 17. تاریخ اسلام 18. ادبیات و تاریخ ادبیات ایراان 19. تاریخ ملل به زبانهای فارسی و فرانسه 20. انحطاط و اعتلامندیها 21. تاریخ جنگهای صلیبی 22. مقاله مفصلی به فرانسه در باره اقتصاد سیاست و متافیزیک اسلامی 23. جنگهای صلیبی مقالات و کتابهای دیگر 1. تفسیر آیات ذوالقرنین بصورت مقاله در سالنامه نور دانش در سال 1325 به چاپ رسیده است . 2. بلوچستان و علل خرابی ان 3. مقاله ای دست نویس تحت عنوان "مگر آمریکا ییها نمی فهمند " 4. مقاله ای با عنوان شرح خلاصه ای در باره زاهدان حاوی مطالب تاریخی در زمان جنگ دوم جهانی و فعالیت انگلیسی ها در زاهدان . 5. در سالنامه نور دانش 1326 مقاله ای تحت " عظمت عالم خلقت " چاپ شده است . 6. در میان مقالات استاد چند مقاله که در مجله شرق جاوید مقاله تحت عنوان "سیاست فرد " که مقاله ایست سیاسی و اجتماعی . 7. کتابی تحت عنوان "موضوع شرق در 5 بخش که به زبان فرانسه ترجمه کرده اند بخش 1. )ساکاما و غیره تمدن یونان و موضوع شرق بخش 2 ) ساکاما و غیره عقب نشینی یونان یونانیان در سوریه . بخش 3 . ) اولین پادشاهی عرب و پالمیر . بخش 4 .) فتح سوریه و مصر و توفیق اسلام فتح اروپا . بخش 5. ) بازگشت به تاریخ ارمنستان . ودارای 5 رساله به عنوان عقاید وذهبی یونان، تاریخ یونان . در منطق . کتاب شفای ابن سینا و فلسفه و ترجمه ای در باره زیست شناسی و مسئله حیات اینک جمهوری اسلامی ایران بر حسب وظیفه و آرمانهای بلند اسلامی خویش همت گماشته تا بر بال زخمی کلاته که سرور و تیمار دارش را در خاک خفته می بیند مرهمی از دارالشفای اسلام نهد . از فراموشخانه تاریخ و روزگار برهاند ش و گرد غبار از رخسار کتابهای بزداید و برروشنایی کتابخانه عظیم و ارزشمند استاد درخششی دو باره ببخشد. باشد که تشنگان معرفت و تحقیق از جویبار زلال و جاری اندیشه های شد و سیراب شوند . باشد که نام بلند استاد احیا گردد و ریگستان داغ بلوچستان یاد باغبان دلسوخته خویش را در دل زنده کند و جاویدان سازد . شهادت مرحوم كامبوزیا از نحوه فوت آقای كامبوزیا دو روایت وجود دارد: روایت اول كه روایتی است رسمی از سوی ساواك و روایت دوم از طرف نزدیكان وی. ساواك فوت كامبوزیا را مرگ طبیعی دانسته و در گزارش خود به مركز نوشته است: "امیر توكل كامبوزیا شب چهارشنبه فوق به علت سكته قلبی درگذشته است. رضوانی 24/7/53" روایت دوم از فوت مرحوم كامبوزیا، مسموم شدن ایشان توسط ساواك (مركز) و در نهایت شهادت وی است. اطرافیان مرحوم كامبوزیا، اتفاق فوق را چنین عنوان می‌دارند: در مهرماه 1353 امیر عباس هویدا – نخست وزیر- به زاهدان می‌آید و مسئولین منطقه از كامبوزیا می‌خواهند كه با وی ملاقات كند. ایشان با صراحت و عصبانیت می‌گوید با یك نفر یهودی خائن ملاقات نمی كنم ... و اگر ملاقاتی نیز مابین یك یهودی و یك مسلمان صورت بگیرد، یكی از این دو باید كشته شوند. هفته بعد دو نفر از تهران تحت عنوان ماموران اداره تعاون به نزد ایشان [در كتابخانه] آمده و سوالاتی را مطرح كردند پس از اتمام صحبت یكراست به فرودگاه رفته و به تهران پرواز می‌كنند. پس از مدتی یكی از فرزندان وی به كتابخانه رفته و می‌بیند كه پدرش برروی زمین افتاده است. فردای آن روز وقتی فرزندان كامبوزیا به كتابخانه می‌روند، با استكانی مواجه می‌شوند كه دانه‌های ریزی در آن بوده است. در همان روز ساواك نیز به كتابخانه می‌آید و استكان نیز مفقود می‌شود. مرحوم كامبوزیا را در قبرستان زاهدان به خاك می‌سپارند اما با توجه به وصیت ایشان و با اجازه آیت الله كفعمی، مجوز نبش قبر گرفته و ایشان را در كتابخانه ای كه خودش بنیانگذار آن بود به خاك می‌سپارند. روحشان شاد.


مطالب مشابه :


آزاد - علوم و تحقیقات اهواز

حسيني، دانشگاه آزاد پزشکی زاهدان طی تخصصی کتابخانه دانشگاه نقش




کارت عضویت کتابخانه دانشگاه آزاد چابهار 1387

وبلاگ دانشجویان دانشگاه آزاد کتابخانه دانشگاه آزاد ارشد دانشگاه آزاد زاهدان




برگزاري كارگاه آموزشي « كتابخانه ديجيتال دانشگاه آزاد اسلامي » در واحد ساري

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان دانشگاه آزاد اسلامي واحد




زندگینامه استاد امیر توکل کامبوزیا

است،او را آزاد به عنوان دانشگاه یاد كرده به زاهدان (مزرعه و کتابخانه)




تجزیه وتحلیل وضع موجود (اناليز سايت) در طراحی فضاهای شهری

معماری دانشگاه آزاد زاهدان پارک مغازهها ، ایستگاه اتوبوس ، مسجد ،کتابخانه و




دسترسي به 30 هزار عنوان كتاب و 3500 پايان نامه دانشگاه آزاد اسلامي ساري از طريق اينترنت

دانشگاه آزاد یکپارچه کتابخانه‌های دانشگاه آزاد زاهدان دانشگاه آزاد




گفتگو و مصاحبه با استاد گرانقدر علوم کتابداری و اطلاع رسلنی دکتر اسدالله آزاد

کتابخانه عمومی شیخ رياضي سال 1344 در شهر زاهدان به مركزي دانشگاه آزاد




تاریخجه دانشگاه آزاد اسلامی

کتابخانه مجازی تهران، رشت، زاهدان، کرمان، مشهد و دانشگاه آزاد در ۱۶ منطقه به




کتابخانه دیجیتالی

کتابخانه این وبلاگ با هدف کمک به علاقمندان ورود به دانشگاه بویژه دانشگاه پیام




معرفی دانشگاه آزاد مشهد

حوزه علمیه اشاعةالتوحید زاهدان. دانشگاه آزاد اسلامی دیگر در کتابخانه‌های دانشگاه




برچسب :