آیا تشییع جنازه و خواندن تلقین و قرآن و فاتحه بر اموات سنت است یا بدعت؟

آیا تشییع جنازه و خواندن تلقین و قرآن و فاتحه بر اموات سنت است یا بدعت؟

آیا ثواب فاتحه و احسان و قرآن خواندن و دعای خیر و طلب آمرزش به مرده می رسد یا نه؟

::: بحث اول: تشییع جنازه :::

تشییع جنازه یعنی به همراه رفتن مرده برای دفن و به انجام رساندن مراسم شستن ، کفن و دفن و کندن

گور و بر دوش گرفتن مرده تا سر قبر و تسلی گفتن به وابستگان مرده سنت حضرت محمد صلی الله علیه

و آله و سلم است. کلمه ی جنازه به مرده ای می گویند که در کفن باشد. تشییع جنازه تا مرده دفن شود

برای مردان نه زنان سنت موکد است یعنی تشییع جنازه و به همراه رفتن مرده تا دفن شود برای مردان

سنت موکد است به دلیل اینکه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر ملت اسلام امر به تشییع جنازه

فرموده است لکن تشییع جنازه برای زنان کراهت دارد مگر اینکه مردان پیدا نشوند چون زنان تحمل و

صبر و برد باری ندارند به نوحه خوانی می پردازند که نوحه خوانی و کوبیدن سر و صورت و یقه پاره

کردن گناه کبیره است. پرهیز از این ها واجب است و در ضمن با افراد نامحرم مواجه می شوند و لعنت

خداوند بر نوحه خوان است زیرا فایده از تشییع جنازه و دفن اموات اول تسلی خاطر بازماندگان است

با نوحه خوانی تاسف و غم و اندوه و گریه ی بازماندگان زیاد تر می شود.

دومین فایده از تشییع جنازه فکر مرگ و توبه و انابت و خواندن دعا و فاتحه و قرآن و طلب آمرزش برای

مرده است داد و قال و گریه و نوحه خوانی و بی حجابی همه ی این مستحسنات را از بین می برد پس

رفتن زنان بر گورستان فایده ندارد جز جزع و فزع و بی حجابی چیزی دیگر نصیب اغلب زنان نمی شود در

ضمن نوحه خوانی و نام بردن شمایل مرده مثلا ای جوان ای فلان - باعث ناراحتی و عذاب مرده می شود.

( تبصره ) در همه وقت رفتن و زیارت قبور مسلمان برای مردان به دلیل حدیث زیر سنت است یعنی زیارت

قبر و رفتن بر قبر مسلمان برای دعای خیر برای مردان مستحب است به دلیل اینکه حضرت رسول صلی

الله علیه و آله و سلم فرموده اند:

« ای ملتم من شما را از زیارت قبور نهی نکردم پس الآن اجازه دارید بروید زیارت قبور کنید ». حکمت

از نهی کردن در اول مرتبه این بوده چون در اول اسلام ایمان در قلب تمام مردم جا نگرفته بود شاید بر

قبور مشرکین بروند خداوند زیارت مشرکین را حرام گردانیده لکن بعد از قرار گرفتن اسلامیت در قلب

مردم که دیگر بر گور کفار نمی رفتند اجازه ی رفتن بر گور مسلمانان داده است در نتیجه کسانی که به

کافری مرده باشند برای مسلمانان رفتن بر قبر آنها جایز نیست.

رفتن زنان بر قبر بر اثر گریه ی زیاد کراهت دارد جز زیارت مرقد مبارک حضرت محمد صلی الله علیه و

آله و سلم و همچنین زیارت سایر انبیا و اولیا برای زنان صحیح و مستحب است.

قیام برای جنازه در حال بردن آن برای دفن سنت است.

دعای خیر و طلب آمرزش برای مرده ی مسلمان مستحب است نام بردن مرده به خوب در حال دفن به

شرط این که دارای مستحسنات بوده باشد خوب و مستحب است در غیر اینصورت سکوت بهتر است چون

ادای شهادت دروغ به نفع یا ضرر مرده گناه است.

تشییع جنازه خویشان کافر کراهت ندارد.

