ترجمه و تجزیه ترکیب سوره حمد

12.00
ترجمه و تجزیه ترکیب سوره حمد بسم الله الرحمن الرحیم   الحمد لله ربَ العامین؛ و الحمد لله علی کلَ نعمت کانت ؛او غیرها و صلَ الله علی محمد وآله طاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین  الی یوم الدین ؛  اما بعد ؛َ بحثی قرآنی یک بحث مهمَی است که بر هر فرد مسلمان لازم است که به  اندازه ای توان و قدرت به آن آشنائی داشته باشند زیرا قرآن کریم قانون و آساس زندگانی انسان ها است  تا قیامت؛ و اگر انسان به قرآن کریم آشنائی نداشته باشند به ضلالت نفسانی و وسوسه های شیطان انسیی و جنَی گرفتار خواهند شد، قرآن کریم بهترین ملاک و معیار برای تشخیص حق از باطل است؛ و در باره ی قرآن کریم گرچند ترجمه و ترکیب و تفسیر زیاد نویشته شد ه است ولی قرآن کریم همیشه جدید است؛ و جای کار دارد، و قرآن کریم را باید از لسان مفسّر و مبیّن و عدل آن یعنی اهل بیت باید فرا گرفت،  لذا بنده نیز بر آن شدم که قطره ای را از  دریائی علوم قرآنی کشف کنم تا زخیره ی برای عالم  قیامت باشد؛ گر چند با بضاعت اندک و عدم فراغت و گرفتاری ها زیاد شنا کردن در دریای بی انتهای علوم قرآنی کار هرکسی نیست به هرحال با دستی خالی با توفیق و عنایت غنی بالذَات و عین علیم و قدَرت به سُراغ ترکیب َ و ترجمه  و تفسیر به طور مختصر می روم ان شاالله تعالی تا باشد که خداوند کریم مارا یاری نماید؛ « بسم الله الرحمن الرحیم» به نام خدا وند بخشاینده و بخشایش گر؛ «بسم الله» جار و مجرور؛ مضاف و مضاف الیه؛ و متعلَق به فعل إبتدء مقدر؛ و یا به عامل مقدر؛ و خبر برای مبتدائی مقدر است به تقدیر ابتدایی ثابت ؛بسم الله؛ «الرحمن» صفت و یا بدل برای الله «الرحیم» صفت دوم برای الله اگر الرحمن بدل از الله؛ باشد؛ الرحیم صفت الرحمن خواهد بود؛ بنا بر ترتیب بین توابع؛ و جمله بسم الله الرحمن الرحیم؛ طبق هردو ترکیب با مقدرش محل از اعراب ندارد؛ و یا ابتدائیه است؛1 و در غیر قرآن می توان؛ الرحمن الرحیم؛ را قطع از صفت دانست لذا مرفوع اند تاخبربرای مبتدای مقدر باشند به تقدیر؛ هو الرحمن الرحیم؛ یا منصوب و مفعول به برای فعل مقدراعنی؛ اذکر و یا امدح؛ هستند و جمله (هواعنی اذکر و امدح؛ الرحمن و الرحیم محلی از اعراب ندارد و مستأنفه بیانی است، و شیعیان بر این با ورند که «بسم الله الرحمن الرحیم» یک آیه از سوره حمد؛ و هر سوره دیگری است ؛گر چند از نظر دانشمندان اهل سنت جای بحث دارد ؛اهل مکة و کوفه «بسم الله الرحمن الرحیم » را آیه اوّل سوره حمد دانسته اند، و روایت کرده ابن عباس از رسول خدا (ص) که فرمود: هرکسی ، بسم الله الرحمن الرحیم: را ترک کند، صد چهارده آیه قرآن کریم را ترک کرده است، از امام صادق(ع) سؤال شد از قول خداوند(سبعاً من المثانی) فرمود: آن سوره حمد است، که هفت آیه دارد که یک آیه (بسم الله الرحمن الرحیم) است؛ وحق آنست که؛ بسم الله الرحمن الرحیم: یک آیه است که در اوائل هر سوره قرآن کریم خوانده می شود، واژه ها واژه «اسم» برگرفته از «سمو» و به معنای رفعت و بلند مرتبه  بودن است  اصل این واژه «سمو» و جمع آن «اسمأ»است مانند «قنو» و جمع آن «اقنأ» است امَا دیدگاه برخی آن را از «سمه» و «وسم» به معنای نشانه و علامت گرفته اند امَا دید گاه نخست بهتر بنظر می رسد چرا که با حذف حرف نخست واژه «سمه» همزه وصل؛ بر سرآن در نمی آید؛2 واژه «الله» نام ویژه خدا است و در مورد اصل آن دو وجه است از سیبویه نقل شده است نخست اینکه «الاه» بر وزن فعال بوده که حرف که حرف اوَل آن حزف و الف و لام جا نشین آن شده است در خصوص اینکه واژه مقدس «الله» جامد است و یا مشتق بعضی آن را مشتق و برخی غیر مشتق اعلام کره کرده اند؛ کسانی که آن را مشتق دانسته اند درباره اصل آن وجوه بیان کردند 1- عده ای بر این با ورند که واژه از«الوهیت» به معنای پرستش گرفته شده است که با توجه به این نظر در مفهوم «الله» می تواند  گفت ذات یگانه ای که شائسته پرستش است؛ 2-  پاره آن را مشتق از «وله» به مفهوم «تحیَر» می دانند که مطابق این نظر خدای یکتا ذات