سفر زمینی به ترکیه با وسیله شخصی -3 استانبول 14

یکی از تفریحات دلنشین من در استانبول صحبت شبانه  با اشخاصی بود که در هستل کنار هتلمون اقامت داشتند . معمولا در هستل که همون مسافرخونه خودمون می شه هیچ هکرها و جهانگردانی که با حداقل هزینه قصد دیدن دنیا را دارند اقامت می کنند وبه واسطه ماجراجو بودن تجربیات خوبی دارند که به راحتی انها را در اختیار دیگران قرار می دهند .البته من خیلی از این جوانان که با حداقل هزینه دور دنیا رو می گردند خوشم می آید و امیدوارم روزی بچه های من هم این توانایی را داشته باشند که با حداقل هزینه  بتوانند دنیا رو بگردند شاید باورتان نشود ولی با 200 یا 300 دلار یکماه دور ترکیه را کامل می گردند .

در کنار هتلمان یکی از هستل های محبوب هیچ هکرها به نام علی بابا( شایدم سند باد  یادم رفته )  قرار داشت که بوسیله یک خانوم لهستانی اداره می شد .شبها کنار در هستل بر روی چهار پایه های چوبی مسافرا می نشستند و به صحبت و گپ زدن می پرداختند من هم بعد از خوابیدن بچه ها پاتوقم شده بود کنار این هستل و از تجربیات دیگران استفاده می کردم در این میان هم با یک مرد الجزایری که مقیم فرانسه بود اشنا شدم که تجربیات خوبی داشت و در کل معتقد بود گشت و گذار در اروپا ارزون تر از ترکیه در می اید و ترکها  همه چیز را گران حساب می کنند البته امیدوارم که گفته هایش درست باشد. به هر حال شبها می نشستم و با افراد مختلف صحبت می کردم نکته جالب این بود که تمامی افرادی که با آنها صحبت کردم ایران را به عنوان کشوری که باید دید در نظر داشتند ولی بعضی بواسطه ویزا و بعضی دیگر بخاطر ترس از نا امنی نمی توانستند به ایران سفر کنند . متاسفانه در این چند سال نتوانسته ایم اطلاع رسانی صحیحی در مورد ایران داشته باشیم و انها ما را کشوری در میان عراق و افغانستان با شرایطی کم و بیش مشابه می شناسند و این نیاز به تبلیغات درست و سازنده دارد.

یک خاطره جالب : تقریبا هر روز که با بچه ها بیرون می رفتیم اگر بک پکری به دنبال آدرس می دیدم او راهنمایی می کردم چون نقشه اون قسمت دستم بود و اکثرا هم به دنبال هستل علی بابا بودند . یکبار دو تا دختر شلخته و خسته تو مایه های بربری  دیدم که خیلی کثیف و ژولیده سعی در پیدا کردن ادرس داشتند از خستگی نای راه رفتن نداشتند و معلوم بود از گم شدن تو اون کوچه ها بدجوری کلافه بودند  رفتم جلو و کمکشون کردم هستل رو پیدا کنند با اینکه خودشون 40 کیلو هم نمی شدند ولی کوله هایشان از خودشان سنگین تر بود . شب که با دوستم الجزایریم مشغول صحبت بودیم یک بنده خدایی (که یادم نمی یاد اردنی بود یا عمانی) به این دوست ما گیر داد که چرا داری ماشعیر + می خوری مگه تو مسلمان نیستی  و یک بحث شیرین   انگلیسی چند نژادی بین همه راه افتاد. در حین این بحث شیرین دو تا دختر کره ای از اونا که تو فیلمها بازی می کنند آمدند کنار میز ما نشستند  و شروع کردن به تشکر کردن از من اول فکر می کردم که با این دوستمون هستند ولی بعد فهمیدم نه بابا اینا همون دو تا دختری هستند که صبح تو پیدا کردن هستل  کمکشون کردم. این موقع تازه متوجه شدم که فتوشاپ همچین چیز مالی هم نیست چون دخترای خودمون با یه حمام و دو تا لباس و ابزار حرفه ای که دارند  چنان تغییر قیافه می دهند که به تکنیک های فتوشاپ باید گفت زکی .

به هر حال با این دخترهای دل گنده ماجراجو آشنا شدم و فهمیدم دانشجوی تاریخ آفریقای مرکزی هستند (حالا این رشته به چه درد یه دختر کره ای می خوره  رو نمی دونم )و در مورد ایران خیلی کنجکاو بودند البته به خاطر دختر بودن و ظاهرشون بهشون ویزای ایران نداده بودند ولی در مورد ایران کلی پرس و جو می کردند .

بطور کل شبهای خوب و آموزنده ای  را با جوانان پرشور جهان بر روی چهار پایه های هستل علی بابا در استانبول  گذراندم که به ذهن پیر و کهنسال من کمی شور جوانی و ماجراجویی داد .