::: بحث دوم: ایستادن بر قبر :::

بعد از تکمیل دفن مرده مسلمان مکلف یک ساعت بر گور مرده ایستادن عده ای مردم برای دعای خیر و

تثبیت ایمان مرده سنت است. حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم به آن دستور فرموده چنانکه تمامی

کتب معتبر فقه امام شافعی رضی الله عنه آن را نقل کرده اند از جمله جلد سه تحفه صفحه 206 و جلد اول

مغنی محتاج صفحه 367.

پس بعد از دفن مرده مسلمان مکلف ، ایستادن عده ای از مردم بر قبر برای دعای خیر و طلب آمرزش و

ثابت بودن ایمان مرده در وقت سوال نکیر و منکر سنت است به دلیل اینکه حضرت محمد صلی الله علیه

و آله و سلم بعد از تکمیل دفن مرده بر قبر توقف می کردند و می فرمودند برای برادر دینی خودتان دعای

ثابت ماندن ایمان مرده و طلب آمرزش کنید به تحقیق الآن نکیر و منکر از مرده سوال می کنند باید دانست

و به آن یقین داشته باشید از همه ی افراد مکلف در قبر سوال می شود.

این سنت دیرینه از زمان با سعادت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و خلفای راشدین و مجتهدین

اهل سنت و علمای متقدمین و سلف صالحین تا امروز در میان اسلام مرسوم بوده ؛ آنکه تلقین را

می خواند در آخر می گوید پروردگارا جای این مرده را خوب گردان و از او وحشت را در قبر دور کن و

زبان او را در جواب نکیر و منکر بر اقرار و تصدیق به خدا و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

و قرآن ثابت گردان. همگی حضار بر قبر آمین می گویند یعنی خداوندا این دعا را قبول فرما و به این مرده

رحم کن. در نتیجه بر قبر ایستادن و دعای خیر و طلب مغفرت برای مرده و خواندن تلقین که یاد دهنده به

مرده است سنت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم است و هر کس این سنت را نفی کند گمراه

است و به خلاف شریعت اسلام رفتار می کند.

« اللهم ثبتنا علی اتباع سنة النبی صلی الله علیه و سلم ».

::: بحث سوم: خواندن تلقین :::

فایده ی تلقین تذکر و یادآوری مرده و زنده است. تلقین بر سه قسم است اول تلقین و تعلیم کلمه ی

شهادتین « لا اله الا الله محمد رسول الله » به افراد بیمار مشرف به موت مکلف و غیر بالغ دارای

تمییز سنت است چون هر کس ایمانا و تصدیقا به شرط توبه آخر گفتار او کلمه شهادتین باشد به

همراهی صلحا به دلیل حدیث مسلم داخل بهشت می شود چنانکه جلد سوم تحفه صفحه 92 می فرماید.

تعلیم شهادتین به افراد کافر و فاسق مشرف به موت به شرط امکان واجب است.

قسم دوم : خواندن تلقین مرده ی مکلف ، و بر قبر بعد از دفن ایستادن برای طلب آمرزش و تثبیت ایمان

سنت است چنانکه جلد اول باجوری صفحه 265 می فرماید. بعد از تکمیل دفن مرده ، حضرت رسول صلی

الله علیه و آله و سلم بر قبر توقف می کردند و می فرمودند برای برادر دینی خودتان طلب آمرزش و تثبیت

ایمان کنید به تحقیق الآن نکیر و منکر از او سوال می کنند.

بعد از تکمیل دفن ، خواندن تلقین مرده مکلف مسلمان سنت است چنانکه جلد اول مغنی صفحه 367

می فرماید.

تذکر به مرده و زنده سنت است محتاج ترین مردم ، مرده است باید به مرده تذکر داده شود.

باید تلقین مرده مکلف خوانده شود به دلیل آیه 55 سوره ذاریات که خداوند می فرماید نصیحت کنید به

تحقیق نصیحت به مردمان مومن فایده می دهد ؛ و محتاج ترین مردم برای نصیحت مرده است.

خواندن تلقین مرده بالغ عاقل یا دیوانه ای که قبلا دارای رشد بوده باشد با اینکه شهید باشد بعد از دفن

بر اثر خبری که درباره ی خواندن تلقین وارد شده مستحب است. تا سه مرتبه تکرار تلقین مرده مانند

تلقین زنده مشرف به موت سنت است. بهتر آن است تلقین خوان در مقابل صورت مرده بنشیند حضار بر

قبر توقف نمایند تکرار تلقین تا سه مرتبه سنت است.