بی همتائی است که خردها در شکوه و عظمت او سر گردان می شود ؛ 3- گروهی آن را از «الهت» به معنای؛ گیریه کردم؛گرفته اند ؛که بر این باورند خدای یکتا ذات بی همانندی که تمام پدیده ها و انسان ها هنگام نیاز به سوی او ناله وفزع می کنند؛ 4- دسته ای آن را مشتق از«الهت الیه»به معنای به سوی او آرامش یافتم می دانند که در این صورت معنای«الله» این می شود که دلها تنها با یاد او آرام می گیرد؛ 5- دسته ای نیز آن را از «لاه» به مفهوم پوشیده؛ گرفته اند؛ که بنا براین نظریه «الله» ذات بی همتای است که پندارها و اندیشه ها پوشیده است و تنها با دلائل و نشانه های روشن و آشکار شناخت او ممکن می شود؛3- امَا دو واژه«الرحمن الرحیم» هر دو اسم اند و از رحمت و مهربانی؛ گرفته شده اند ؛ این دو واژه؛ معنای مبالغه ای دارند ؛یعنی بسیار بخشاینده و بخشایشگر واژه؛الرحمن؛ مبالغه بشتر دارد؛ برخی از واژه شناسان معتقیدند که «الرحمن»واژه عربی نیست چرا که هنگام فرود آمدن این واژه مقدَس ،عده ای به بیان خود قرآن شریف در مقام شگفتی و حیرت گفتند « و ما الرحمن»رحمن چیست؟ امَا بنظر می رسد که این سخن دورست نیست زیرا این واژه در اشعار عربی پیش از اسلام فراوان آمده است؛   تفسیر در معنای «بسم الله الرحمن الرحیم» سه بیان آمده است 1- به معنای کمک خواستن از خدا  به همین منظور نام بلند او آورده می شود 2- به معنای یاری خواستن آمده است واژه اسم در«بسم الله» بجای صاحب نام نشسته است؛ 3- به معنای مصدری یعنی نام بردن )همچون (اکرمته کرامة )که «کرامة » به جای  اکرام آمده است و معنایش این است که قرائت خود را به نام خدا آغاز می کنم؛ واژه: مقدس الله نام خدا است و خدا همان آفریدگار بی همتایی است که به دلیل آفریدگاری اش شایسته پرستش است؛ در « الرحمن الرحیم » دلیل پیشی گرفتن واژه«الرحمن» بر«الرحیم» که هردو از صفات خدا هستند این است که «الرحمن» تنها به خدا گفته می شود و بس اما اطلاق «الرحیم » بر دیگری نیز جائز است ؛ برخی از تابعین نیز بر آنند که «الرحمن» به معنای پر مهر بر همه بندگان است خواه با ایمان باشند یا مشرک؛ و «الرحیم» به مفهوم مهربان به ایمان آورندگان و شایستگان ؛و مربوط به سرای آخر است 5   بسیار می شود که مردم عملی را که می کنند و یا می خواهند آغاز آن کند عمل خود را به نام عزیز و یا بزرگی آغاز می کنند، تا به این وسیله مبارگ و پُر اثر شود ؛ عین این منظور را در نامگذاریها رعایت می کنند، مثلا می شود که مولودی که برایش متولّد می شود و یا خانه و مؤسسه ای که بنا می کنند بنام محبوبی و یا عظیم نام می گزارند؛ و این معنا در کلام خداوند: نیز جریان یافته خدای تعالی کلام خود را به نام خود که عزیز ترین نام است آغاز کرده است؛ دلیل آن این است که خدای تعالی در چند جا از  کلام خود بیان فرموده است که آنچه برای رضای او و به خاطر او و به احترام او انجام نشود باطل است و رسول خدا فرمود: هر امری از امور که اهميتی داشته باشد اگر بنام خدا آغاز نشود ناقص و ابتر می ماند؛ از همین جا می توانیم بگویم حرف «با» که در اوّل «بسم الله» است از میان معنا های که برآن است معنای ابتدا با این معانی که ما ذکر کردیم مناسب تر است، در نتیجه معانی جمله این می شود که( من به نام خدا آغاز می کنم) کلام خدا با این جمله آغاز شده و کلام خود فعلی است از افعال و نا گزیر  دارایی وحدت است، وحدت کلام به وحدت معنا و مدلول و آن معنای واحد غرض است که بخاطر آن کلام خدایی تعالی به بندگان القاء شده است و آن غرض هدایت خلق است و اغراض و مقاصد از سوره بدست می آید مختلف است و هر سوره غرض خاص و معنای مخصوص را ایفا می کند،  پس باید گفت متعلّق «با» در«بسم الله» سوره حمد ابتدأ است در حقیقت می  خواهیم اخلاص در مقام عبودیّت و گفتگو با خدا یتعالی به حد کمال برسانیم ؛6              1- ترکیب و ترجمه محمد رضأ رضوانی خراسانی ج1 ص11  2 - ترجمه مجمع البیان ج1 ص62  3 ترجمه مجمع البیان ج1 ص64             5- همان ص65     6 - ترجمه و تفسیر المیزان سید باقر موسوی همدانی ج1ص26