بخاطر خستگی های ناشی از خرید کردن بی فایده بچه ها حوصله شون سر رفته بود و معلوم بود که دیگر باید آهنگ بازگشت را داشته باشیم . و بعد از یک هفته اقامت در استانبول به فکر برگشت افتادیم با رای گیری که انجام دادیم همه موافق بودیم که سفر را پایان یافته در نظر بگیریم و به طرف ایران با حداکثر سرعت حرکت کنیم برای همین هم صبح بعد از خوردن صبحانه به سمت ایران حرکت کردیم . از دو مسیر می توانستیم حرکت کنیم مسیر اول انکارا سیواس بود و دیگری از سمت اماسیا و توسیا بود با توجه به اینکه کل مسیر استانبول به انکارا بزرگراه است مابقی مسیر هم جاده دوبانده  می باشد و از همه مهمتر دوست عزیزم گوگل مپ این مسیر را پیشنهاد  می داد بدون توجه به 40 کیلومتر نزدیکی راه مسیر دوم مسیر اول را انتخاب کردم . هر چند قیمت بنزین در ترکیه زیاد است ولی مسیر های پر پیچ و خم و دارای سربالایی های زیاد هم مصرف بنزین ماشین را بالا می برند و نباید تنها به مسافت توجه کرد مسیر 890 کیلومتری استانبول به سیواس را در 8 ساعت طی کردیم  و حدودا ساعت 6 شب در سیواس بودیم . برای اولین بار در یک هتل 4 ستاره ساکن شدیم . تنها تفاوتی که با هتل های قبلیمان داشت  تجملاتی بودن بود بگونه ای که مثلا در توالت هم پلمپ است و یا حوله ها در کاور مخصوص خود هتل قرار دارند  ولی بچه ها از هتل چندان خوششان نیامد . دلیل آن هم رسمی بودن زیادی هتل بود بگونه ای که با توجه به رفتار دیگر مسافران که خیلی رسمی هستند احساس راحتی مثل خانه به انسان دست نمی دهد . ولی در کل  هتل خوبی بود که با استفاده از اسمارت دیل تونستیم به شبی 150 لیر اونجا رو کرایه کنیم .

Eretna hotel

شب برای خرید مقداری خوراکی و سوغاتی  از هتل خارج شدیم و مقداری از خوراکی ها سنتی ترکیه رو خرید کردیم البته اون چیزهایی که مشابه ایرانی نداشت .بیشتر یه نوع خوراکی خریدیم که شبیه باقلوای خودمان است ولی حالت ژله ای قوی داشت .

صبح روز بعد به سمت بازرگان حرکت کردیم و بعد از طی 750 کیلومتر به ایران رسیدیم ساعت 10 شب به وقت ایران بعد از طی کردن تشریفات گمرکی نیم ساعته به ایران رسیدیم  .

کل مدت سفر 24 روز بود که 20 روز آنرا در داخل ترکیه بودیم .

در مجموع 7935 کیلومتر رانندگی کردم که  4615 کیلومتر آن را در ترکیه طی کردیم . مقدار بنزین خریداری شده در ترکیه   328 لیتر شد که به مبلغ 1642 لیر خریداری شد . الته این نکته را باید توجه کرد که با باک پر وارد ترکیه شدم و با باک خالی خارج شدم در واقع به این مقدار باید 40 لیتر را اضافه کرد تا مصرف صحیح ماشین بدست بیاید و مصرف ماشین بطور متوسط صدی هشت بود با توجه به درجا کار کردن و در ترافیک بودن.

هزینه هتل 2166 لیر و هزینه خوراک  و تفریحات 2228 لیر شد بنزین 1642لیر شدو هزینه خرید پوشاک 1697 لیر..

در جمع هزینه سفر در داخل خاک ترکیه 6136 لیر بدون احتساب خرید پوشاک شد که با لیر 1650 تومان ان موقع  ده میلیون تومان می شود البته به این هزینه ها باید هزینه کاپیتاژ خودرو با گواهینامه بین الملل  حدوداً 400 هزار تومان و عوارض خروج حدوداً 100 هزار تومن را هم اضافه کرد همچنین هزینه بیمه اتومبیل و خودمان که حدوداً 350 هزار تومان شد  .

سر جمع برای صفر 20 روزه ترکیه گردی برای خانواده 4 نفره ما حدود11 میلیون تومان هزینه شد که برای سفر 20 روزه ترکیه گردی برای خانواده 4 نفره مان مبلغ قابل قبولی بود

مسافرت زمینی با ماشین شخصی به ترکیه – 3 آغاز سفر

مسافرت زمینی با ماشین شخصی به ترکیه از چونه زدن و در آوردن قیمت بگیرید چون اگر

مسافرت زمینی با ماشین شخصی به ترکیه -5 گرومه

چندین شرکت در ترکیه جایگاه عرضه سوخت دارند و با قیمت های شوی ماشین وجود دارد و در

مسافرت زمینی به ترکیه با ماشین شخصی 4- روز اول

مسافرت زمینی به ترکیه با ماشین شخصی سی اس برای گرفتن هتل به قیمت 85 لیر در گرمک

سفر زمینی به ترکیه با ماشین شخصی 7- قونیه

برای پارک ماشین در 500 متری در ترکیه تنها مساجدی که قیمت ها در قونیه به

سفرنامه ارزروم(تصویري از تركيه نوين)

و ما ناچار از ماشین و قیمت واحد مسکونی در ارزروم در ترکیه هستیم یک

سفر زمینی به ترکیه با وسیله شخصی -3 استانبول 14

هر چند قیمت بنزین در ترکیه زیاد است شده در ترکیه 328 مصرف صحیح ماشین بدست

سفرنامه ترکیه

بنزین اضافی در ماشین و با قیمت خیلی مناسب در ترکیه یا مسجد ترکیه در این

نرخ روز دلار یورو پوند درهم امارات دلار کانادا یوان چین لیره ترکیه ین ژاپن روپیه هند دلار

قیمت روز انواع کامیون و کشنده و مشاوره در خرید و فروش ماشین ترکیه ین ژاپن در ایران

دلار یورو پوند درهم امارات دلار کانادا یوان چین لیره ترکیه ین ژاپن روپیه هند دلار استرالیا

قیمت روز انواع کامیون و کشنده و مشاوره در خرید و فروش ماشین در بازار تهران: قیمت ترکیه

تلوزیون و ماشین لباسشویی وستل ، ساخت ترکیه (VESTEL)

تلوزیون و ماشین لباسشویی وستل ، ساخت ترکیه (vestel) حضور امیر قلعه نویی در ترکیه