شیخ سیوطی می فرماید بر اثر ایمان مسلمان مرده هفت روز تا هفت مرتبه هر روز یک مرتبه از مرده

سوال می شود لکن از منافق توبیخا علیه تا چهل روز سوال می شود.

در نتیجه چون خواندن قرآن و دعای خیر برای مرده ی مسلمان سنت است و تلقین عبارت است از تذکر

و نصیحت مرده و دعای خیر و طلب آمرزش و خواندن قرآن و فاتحه برای مرده اگر هفت روز تا چهل

روز تلقین تکرار شود صحیح و به مرده فایده می رساند.

باید دانست بعد از تکمیل دفن مرده در حال برگشتن بر قبر مرده صدای پای آنها را می شنود بعد از آن

نکیر و منکر وارد قبر می شوند از مرده سوال می کنند به دلیل حدیث امام بخاری جلد دوم آخر حدیث 68.

زنده شدن در قبر برای ما ثابت است و خواندن تلقین مرده مکلف سنت است در نتیجه آنان که اشتباها و

یا عنادا و یا از روی اخلالگری و تفرقه اندازی برای حزب گرایی خود تلقین خواندن را در نظر مردم

بی اساس و غیر صحیح قلمداد  می کنند می خواهند مردم را از پیروی حضرت محمد صلی الله علیه

و آله و سلم و مذهب امام شافعی و سلف صالحین و علمای متقدمین منحرف نمایند.

اگر ذره ای ایمان در قلب آنها باشد توبه بر همه ی آنها تابع و متبوع واجب است غیر از آن به عذاب

خداوند گرفتار می شوند. باید دانست ثواب تلقین و قرآن و فاتحه و دعای خیر و طلب آمرزش به مرده

می رسد. خواندن تلقین جز تذکر و نصیحت به زنده و مرده که سبب بیداری مرده و توبه و پشیمان شدن

زنده ها می شود چه ضرری دارد تا از آن ممانعت شود.

« کسانی که بدی را پسندیده اند ------------- ندانم ز نیکی چه بد دیده اند ».

::: بحث چهارم: خواندن قرآن و فاتحه برای مرده :::

خواندن قرآن و فاتحه برای مرده به قدر امکان و زیارت قبرستان به دلیل نص حدیث و با جماع اصحاب و

هر چهار مجتهد اهل سنت و سلف صالحین و علمای متقدمین سنت است و ثواب آن به مرده می رسد اگر

به قصد مرده قرآن و فاتحه خوانده شود و یا بعد از قرائت ، ثواب آن را به مرده هدیه نماید به دلیل حدیث

هر که بر قبر پدر و مادر و یا هر کدام از ایشان برود سوره ی یس بخواند به عدد آیات یا حروفاتی که

خوانده است از گناه مرده عفو می شود و به دلیل نص قطعی قول جدید شافعی و یاران وی خواندن قرآن

بر قبر مرده مسلمان سنت است.

هر که چند آیه یا سوره ای بخواند بعد ثواب آن را به مرده هدیه نماید ثواب آن به مرده می رسد و مرده

از آن مانند زنده بهره مند می شود چنان که جلد هفتم تحفه شیخ ابن حجر صفحه 74 می فرماید.

کرایه گرفتن قاریان برای خواندن قرآن در مدتی معلوم و یا چند جزء و سوره بر مرده صحیح است و ثواب

قرآن به مرده ی مسلمان دارای ایمان می رسد لکن به قول شافعی ثواب قرآن به مرده ی کافر نمی رسد

چنان که جلد ششم شیروانی و تحفه صفحه ی 157 و 158 و جلد اول انوار صفحه 399 و جلد دوم مغنی

محتاج صفحه 341 می گویند.

بنابراین کرایه گرفتن قاریان برای خواندن قرآن بر مرده و بر قبر مرده به مدت معلوم و یا چند جزء و ختم

معلوم صحیح است. که بر اثر برکت قرآن رحمت خداوند نازل می شود و مرده مانند زنده از آن ثواب

بهره مند می شود.