مطالب مشابه :


تجزیه سوره حمد

تجزيه سوره حمد. بسم الله الرحمن الرحيم. اسم. أصل آن سمو بوده است، حرف عله که حرف سوم است حذف




تجزیه و ترکیب سوره توحید

تجزیه و ترکیب سوره توحید «قل هو الله احد ,الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد»




ترکیب سوره حمد

تجزیه و ترکیب قرآن کریم - ترکیب سوره حمد - تجزیه و ترکیب قرآن کریم با ذکر نکات صرفی و نحوی و




ترجمه و تجزيه و ترکيب سوره حمد

آموزش زبان عربی باقری - ترجمه و تجزيه و ترکيب سوره حمد - آموزش زبان عربی - آموزش زبان عربی




ترجمه و تجزیه ترکیب سوره حمد

مقالات و تحقیقات من - ترجمه و تجزیه ترکیب سوره حمد - محلی برای نشر مقالات و تحقیقات و مطالب




دانلود کتاب تجزیه سوره بقره

آموزش قواعد و ترجمه و مکالمه عربی - دانلود کتاب تجزیه سوره بقره - یادگیری قواعد و لغات زبان




تجزيه و تركيب پنج آيه اول سوره انسان

تجزيه و تركيب پنج آيه اول سوره




معانی واژه های سوره حمد 2

تجزیه و ترکیب قرآن کریم - معانی واژه های سوره حمد 2 - تجزیه و ترکیب قرآن کریم با ذکر نکات صرفی




تجزیه و ترکیب

تجزیه و ترکیب قرآن کریم - تجزیه و ترکیب - تجزیه و ترکیب قرآن کریم با ذکر نکات صرفی و نحوی و بلاغی




تجزیه وتحلیل همخوانی سوره مبارکه نجم

سایت جامع تواشیح کشور - تجزیه وتحلیل همخوانی سوره مبارکه نجم - دانلود تلاوت،تواشیح ابتهال




برچسب :