مغفول ماندن دروس هنر و انشاء و پرورش خلاقیت

در این جلسه ما دو درس هنر و انشاء و جایگاه آنها را در تعلیم و تربیت مطرح کردیم و با مطرح شدن سوال های چالشی این مبحث را به چالش کشیدیم و مغفول ماندن این دروس و در عین حال اهمیت فوق العاده ی آنها را بررسی کردیم و به جایگاه این دروس را در زندگی افراد اشاره کردیم  .اما از جمله سوالاتی که پایه ی بحث را تشکیل می داد را در زیر بیان می کنم:

images?q=tbn:ANd9GcTqoOynidioRg4-on8umQT

1 - هنر به چه معناست؟

2 - مولفه های هنر چیست؟

3 - هنر چه کاربردی در زندگی دارد؟

4 - آیا هنر اکتسابی است یا ذاتی؟

5 – چرا آموزش پرورش ما انسان های هنرمند پرورش نمی دهد؟

6 – آموزش هنر چگونه باید باشد؟

7- در مدرسه چگونه افرادی تربیت کنیم که احساسات و عواطف خود را در هنر به کار برند؟

8 – انشاء چیست؟

9 – کاربرد انشاء در کجاست؟

12- آیا انشا آفرینشگری است؟

بعد از طرح این سوالات ما در پی پاسخگویی به آنها به دیالوگ پرداختیم و به نتایج زیر دست یافتیم در تعریف هنر گفتیم که هنرمجموعه‌ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند و دارای ابعاد آفرینشگری ،فن ، عواطف ، زیباشناسی است.

واژهٔ هنر در زبان سانسکریت، ترکیبی از دو کلمه سو به معنی نیک و نر یا نره به معنای زن و مرد است. در زبان اوستایی حروف "سین"به‌"ها" تبدیل شده و واژه هونر ایجاد گشته است که در زبان پهلوییا فارسی میانهبه شکل امروزی (هنر) درآمده است که به معنای انسان کامل و فرزانه است.در ادبیاتایران در دورهٔ اسلامیاین معنا دوباره دگرگون شد، و هنر به معنای کمال، فضیلت، هوشیاری، فضل، تقوی، دانش و کیاست و... به کار رفت، که دارای بار معنایی عام بود:

به دشمن نمایم هنر هرچه هست/ز مردی و پیروزی و زور دست

چون غرض آمد هنر پوشیده شد/صد حجاب از دل به سوی دیده شد

اما در مورد اشکال هنر تقسیم بندی های زیادی داریم که یکی از آنها به صورت زیر است

  1.      موسیقی

2.      هنرهای دستی: مجسمه سازی، شیشه گری، و ...

3.      هنرهای ترسیمی: نقاشی، خطاطی، عکاسیو ...

4.      ادبیات: شعر، داستان، نمایشنامه، فیلمنامهو نثر

5.      معماری

6.      رقصو حرکات نمایشی

7.      هنرهای نمایشی: سینما، تئاترو ...

اما وجوه مشترک آثار هنری عبارت‌اند از:

- تخیل به عنوان مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری اثر هنری است

 - همه آثار هنری از عاطفه و احساس هنرمند سرچشمه می‌گیرند نه از تفکر منطقی و عقلانی او

- چندمعنایی بودن و منشورمانندی، وجه اشتراک سوم تمام آثار هنری است.

اما اگه بخواهیم مولفه هایی که یک هنر را به هنر تبدیل می کند،بررسی کنیم به دو مولفه می رسیم:

1 . فرم :که همان شکل و قالب ظاهری هنر است  2. محتوا :که همان روح و معنا و قالب باطنی هنر است .پس هر دو مولفه مکمل یکدیگرند و با تکامل هم یک هنر را جان می بخشند

کاربرد هنر در زندگی بسیار است هرجا که بحث آفرینشگری ،خلاقیت ، زیباشناسی ، عواطف ،معنا ها ،هوش ،اثر گذاری باشد پای هنر درمیان است . باید این نکته را متذکر شوم که هنر فقط در آثار نیست بلکه در رفتار و منش افراد هم وجو دارد. هنر را نباید از منطق جدا کرد بلکه باید هنر را نه تنها با منطق بلکه با تمام زندگی عجین کرد.

هنر را باید آموزش داد یا که ذاتی است؟؟؟ شاید در نگاه اول همه به ذاتی بودن هنر اشاره کنند و نقش آموزش را کمرنگ بدانند ! اما سخت در اشتباهند! در وجود هر کس نمودها و مجموعه ای از ویژگی های هنری است به عبارتی همه ی انسانها هنرمند هستند اما باید این هنر نهفته را با آموزش بیدار و فعال و شکوفا کنیم . پس هنر قابل آموزش و اکتسابی است . و ما باید فقط در انسانها بگردیم و آنها را در آن زمینه ای هنر فعالتری دارند را پرورش دهیم در عین حال می توان به آنها هنرهایی دیگری هم آموخت .بازدهی هنر تدریجی است و مرحله به مرحله و در طی چندین سال اتفاق می افتد.