اگر قاری ثواب قرآن را به مرده هدیه کند بگوید خداوندا ثواب قرآنی که من خواندم به این مرده هدیه باشد

ثواب آن با برکت زیاد تر به مرده واصل می شود پس قول امام شافعی که فرموده است ثواب قرائت

قرآن به مرده نمی رسد مراد ایشان مرده ی کافر بوده چون که نماز خواندن و ایستادن بر قبر کفار برای

دعای خیر و تلقین و طلب آمرزش ، گناه است به دلیل آیه ی 84 سوره توبه که می فرماید:

« یا محمد بر هیچ فردی از کفار که به کافری مرده است نماز نخوانید و بر قبر او برای دعای خیر و طلب

آمرزش و تلقین توقف نکنید چون که به خدا و پیغمبر کافر بوده و به فاسقی مرده اند ». 

طلب آمرزش برای مشرکان و کافران برای پیغمبر و مومنان درست نیست بلکه حرام است اگر چه از

خویشان نزدیک باشد به دلیل آیه ی 113 سوره توبه که می فرماید:

« برای پیغمبر و مومنان طلب آمرزش برای مشرکان و کافران اگر چه از خویشان نزدیک باشد جائز

نیست ».

شیخ نووی در شرح کتاب مسلم و اذکار تالیف خود مانند هر سه مجتهد امام اعظم ابوحنیفه و امام مالک

و امام احمد بن حنبل و یاران امام شافعی فرموده اند ثواب قرائت قرآن به مرده مسلمان می رسد چنانکه

جلد 3 مغنی محتاج صفحه 70 سطر اول می گوید.

هر چیزی که مسلمانان آن را خوب بدانند نزد خداوند خوب است.

امام احمد بن حنبل می فرماید: هر وقت داخل قبرستان شدید فاتحه و سوره اخلاص را بخوانید و ثواب آن

را به مرده ها هدیه نمایید به تحقیق ثواب آن به مرده می رسد.

هر وقت مسلمانی از قبرستانی گذر کند فاتحه برای مرده های قبرستان بخواند و ثواب فاتحه را به

مرده ها هدیه کند ثواب آن به هر یک از مرده ها می رسد چون رحم خداوند وسعت دارد و اگر برای یک

نفر معلوم فاتحه بخواند بهتر آن است بگوید ثواب این فاتحه را به روح فلانی پسر فلانی هدیه نمودم.

از شیخ ابن حجرسوال شد کسی بر قبرستان عبور بکند و فاتحه بخواند و ثواب آن را به اهل قبرستان

هدیه نماید آیا ثواب آن در بین تمامی مرده ها تقسیم می شود و یا هر یک به ثواب آن نائل می شوند؟

ابن حجر جواب داد جماعتی از علما و یاران امام شافعی فتوا داده اند ثواب فاتحه به یک یک مرده ها

می رسد شیخ ابن حجر فرمود چون رحمت خداوند وسعت دارد و شایسته رحمت است ثواب فاتحه به هر

یک از مرده ها می رسد و اگر کسی فاتحه برای یک نفر معلوم بخواند بهتر آن است بگوید ثواب این

فاتحه را بر روح فلانی پسر فلانی هدیه نمودم.

آنان که از روی جهل و یا تفرقه اندازی در بین مردم مسلمان شافعی مذهب و یا از روی عناد و بی مبالاتی

به دین می گویند ثواب خواندن فاتحه به مرده مسلمان نمی رسد و می گویند بدعت است و همه وقت تکرار

رفتن بر قبر مرده سنت نیست بدعت است ادعای آنها خلاف دستور حضرت رسول صلی الله علیه و آله

وسلم و شریعت اسلام است.

چون فائده ی جمع شدن مردم بر مرده در قبر و مسجد و غیر اینها به دلیل نص حدیث ، خواندن قرآن و

فاتحه و دعای خیر است. باید دانست بدعت قبیحه آن است که عده ای مردم بر مرده بدون خواندن قرآن و

فاتحه و دعای خیر جمع می شوند و به نام موعظه ، مردم را از خواندن قرآن و فاتحه منع می کنند که

خلاف دستور حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و شریعت اسلام است چنانکه جلد سه تحفه

صفحه 199 و 200 می فرماید.

