مدرنیسم درمعماری

با پایان جنگ جهانی و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان ، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت . لذا استفاده از تکنولوژی روز ، مصالح مدرن ، پیش ساختگی ، عملکرد گرایی و دوری از سبکهای پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت . در این دوره معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت.

gug1.jpg

رایت - موزه گوگنهایم ، نیویورک ۱۹۵۶

معماری مدرن، اعتقاد شدیدا قدرت یافته به ترقی خواهی صنعت است و ترجمان اش به سبک بین المللی خالص و سفید ( یا دسته کم زیبایی ماشینی ) با هدف دگرگون ساختن جامعه هم در حساسیت اش و هم در ساختار اجتماعی اش.

می توان مدرنیسم را نخستین واکنش فکری بزرگ نسبت به بحران اجتماعی و فروپاشی دین مشترک دانست.

gug2.jpg

gug3.jpg

همان طور که پیش تر بیان شد آغاز مدرنیسم را می توان از رئالیسم یا مکتب شیکاگو دانست که به راسیونالیسم ( سبک جهانی) و بعد با هاوس و سپس به آن چیزی که ما مدرنیسم می نامیم ختم می شود، که یک دوره پنجاه ساله  را در بر می گیرد.

از مشخصات بنیادین مدرنیسم عبارتند از:

۱- تداوم عناصر التقاطی ناشی از روش های تاریخی قرن نوزدهم.

۲- توجه به اهمیت کاربری مصالح خصوصا آجر در رابطه با کیفیت های سازه ای عناصر تزئینی.

۳- گرایش به طراحی لوازم از طراحی سرامیک و دست گیره ها گرفته تا طرح آسانسور و اثاثیه منزل.

۴- استفاده از شیوه دورنمایی به مثابه عناصر ساختاری وابسته به روش های سازه ای همچنین طرح های خیالی مورد توجه قرار گرفت.

یکی از خصوصیات متعدد معماری مدرن این بود که در ساختمان ها ماهیت مصالح ساختمانی مورد توجه قرار گرفت و این مصالح به صورت طبیعی خود تا آنجا که ممکن بود دست نخورده و بدون پوشش و پرده در ساختمان بکار گرفته شدند، چون استفاده از تزئینات در معماری را کهنه پرستی و ظاهر سازی دانسته و چنین اعلام شد که به جلوه آوردن ماهیت مصالح که به صورتی طبیعی ، نه ساختگی و مصنوعی ، به غنای معماری بیفزایتد مورد توجه قرار گرفت.

نکته دیگر امکان دادن به تمام عوامل ساختگی بود تا نقشی را که در ساختمان دارند بنمایانند در معماری گذشته مثلا پلکان اغلب در میان دیوارهایی سنگین و در فضایی که در پس خانه بود و بیشتر مناسب  پستو و صندوق خانه از دیده پنهان می شد.

معماری مدرن نه تنها نشان داد که پله را می توان در معرض دید نهاد بلکه می توان آن را عاملی ساخت که بر غنای معماری بیفزاید. مراد از صداقت و اخلاق در معماری ندرن از جمله همین آشکار گزاشتن عوامل ساختمانی و تاکید بر آن هابود.

از دیگر ویژگی های معماری مدرن این بو که توانست از امکانات مهندسی بهره گیرد و با بکارگیری اسکلتی مرکب از تیرها و ستونها که بار ساختمانی بنا را فقط در نقاطی معین متمرکز و تحمل می کند دیوار  به پرده ای صرفا برای محصور و متمایز کردن فضا تبدیل کند.

معماری مدرن نمای یکسره و یکنواخت رنسانس و باروک را می شکند ، در معماری رنسانس به ویژه در قصرهای باروک تمام ساختمان نمایی یکسره و یکنواخت داشت اگر در پشت نما آشپزخانه یا پله یا اتاق بود در نما یکسان ظاهر می شد. اما در معماری مدرن به مددتکنولوژی میسر شد که شخصیت هر بخش بنا را مشخص و معلوم در پیکر آن نشان داد. از این رو معماری مدرن اصیل آن معماری است که هر قسمت نمودار شخصیت و هویت خویش باشد.

محتملا می توان قصر بلورین را که به سال ۱۸۵۱ برای نمایشگاه لندن ساخته شد نقطه آغازی برای معماری مدرن دانست این نکته اگر هم از لحاظ تاریخی قیق نباشد و.اجد اهمیت است. زیرا در اینجا بود که مظاهر بارز یکی از عواملی که باعث پیدایش معمار مدرن شد و در گسترش و تحولات آن نیز نقش اساسی بازی کرد به گونه ای بی سابقه تجلی یافت . ساختمان  بزرگ بلورین توسط جوزف پاکستن برای نمایشگاه مدرن یعنی آهن و شیشه بود که اجزا به صورت پیش ساخته در ارخانه تولید و در محل نب شدند.

چارلز چنکر تاریخ نگار و منتقد معماری، تاریخ دقیق مرگ معمعاری مدرن را ۱۵ ژانویه ۱۹۷۲ ساعت ۲۳ : ۳ بعد از ظهر بیان کرد ، زمانیکه مجموعه آپارتمانهای مسکونی پروت ایگو در شهر سن لوییس آمریکا  توسط دینامیت منهدم شد.

جنکز بیان می کند که این مجموعه آپارتمانها نماد معماری مکعب شکل و بدون تزئینات مدرن بود


مطالب مشابه :


عکس هایی از معماری کانستراکتیویسم

دانشگاه آزاد اسلامي واحد گروه معماری دانشگاه ازادتهران غرب "عمران و معماری ( s a m y a n )




ماریوبوتا+mariobota

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب تالارگفتمان انجمن معماری دانشگاه ازادتهران غرب.




نسخه ای از پلان،مقطع و نمای ویلای روتوندا

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب تالارگفتمان انجمن معماری دانشگاه ازادتهران غرب.




اهرام مصر

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب تالارگفتمان انجمن معماری دانشگاه ازادتهران غرب.




خانه ابشار فرانك لويدرايت

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب تالارگفتمان انجمن معماری دانشگاه ازادتهران غرب.




هوش برتر

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب تالارگفتمان انجمن معماری دانشگاه ازادتهران غرب.




دکوراسیون اتاق خواب

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب تالارگفتمان انجمن معماری دانشگاه ازادتهران غرب.




پلان ویلای ساوویه ازle corobusier

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب تالارگفتمان انجمن معماری دانشگاه ازادتهران غرب.




مدرنیسم درمعماری

طراحان صنعتی دانشگاه ازاد تهران غرب. دانشگاه ازادتهران غرب. در غرب مطرح شد




سالن اپرای گوانجو، زاها حدید

دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب تالارگفتمان انجمن معماری دانشگاه ازادتهران غرب.




برچسب :