متاسفانه آموزش و پرورش ما علی رغم اهمیت آموزش هنر،آن را مورد غفلت قرار می دهد و در پرورش افراد هنرمند ناکام است . از مهمترین دلایل این امر درک نکردن مفهوم و قلمرو هنراست که هنر را محدود به زنگ هنر می دادند و همیشه آن را فدای دروس دیگر می کند.متاسقانه در سند برنامه ریزی درسی ما هنر جدی گرفته نمی شود و به تبع آن نیروی متخصص برای آموزش این درس به کار برده نمی شود همچنین با عدم توجه مدیران به اهمیت و نقش هنر و عدم توجه به غنی سازی اوقات فراغت با هنر و آشنا نبودن فراگیران با هنر همین فرصت کم و نایاب آموزش هنر هم مغفول می شود روح  هنر پژمرده ، پس چگونه در این فضا عشق به هنر وآموزش هنر شکل بگیرد؟

آموزش هنر را باید از همان اول به صورت تلفیقی و تدریجی آغاز نماییم و در همه دروس بعد هنری را هنرمندانه آموزش دهیم و روح هنر را در همه ابعاد زندگی به فراگیر نشان دهیم. احساسات را برانگیزیم و عواطف را از قلب فراگیر بجوشانیم و وی را تشویق کنیم که عاطفه و احساس را در قالب هنر بگنجاند از فراگیر بخواهیم تا هنر خوب نوشتن ،خوب حرف زدن ،دیالوگ ،را از رفتار و منش معلم بیاموزد و به همه فرصت هنر نمایی و کشف هنر دهیم.به طور کلی در افراد نهال هنر و هنر دوستی و هنرگرایی و هنرمندی را بپرورانیم.

اما بعد از بحث هنر که هنوز جای تامل دارد مبحث درس انشاء شد که به تعریف و اهمیت و فایده این درس پرداختیم . در واقع انشاء یکی از اشکال مهم هنر است و همانطور که از نامش پیداست به معنای خلق و ابداع است که در اصطلاح به معنای ایجاد کلام و سخن و نگارش آن است.  هدف های درس انشاء تقویت قوه ی استدلال و تفکر و درست اندیشیدن ، توانایی تقویت نوشتن ،تقویت استدلال و توصیف آنچه می نویسد ، پرورش ذوق و تقریر افراد ، تمرین خوش خطی و روان نویسی ، آشنایی با دستور زبان ، تقویت استفاده از واژه های زیبا و مترادف و افزایش دایره لغات است.البته انشا هم دچار سرنوشت شوم هنر شده است که هنوز هم مغفول مانده است و دلایل این امر هم همانند هنر.


دلايل مغفول ماندن درس انشا:

1-سطح سواد والدين

2-ضعف فرهنگ مطالعه

3-عدم پذيرش نظرات انتقادي

4.عدم ارزيابي مناسب از درس انشا

5.عدم وجود معلمان كارامد

6.عدم وجود كتابهاي مخصوص درس انشا

7.جاي خالي درس انشا درسطح متوسطه

8.كمبود بودن  ساعات درس انشا در مدارس

واما راهكارهایی براي كمك به توجه به درس انشا:

1.فهماندن انشا به عنوان مهم ترين درس در فعاليت هاي ياددهي _يادگيري

2.ايجاد باور براي ضرورت تحقيق درشيوهاي سنتي درس انشا

3.تمرين شيوهاي نوين وبها دادن به آموزش انشا دركلاس درس

4.بالا بردن سطح مهارتهاي حرفه اي دبيران درتدريس انشا

5.استدلال عملي براي پاك كردن اين تفكر نادرست كه درس انشا درس سايه است.انشا نه تنها درس سايه نيست بلكه ساير درسهاي درگرو آموزش درست اين درس مي باشد .

6.تشويق به ايجاد مهارتهاي اوليه زندگي دركودكان ونوجوانان در رساندن آنها به تفكر منطقي از طريق اجراي شيوهاي جديد دردرس انشا (رووف_علي ،انشا درس روييدن درخود،1390)

7.روش تدريس هنر بايد روشي فعال باشد

بعد از اتمام سمینار ما به اهمیت هنر و انشا پی بردیم و دیدگاه های متفاوتی که در این باره داشتیم را جمع بندی کردیم و به عنوان یک تکنولوژیست آموزشی زنده کردن این دروس را وظیفه مهم خود دانستیم.


مطالب مشابه :


نوشتن قشنگ ترین مونولوگ ها و دیالوگ های دنیا در کلاس درس

ادبیات متوسطه ی اول طرقبه - نوشتن قشنگ ترین مونولوگ ها و دیالوگ های دنیا در کلاس درس - روش های




مغفول ماندن دروس هنر و انشاء و پرورش خلاقیت

سمینار با طعم دیالوگ - مغفول ماندن دروس هنر و انشاء و پرورش خلاقیت - - سمینار با طعم دیالوگ




نمونه آزمون انشا فصل اول سال سوم

قندپارسی - نمونه آزمون انشا فصل اول سال سوم - به وبلاگ ادبیات راهنمایی شهرستان آق قلا خوش آمدید




دانش های ادبی و نکاتی مربوط به انشا کلاس سوم راهنمایی

ص16/ 4-مونولوگ و دیالوگ را تعریف کنید.اگر کسی متن انشا می تواند گزارشی از شنیده ها،دیده




ٍ،نمونه سوال انشا سوم نوبت اول

گلستان ادب - ٍ،نمونه سوال انشا سوم نوبت اول - مقالات ادبی و شعر




نمونه سوالات نگارش وانشای سوم راهنمایی

الف ) دیالوگ: ب )فابل: 18- با هریک از واژه های زیر انشا (نگارش




نکته هایی در مورد انشا

قندپارسی - نکته هایی در مورد انشا - به وبلاگ ادبیات راهنمایی شهرستان آق قلا خوش آمدید




آزمون نگارش سوم راهنمایی

انشا ونگارشی فارسی اغلب نیایش ها،مناجات ها ومرثیه ها دیالوگ




انشا سوم راهنمایی خرداد91

ادبیات - انشا سوم راهنمایی خرداد91 - ادبیات دبیران و دانش آموزان




انشا سوم خرداد91

انشا سوم خرداد91 الف-دیالوگ ب- زبان محاوره ج-مونولوگ د- فضا




برچسب :