::: بحث پنجم: رسیدن ثواب قرآن و فاتحه و احسان و اعمال زنده به مرده :::

شرط رسیدن ثواب قرآن و فاتحه و احسان و اعمال زنده به مرده های مومن با اینکه گنهکار باشد ایمان

است هر که دارای ایمان باشد به دلیل آیات قرآن و حدیث و اجماع اهل سنت تا روز قیامت ثواب اعمال

زنده مانند دعای خیر و فاتحه و احسان و قضای روزه و نماز و ادای حج بیت الله و غیره به او می رسد

اول به دلیل آیه ی 10 سوره حشر که می فرماید: « آنان که آمدند و می آیند از مهاجر و انصار و

مسلمانان تا روز قیامت می گویند ای آفریدگار ما از ما زنده های مسلمان و از مسلمانان مرده برادران

دینی ما خشنود باش ».

دوم به دلیل آیه ی 28 سوره ی نوح که می فرماید: « حضرت نوح گفت ای آفریدگار ما از من و از پدر و

مادرم که مومن بوده اند و از مومنانی که داخل خانه ی من و مسجد من می شوند و از تمام زنان و مردان

با ایمان تا روز قیامت خشنود باش و ایشان را بیامرز ».

پدر و مادر حضرت نوح علیه السلام هر دو مومن بوده اند.

سوم به دلیل اینکه فرشتگان نگهدارنده ی عرش با توجه به آیه ی 7 سوره ی غافر طلب آمرزش برای

گناه مسلمانان و مومنان می کنند:

فرشتگانی که عرش باعظمت الهی را بر دوش گرفته و آنان که از فرشته ها گردا گرد عرش هستند

طواف می کنند به دلیل حدیث که هفتاد هزار صف هستند تسبیح گویان ستایش پروردگار خود می کنند و

به تسبیح و ستایش مشغولند ایمان به خدا دارند و هم برای مومنان طلب آمرزش می کنند. فرشته ها

می گویند ای آفریدگار ما که علم و رحمت بی منتهایت همه ی عالم را فرا گرفته به لطف و کرم گناه

آنان که توبه کرده اند و راه رضای تو را پیموده اند ببخش و آنان را از عذاب دوزخ محفوظ دار.

چهارم به دلیل حدیث هر مسلمانی روزه ی قضا داشته باشد و بمیرد باید ولی یا وارث او روزه را از عوض

مرده قضا کند چنانکه در جلد اول مغنی صفحه 439 می گوید.

پنجم به دلیل حدیث هر که استطاعه داشته باشد بمیرد مدیون حج باشد بر تمام وارثین واجب است از

ماترکه مرده از عوض او حج را انجام دهند و اگر یکی از آنها حج را قضا کند گناه بر مرده ساقط می شود

چنانکه جلد اول مغنی محتاج صفحه 468 می گوید.

بنابراین هر که بمیرد و مدیون حج باشد بر وارثین مرده واجب است از ترکه ی مرده حج را قضا نمایند به

دلیل حدیثی که امام بخاری از ابن عباس نقل نموده می فرماید زنی از قبیله ی جهیه نزد حضرت رسول

صلی الله علیه و آله و سلم آمد عرض کرد یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مادرم حج بر خودش

نذر کرده بود قبل از حج کردن فوت کرد آیا من از عوض مادرم حج کنم؟ حضرت رسول صلی الله علیه

و آله و سلم فرمودند بله حج کنید آیا اگر ببینید مادرت بدهکار باشد آن را پرداخت میکنی؟ زن گفت بله.

آنحضرت فرمودند حق الله را ادا نمایید پس ادای حق الله مقدم تر است.

ششم هر که دارای ایمان باشد بمیرد ثواب احسان و فاتحه و قرآن خواندن زنده ها به او می رسد به دلیل

آیه 39 سوره النجم.

بنابراین ثواب زنده به مرده ها نمی رسد مگر اینکه دارای ایمان بوده باشد بمیرد و ثواب اعمال زنده به

مرده نمی رسد مگر اینکه در دنیا بر ایمان کوشش کرده و عمل صالح انجام داده باشد و با ایمان بمیرد.

هفتم در تحیات آخر نماز و در خطبه ی جمعه طلب آمرزش برای مسلمانان زنده و مرده واجب است. در

تحیات می گوییم السلام علینا و علی عبادالله الصالحین ؛ این دعای خیر به تمام مسلمانان جهان زنده و

مرده فایده می رساند و در خطبه بر خطیب واجب است بگوید اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین

و المسلمات الاحیاء منهم و الاموات ؛ یعنی پروردگارا از مومن و مومنات و از مسلم و مسلمات زنده

و مرده خشنود باش.

 در نتیجه برابر هفت دلیل نامبرده و دلایل دیگر ، ثواب فاتحه و قرآن و احسان و اعمال زنده به مرده های

با ایمان می رسد. آنان که از روی عناد یا نادانی و بی اعتقادی و یا تفرقه اندازی در آیه ی « و ان لیس

للانسان الا ما سعی » سوء برداشت و سوء استفاده می کنند و می گویند ثواب اعمال زنده به مرده های

با ایمان نمی رسد اشتباه می کنند و ادعای آنها خلاف اجماع و باطل است.

پس هر کس معتقد باشد جز اعمال خود با اعمال دیگران بهره مند نمی شود به خلاف اجماع اصحاب رفتار

می کند و اعتقاد او به 9 دلیل زیر باطل است:

اول: زنده و مرده به دعای خیر و طلب آمرزش مسلمانان بهره مند و فیض یاب می شوند به دلیل

آیه ی 10 سوره ی حشر.

دوم: مردم در روز میدان محشر به شفاعت کبری حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم بهره مند

می شوند به دلیل آیه ی 79 سوره ی اسراء که می فرماید ای محمد خدای تو ، تو را به مقام شفاعت

می فرستد بر اثر شفاعت ، همه ی مردم بهره مند می شوند تو را ستایش می کنند چون که از مشقت

میدان محشر رها می شوند ( معنی آیه: به امید اینکه پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند ( مقام محمود )).

ارسال حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم برای تمام مردم رحمت است به دلیل

آیه ی 107 سوره ی انبیاء.

سوم: مردمان مومن و فرزندان ایشان به دعای خیر و طلب آمرزش فرشته ها بهره مند می شوند به

دلیل آیه ی 7 و 8 سوره ی غافر.

چهارم: فرزندان اهل ایمان به شرط اینکه مسلمان و مومن باشند و پیروی از ایمان آباء و اجدادشان

بنمایند بر اثر ایمان آباء و اجدادشان به بهشت داخل می شوند تا در آنجا با آنها ملاقات و شاد شوند بدون

اینکه از صلاحت پدر و اجدادشان کمتر شود به دلیل آیه ی 21 سوره ی طور که می فرماید آنان که به خدا

و پیغمبر ایمان آورده اند و فرزندانشان هم در ایمان پیروی آنها کرده و می کنند ما آن فرزندان را به

درجه ی آنها می رسانیم بدون اینکه از اجر و احسان آنها کاسته شود.

پنجم: خداوند بر اثر ایمان آباء و اجداد ، اموال ارثی صغیران صلحا را نگهداری می کند به دلیل

آیه ی 82 سوره ی کهف.

حضرت موسی علیه السلام به همراهی حضرت خضر به دیوار خرابه ای رسیدند خضر گفت باید این دیوار

خرابه را تعمیر نماییم حضرت موسی علیه السلام گفت چه دلیلی دارد؟ حضرت خضر فرمود زیر این دیوار

مخروبه در این محل اندوخته ی ارثی می باشد برای دو پسر صغیر که نام ایشان احرم و حریم است پدر جد

هفتم ایشان به نام کاسخ مردی صالح و مومن بوده به خاطر صلاحت « کاسخ » باید دیوار تعمیر شود تا

اندوخته به حال خود بماند تا صغیران بزرگ شوند و آن را بیرون آورند. این رحمتی است که خدای تو

دستور نگهداری اموال صغیران را به خاطر صلاحت « کاسخ » که جد هفتم صغیران بوده می دهد.

ششم: به نص حدیث و اجماع ، ثواب احسان و قربانی به مرده ها می رسد به دلیل اینکه حضرت رسول

صلی الله علیه و آله و سلم دو گوسفند نر قربانی کرد و فرمود خداوندا این قربانی را از محمد و آل محمد

و از امت محمد قبول فرما. گویا یکی از گوسفندان برای امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بوده است

چنانکه جلد چهارم مغنی صفحه 285 سطر 16 می گوید.

حمد و ستایش سزاوار خدای توانا و دانا است ما را بر دین اسلام هدایت فرمود حضرت رسول صلی الله

علیه و آله و سلم همیشه غمخوار امتش بوده و برای امتش قربانی کرده است. این امت خوشبخت در بحر

بخشایش خداوند غوطه ور فیض یاب می شوند.

هفتم: به دلیل حدیثی که قبلا توضیح داده شد که می فرمود از عوض مرده انجام دادن حج ، گناه آن را بر

مرده ساقط  می کند.

هشتم: هر که بدهکار باشد بمیرد اگر وارث او قرض را پرداخت کند گناه آن بر مرده ساقط می شود که

قبلا توضیح داده شد.

دلیل نهم نماز خواندن حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم است که بر نجاشی و مرده های دیگر

خوانده است در نتیجه مطابق آیات و احادیث ثواب اعمال زنده ها به مرده های با ایمان می رسد.

::: بحث ششم: زنده شدن در قبر :::

زنده شدن موقت افراد مکلف برای جواب سوالات نکیر و منکر با دلایل نص آیات و حدیث و اجماع

اصحاب ثابت و محقق است. یقینا باید دانست آن خدایی که تو را از عدم به وجود آورده و از نطفه مرده

اعضای بدن تو را در تنگی و ظلمات رحم مادر پیوست و ایجاد و خلق نموده و بعد از آن روح در تن آن

داخل نموده و بعد از آمدن به دنیا تدریجا به اعلی مراتب علم و عقل و توانایی و کسب علم و صنعت تو را

رسانیده و بعد از آن تو را می میراند و هستی وجودت را نابود می کند که در قبر جز ایمان و اعمال چیزی

دیگر همراه تو نمی ماند پس همچنان آن خدای توانا تو را در قبر زنده می کند تا پاسخگوی سوالات نکیر و

منکر باشی.

زنده شدن در قبر مانند بیدار کردن از خواب است.

در نتیجه اگر به دقت تفکر کنی و خودت را بشناسی خدایت را می شناسی و ایمان به زنده شدن در قبر و

قیامت را پیدا می کنی به دلیل حدیث « من عرف نفسه فقد عرف ربه ».

بعد از سوال و جواب ، روح از تن مرده خارج می شود و عذاب یا خوشی بر روح عرضه می شود. اگر

تصدیق کنید یا نکنید و یا مومن باشید و یا منکر ، به تحقیق زنده می شوید چنانکه بدون اختیار خلق شدید و

مطالب مشابه :

چشم ها را بايد شست: تعبير ريختن آب، تعبير ديدن مرده و تعبير ادراركردن و مدفوع كردن در خواب

تعبير ريختن آب، تعبير ديدن مرده و تعبير ادراركردن و مدفوع كردن در خواب . تعبير خواب :




مرده توی خواب روی سنگ غسالخانه

مرده توی خواب روی درگیر تعبیر این خواب در ذهنم صدا زدن که جنازه ای برای شستن




تعبیر خواب مس مس اگر در خواب سرخ به نظر آيد خوب است و فرو شکوه و مال و منال تعبير مي شود و چنانچه ز

اگر ببينيد با مسواک کار ديگري غير از شستن تعبیر خواب مرده اگر در خواب مرده اي




5 ماجرای باور نکردنی از غسالخانه بهشت زهرا(س

و صدا می کرد، مرده توی خواب روی سنگ تعبیر این خواب در جنازه ای برای شستن




تعبیر خواب اسب 2

( تعبیر خواب اسب اسب مرده : غذا دادن به اسب ، نوازش اسب ، شستن اسب یا فرار کردن




تعبیر خواب هایی که با حروف ا یا آ شروع میشود

تعبیر خواب هایی که با حروف ا یا آ شروع میشود . آب آب




تعبیرخواب...

تعبير ديدن آرامگاه در خواب خوب نيست ببيند که مرده‌ايي را گويند و شستن رنگ




آیا تشییع جنازه و خواندن تلقین و قرآن و فاتحه بر اموات سنت است یا بدعت؟

جنازه یعنی به همراه رفتن مرده برای دفن و به انجام رساندن مراسم شستن خواب است. در مرده




مرده شورها را دریابیم!

تنها در خانه - مرده شورها را دریابیم! - شعر وادب - تنها در خانه . تنها در خانه . شعر




برچسب :